بازار نفت ایران در دوره پساتحریم با تخفیفهای قیمتی عربستان وارد فاز جدیدی شده است. با رفع تحریمها علیه ایران و از سرگیری صادرات نفت به اروپا و دیگر کشورها سنگاندازی عربستان سعودی در بازار صادراتی نفت ایران به اوج رسیده است. طبق مذاکرات انجام شده با اروپا قرار شده ایران صادرات 400 هزار بشکه در روز خود را به 700 هزار بشکه برساند.
برنامه افزایش صادرات نشان میدهد بازار نفت ایران روبه رشد است و عربستان به همین دلیل سیاست خصمانهای علیه ایران بهکار گرفته است. اگرچه عربستان هم خود روزانه 800 هزار بشکه به اروپا صادرات نفت دارد و اگر برنامهریزی ایران در افزایش صادرات به خوبی پیش برود، میزان صادرات نفت این دو کشور به اروپا به هم نزدیک میشود.
اما پیش از اینها هم بیژن زنگنه از تخفیفهای قیمتی عربستان در بازار نفت گلایه کرده بود و این را جنگ نانوشتهای خوانده بود که بین ایران و عربستان در بازار نفت جریان گرفته است. به نظر میرسد در این جنگ عربستان قصد دارد تیر خلاص خود را به سمت قلب بازار صادراتی نفت ایران رها کند. اما این رقیب نفتی بزرگ ایران در بازار چه ترفندهایی به کار گرفته است؟
گزارشهای رسیده حاکی از آن دارد که عربستان با سه هدف مشتری پراکنی از بازار نفت ایران، تداوم جریان رقابت و تغییر مسیر سرمایه اروپاییان به سمت خود قصد دارد در برابر رشد تقاضای نفت در بازار ایران بایستد و با ارائه تخفیفهای فراوان و عبور از خط قرمزهای خود سهم نفتی ایران را در دنیا از آن خود کند. اما آیا عربستان میتواند در دوره احیای صادرات نفتی ایران پس از تحریمها با اعمال این سیاستها و ترفندها باعث سکته قلبی نفتی ایران در بازارهای جهانی شود؟
22439
نظر شما