حجتالاسلام قائمی نیا، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت : " امروزه در زبان شناسی عمدتاً سه گرایش مهم زبان شناسی زایشی چامسکی، زبان شناسی نقشگرا و زبان شناسی شناختی مطرح است که زبان شناسی شناختی مهمترین گرایش زبان شناسی دهه اخیر است و از جهاتی بر دو جریان دیگر تفرق و برتری دارد. "
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد:" تلاش من بر این بوده که به کمک این مباحث جدید یک تحلیل جدیدی از آیات ارائه دهم و اصول زبان شناختی جدیدی را ناظر به آیات پیدا کنم. مهمترین ادعایی که در زبانشناسی شناختی مطرح میشود این است که زبان یک قوه مستقلی از قوای شناختی بشر نیست بلکه آن هم مشمول همان اصول و قوانینی است که قوای شناختی دیگر را در بر میگیرد. در زبانشناسی چامسکی زبان یک قوه شناختی مستقلی به شمار میرفت اما در زبان شناسی شناختی همه تحلیلهایی که بر روی قوه شناخت انجام میشود میتوان بر روی زبان هم انجام داد. "
حجتالاسلام قائمی نیا بیان کرد: " در آغاز کار مسأله اعجاز شناختی مطرح نبود، بیش از هفتصد آیه تحلیلها را با توجه به گرایشها پیاده کردم و در اثنای کار متوجه شدم که پردازش اطلاعات در قرآن بینظیر است و آن قواعد زبانشناسی شناختی در بالاترین صورت در قرآن رعایت شده است. "
وی در ادامه گفت: "در تفاوت اعجاز ادبی و شناختی، اعجاز ادبی سطحیتر و اعجاز شناختی عمیقتر است، در اعجاز ادبی در صورتهای مختلف زبان متمرکز میشوید اما در اعجاز شناختی ما به سمت پردازش اطلاعات حرکت میکنیم و با خود عبارت کار نداشته و میخواهیم بدانیم پشت صحنه عبارتها چه اتفاقی افتاده و اطلاعات چگونه پردازش شده است. "
قائمی نیا همچنین عنوان داشت: " مثالهایی که برای اعجاز ادبی دانشمندان مسلمان ارائه دادهاند میتواند از یک منظر دیگر مثالهایی برای اعجاز شناختی هم باشد اما حیثیت متفاوت است، اگر در نحوه اعجاز و مانند آن نظر کنید اعجاز ادبی است اما بروید سمت پردازش اطلاعاتی که در پشت صحنه آیات است به تحلیل شناختی میرسید. "
نظر شما