شورای سیاستگذاری خانه سینما که متشکل از دبیران دورههای گذشته جشن و رؤسای ١٢ صنف خانه سینما هستند و برگزیدگان را اعلام میکنند، اخیرا در آییننامه چنین محتوایی را درج کردهاند: فقط «فیلمهایی که دارای پروانه نمایش سینمایی» متعلق به گروه «هنر و تجربه» هستند، مجاز به راهیافتن در جشن خواهند بود.
این در حالی است که تعداد زیادی از فیلمهای به نمایش درآمده در این گروه مجوز ویدئویی دارند. علت اصلی هم این است که در این دو، سه سال اخیر نسل جوان در عرصه فیلمسازی حضور موفقتآمیزی داشته و طبعا از تکنولوژی بهروز یعنی دیجیتال حسن استفاده را کردهاند. در واقع سینمای امروز جهان از نگاتیو به سمت دیجیتال تغییر کاربری داده و حالا به نگاتیو به دیده نوستالژیک نگاه میکنند.
باوجوداین سؤالی مطرح میشود که اخذ مجوزها به وسیله سازمان سینمایی صورت میگیرد و در این صورت حل چنین مشکلی به وسیله آن نهاد باید حل شود و در این مسیر خانه سینما فقط به قانون تمکین کرده و در ثانی آیا اکران فیلم در گروه «هنر و تجربه» اساسا اکران عمومی محسوب میشود یا اکران ویژه.
امیرحسین علمالهدی، مدیر گروه «هنر و تجربه» که یکی از دستاوردهای مثبت دولت فعلی محسوب میشود، به این سؤالات پاسخ داد و گفت: «واقعیت این است که اکران از نوع «هنر و تجربه» هم هیچ فرقی با اکران عمومی ندارد. این فیلمها در سالنهای سینمای کشور به نمایش درمیآیند؛ چنانکه در آییننامه سال گذشته هفدهمین جشن خانه سینما چنین معضلی وجود نداشت و فیلمهای «هنر و تجربه» ارزیابی شدند و اتفاقا فیلم «چند مترمکعب عشق» متعلق به این گروه برگزیده شد؛ اما امسال شورای سیاستگذاری بند آییننامه را تغییر داد و برای حضور فیلمهای تحسینشده این گروه مشکل ایجاد کردهاند». این مدیر در برابر این پرسش که «مگر نمیشود برای فیلمهای ویدئویی و خوب گروه هنر و تجربه هم از وزارت ارشاد تقاضای پروانه سینمایی کرد»، پاسخ داد: «چنین کاری بستگی به شرایط دارد و معلوم هم نیست به فیلمهای برگزیدهای مثل «ممیرو»، «گاهی» و «چهارشنبه» هم مانند «چند متر مکعب عشق»، پروانه سینمایی بدهند! اما بحث من فراگیرتر از این حرفهاست. من میگویم رفتار با فیلمهای «هنر و تجربه» رفتار متضادی است. به عبارت دقیقتر در این مسیر مغالطهای صورت گرفته. مگر میشود فیلمی که در آن بازیگر تحسینشده جشنواره کن یعنی شهاب حسینی چون در فیلم ویدئویی بازی کرده، آماتور محسوب شود و در نتیجه نمیتواند به جشن راه پیدا کند؟! یعنی یک بازیگر نمیتواند دست به انتخاب بزند؟ یا فیلم «ممیرو» که پر از افتخارات بینالمللی است، به دلیل نوع پروانهاش آماتور محسوب شود!!»
علمالهدی در ادامه تحلیل خود را چنین بیان کرد: «واقعیت این است که چه فرقی میکند پروانه فیلم چیست. مهم کیفیت یک فیلم است. به نظرم این نوع تصمیمگیری متولیان جشن خانه سینما نشئتگرفته از تحلیلنکردن منطقیشان از عملکرد این روزهای سینمای ایران است. الان جوانان نوجو و خوشفکر با کمترین امکانات، فیلمهای درخشانی میسازند و در حقیقت آینده سینمای ایران را رقم میزنند؛ ولی متأسفانه ما درگیر نوع مجوزها هستیم. اصلا چه لزومی دارد خانه سینما خود را درگیر مجوزهای دولتی کند. خانه سینما در عین تمکین از قانون، باید استقلال خود را هم حفظ کند». پیشازاین کمال تبریزی، دبیر هجدهمین جشن خانه سینما، درباره آخرین وضعیت حضور فیلمهای هنر و تجربه در رقابت جشن خانه سینما گفته بود: «فقط فیلمهایی که دارای پروانه نمایش سینمایی هستند، میتوانند در این رقابت شرکت کنند». و همچنین افزود: «به نظر من فیلمهایی با پروانه ویدئویی که کیفیت سینمایی دارند، هم میتوانستند در جشن شرکت کنند؛ اما شورای سیاستگذاری جشن با این نظر مخالفت کردند.»
5858
نظر شما