بازگشت «پسرکی با چشمان آبی» پس از ۴۴ سال / بسته‌ای فرهنگی برای جواد مجابی

ایران نوشت: در نخستین سال پاسداشت روز کتاب و سینما، از چاپ مجدد کتابی اثر جواد مجابی پس از ۴۴ سال رونمایی شد.

هم شاعر است و هم نقاش، هم روزنامه‌نگار است و هم پژوهشگر هنر و ادبیات. اما بیش از همه او را نه به شاعرانه‌‌ها که به داستان‌هایش می‌شناسند.

او که 24 خرداد امسال، اثر دو جلدی مهمش با عنوان «نود سال نوآوری در هنر معاصر ایران» در موزه هنرهای معاصر رونمایی شد و چهره دیگری از خود که محقق هنرهای تجسمی باشد را به همگان نمایاند، دیشب، در جایگاه یک داستان‌نویس حوزه کودک، رخ نمون کرد.

جواد مجابی که 22 مهر امسال، 77 ساله شد، 44 سال پیش، داستان کوتاهی نوشت به نام «پسرک چشم آبی» از برای کودکان. کاری که تصویرگری‌اش را فرشید مثقالی انجام داده بود و در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به طبع رسید. از این کار دو سال بعد، با موسیقی کامبیز روشن‌روان، اجرای صوتی با کیفیت بالا و با صداپیشگی بسیاری از هنرمندانِ شناخته شده، ساخته شد.

اثری که به دو زبان انگلیسی و چینی ترجمه شد. جالب آنکه با همین نام، مستندی از زندگی او هم ساخته شد که به کارگردانی حسن لطفی، آذر 1392، در بخش میهمان هفتمین جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآمد. اما بازنشر این کتاب به همراه فیلم مستند مذکور و انیمیشن تازه‌ای با عنوان «چشم آبی» اثر امیرمسعود سهیلی ساخته شده در انجمن سینمای جوانان ایران، در یک بسته فرهنگی گنجانده شد و دیشب (چهارشنبه 19 آبان)، در آیین روز کتاب و سینما که کار مشترک بیست و چهارمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران است، در پردیس سینمایی چارسو رونمایی شد.

همچنین او این داستان را برای حاضران خواند و از توران میرهادی که سهمی بزرگ در ادبیات کودک ایران داشت، یاد کرد. همچنین کامبیز روشن‌روان، محمود دولت‌آبادی و فرزاد مؤتمن، دقایقی سخن گفتند. امید می‌رود این کار، در راستای تولید محصولات مولتی مدیا مشتمل بر کتاب و موسیقی و فیلم، بتواند مخاطبان را به درک انواع برداشت‌های مختلف از یک اثر ادبی برساند و آنان را با نویسنده و تولید‌کننده اثر نیز آشنا کند.

در این برنامه به کارگردان‌های بهترین فیلم‌های کوتاه اقتباسی جایزه‌ای توسط نویسندگان آنها اهدا شد که جایزه چهارم به سعید وکیلی برای فیلم «حساسیت‌ فصلی»، جایزه سوم به اسماء سادات ابراهیمی برای فیلم «حفره مشترک» و جایزه دوم به ابراهیم ایرج‌زاده برای فیلم «نیستان» رسید. همچنین جایزه بزرگِ 15 میلیون تومانی (جایزه اول)، یکشنبه 23 آبان اعطا خواهد شد.

57241

کد خبر 599312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =