۰ نفر
۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۳
موانع بلند مقابل صنعت سوارکاری استان

بازار اسب‌های اصیل خوزستان چند سالی راکد است و هیات سوارکاری استان میدان همیشه فعالی برای برگزاری مسابقات ندارد. فرسودگی بیشتر رشته‌های ورزشی این استان حتی به این رشته ورزشی اصیل هم سرایت کرده است. با این شرایط اسب‌های اصیل عرب از نفس افتاده‌اند...

گزارش: مهدی جم - روزنامه همشهری

بازار اسب‌های اصیل خوزستان چند سالی راکد است و هیات سوارکاری استان میدان همیشه فعالی برای برگزاری مسابقات ندارد. فرسودگی بیشتر رشته‌های ورزشی این استان حتی به این رشته ورزشی اصیل هم سرایت کرده است. با این شرایط اسب‌های اصیل عرب از نفس افتاده‌اند.

مالکان، اسب‌های خود را با دردسرهای بسیار زیاد بزرگ می‌کنند، ولی با نبود مسابقات با کمترین هزینه می‌فروشند. صنعت سوارکاری خوزستان در مرز نابودی است. سوارکاران استان سال‌های زیادی را بدون حمایت‌ سپری کرده‌اند‌ در صورتی که زمانی سوارکاران از همه نقاط ایران به اینجا می‌آمدند و مسابقه برگزار می‌کردند. حالا چند سالی می‌شود که میدان نیروی اهواز بلندشدن خاک از پای اسب‌ها را ندیده و زیستگاه موریانه ها شده است! 

یکی از اهالی کوی مجاهد که در نزدیکی میدان سوارکاری نیرو واقع شده است، در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: سال‌های زیادی است که دلتنگ مسابقات سوارکاری در اهواز هستم. وقتی صدای گزارشگر و هیجان مسابقه را به یاد می‌آورم و در ذهنم به تصویر می‌کشم، خیلی غصه می‌خورم که چرا دیگر از آن روزهای خوب حرفی زده نمی‌شود. نمی‌دانم چرا سوارکاری استان و باشگاه نیرو را به یک باره از فعالیت خارج کرده‌اند.

«یاسر» ادامه می‌دهد: ظاهرا قبلا نیز گفته بودند که برق منطقه دیگر نمی‌خواهد تا حمایتی برای باشگاه نیرو انجام دهد که همین هم اتفاق افتاد. باید سازمان برق استان فکری به حال سوارکاری کند. تا کی باید شاهد بی‌توجهی‌ها باشیم. حالا که می‌بینید جایگاه اصلی سوارکاری از استان خارج و به شهرهای دیگر‌منتقل شده است. ما اینجا بهترین و اصیل‌ترین اسب‌ها را داریم، ولی بی‌توجهی‌های مسئولان و شرکت‌ها دست به دست هم داده تا این ورزش رونقی نداشته باشد.

مدیریت در خواب
یکی دیگر از دوستداران رشته سوارکاری که همیشه مسابقات را از نزدیک در اهواز دنبال می‌کرد معتقد است: مدیریت به خواب رفته است. چرا بعضی از رشته‌هایی که باید در استان خوب فعال باشند، فعال نیستند.

«جعفر» در ادامه می‌گوید: اسب سواری جزو رشته‌های اصلی بود که حالا دیگر اسمی از آن نیست. ما در استان حرف‌های زیادی برای گفتن داریم، چرا نباید یک میدان مناسب داشته باشیم. مسئولان کجا هستند که ببینند چه بلایی بر سر این رشته آمده است؟ اگر کسی علاقه داشته باشد و بخواهد مسابقات را تماشا کند، ببیند که میدان به حال خود‌‌‌ رها شده واقعا تاسف بار است.

باشگاه نیرو؛ تنها راه نجات سوارکاری استان
یکی از باشگاه داران اسب در خوزستان که به شدت از این وضع ناراحت است، می‌گوید: ۱۵ سال است باشگاهی در صنایع فولاد اهواز دارم، اما اجازه نمی دهند که تابلو نصب کنم. به این ورزش دیگر در استان بها داده نمی‌شود. سال ۷۶ که باشگاه نیرو اهواز افتتاح شد استقبال فوق العاده‌ای از آن ‌‌شد. آغاز فعالیت اسب‌های ایران در میدان نیرو بود. همین باشگاه باعث درآمدهای خوبی برای اسب داران کشور شده بود. 

«محمد نیکروان» عنوان می‌کند: اسب‌های عرب جهان همگی ریشه در خوزستان دارند. در کل دنیا این اسب‌ها شناخته شده‌اند، ولی با نبود هیچ‌گونه توجهی به رشد این ورزش، اکنون به فراموشی سپرده شده است. وی توضیح می‌دهد: روزانه کشورهای آسیایی‌مثل ژاپن و ترکیه مسابقه سوارکاری دارند و درآمدهای زیادی از این رشته کسب می‌کنند، اما هیات سوارکاری خوزستان در شرایطی که بهترین روز‌ها را سپری می‌کرد، حالا ضعیف‌ترین هیات سوارکاری است. تاکنون ضررهای زیادی به اسب داران استان رسیده است. شرایط نگهداری اسب‌ها مشکل است. اهمیت‌ ندادن به سوارکاری، عامل از بین رفتن اسب‌های اصیل شده است. تنها راه فعالیت دوباره استان بازسازی و راه اندازی باشگاه نیروی اهواز است. اکثر سوار کاران کشور گفته‌اند که اگر میدان نیرو دوباره همچون گذشته فعال شود، حتما خواهیم آمد تا هیجان سوارکاری را دوباره در خوزستان زنده کنیم.

سوارکاران استان مظلوم‌اند
شوش با اسب گره خورده است؛ هم در نام و هم در تاریخ و پیشینه. یکی از بهترین سوارکارهای شوش درباره نبود حامی در هیات سوارکاری می‌گوید: در بیشتر مسابقات استانی و کشوری بهترین عملکرد را دارم، اما این کارنامه درخشان هیچ وقت مورد قبول از سوی استان نبوده است.

«مهدی هلاکوپور» در ادامه می‌گوید: این رشته هم خطرناک است و هم سوارکار باید هوش بالایی داشته باشد. در کشورهای دیگر مسابقات اسب سواری را منظم و دقیق برگزار می کنند، اما این مسابقات در خوزستان نه تنها منظم برگزار نمی شود، بلکه زمین‌برای برگزاری مسابقات هم نداریم. مسابقات را قبلا در اهواز و دزفول برگزار می‌کردم. البته هنوز مسابقات در دزفول با آن زمین نامناسب برگزار می‌شود، اما در اهواز اصلا برگزار نمی شود. در نتیجه بازار اسب خوزستان خوابیده است و مجبور می‌شویم اسب‌ها را با کمترین قیمت به یزد و شمال بفروشیم.

سوارکاری استان در حال نابودی
رئیس هیات سوارکاری شهرستان کارون در مورد این کم توجهی‌ها، این گونه بیان می‌کند: سوارکاری استان حمایت نمی‌شود؛ به طوری که در روایت‌ها از سوی پیامبران توصیه شده بود‌که‌ به این رشته‌پرداخته‌شود. اما اکنون هیچ عمل و حمایتی از سوی مسئولان اداره ورزش استان انجام نمی‌شود.

«امین فیصلی» در ادامه توضیح می‌دهد: اگر یک تیم در هر رشته‌ای مسابقاتی انجام دهد، قطعا با کمک هیات است. اما در سوارکاری چنین چیزی وجود ندارد. ما مسابقات را با هزینه خود برگزار می کنیم. هزینه ۳ تا ۵ میلیون تومانی فرستادن اسب‌ها هم ازسوی مالک اسب پرداخت می‌شود.

رئیس هیات سوارکاری شهرستان کارون می‌گوید: ما حتی یک میدان کورس دایر در استان نداریم. سال‌های ۸۳ میدان نیروی اهواز زیر نظر اداره های آب و برق استان بود که با جداشدن این 2 سازمان از هم زیر نظر اداره برق منطقه‌ای استان قرار گرفت. این میدان بعد از سال ۸۹ به حال خود‌‌‌ رها شد.

فیصلی در ادامه اظهار می‌کند: درچند سال اخیر مدیرت ضعیف به صنعت این رشته آسیب رسانده است. با این شرایط مجبوریم اسب‌های گران قیمت را ارزان بفروشیم که این امر هم به ضرر مالک اسب است و هم باعث می‌شود این صنعت نابود شود.

نیاز به کمک مسئولان
رئیس هیات سوارکاری استان از احداث میدان جدید خبر می دهد و می گوید: در آینده نزدیک قرار است در منطقه برومی میدان سوارکاری افتتاح شود.

«فتاح کنعانی» به کم توجهی استان به رشته سوارکاری اشاره می کند و ادامه می دهد: سوارکاری خوزستان مهد اسب اصیل ایران است که در ۱۰ سال گذشته توجهی به آن نشده است. در سال های اخیر هم گرچه برای رفع مشکلات تلاش بسیاری کردیم، اما موفق به اجرای برنامه‌ها نشدیم.

کنعانی در ادامه بیان می کند: سوارکاری در استان یکی از رشته‌های اصلی محسوب می‌شود. زمینه پیشرفت زیادی دارد. اما حمایت خیلی خیلی ناچیز است. ما در سال‌های ۷۹، ۸۰ و ۸۲ در کشور حرف‌های زیادی برای گفتن داشتیم. بعد از گذشت ۱۰ سال که باید پیشرفت بیشتری حاصل می کردیم، اما با کمبود هزینه‌های مالی، این رشته از جایگاه اصلی خود، حتی از استان هم خارج شده است.

وی ادامه می دهد و می گوید: اهواز مثل گذشته کوچک نیست. به عنوان کلانشهر انتخاب شده است. پس توقعات هم بیشتر می شود، اما زمینی مناسب برای برگزاری مسابقات در اهواز وجود ندارد. میدان نیروی اهواز هم به دلیل بی توجهی ها به شدت فرسوده شده است. گرچه صحبت‌هایی با مدیرعامل برق منطقه ای استان برای اینکه این زمین در اختیار ما قرار گیرد انجام شده، اما هنوز خبری نشده است. در صورت تحقق این امر می‌توانیم زمین را به شرایط ایده آل برسانیم و فعالیت‌ها را بهتر دنبال کنیم.

بی‌اهمیتی استان و فدراسیون به آموزش سوارکاری

 رئیس کمیته آموزش سوارکاری استان هم در این زمینه می گوید: سوارکار‌ها هیچ اطلاعاتی از آموزش‌ها ندارند و فقط می‌دانند باید سوار اسب شوند. آنها حتی یک مکان درست برای تمرین ندارند. بیشترشان مدرک هم ندارند و فقط به صورت عملی کارده‌اند.
به گفته وی،کلاس‌های آموزشی باید در استان فعال باشد تا از لحاظ علمی هم پیشرفت داشته باشد.

«کرمی» ادامه می دهد: متاسفانه اداره ورزش و جوانان هیچ توجهی به این ورزش نمی کند. مسئولان فدراسیون هم از تشکیل کلاس‌های آموزشی در استان حمایت نمی‌کنند و می‌گویند شما نیازی به آموزش ندارید.

وی به فعالیت استان‌های دیگر‌نسبت به خوزستان اشاره می کند و می افزاید: یزد، اصفهان و کرمان فعالیت رو به رشد خود را طی می‌کنند، اما نمی‌دانم چرا فدراسیون سوارکاری هیچ توجهی به خوزستانی که قطب سوارکاری است نمی‌کند.

کرمی با اشاره به ظرفیت سوارکاری استان می گوید: این همه ظرفیت داریم، اما هیچ کمکی نمی‌شود. هر اتفاق خوبی هم که در استان رخ می‌دهد گرچه به نام اداره ورزش و جوانان تمام می‌شود، اما در حقیقت هیچ حمایتی از سوی این نهاد انجام نمی‌گیرد. 7 یا 8 میلیون تومان هزینه در یک سال برای استان پولی نیست. من به شخصه برای برگزاری کلاس‌های آموزشی یک میلیون تومان هزینه می‌کنم.

در واقع هیات با مشکلات مالی، توان برگزاری یک کلاس آموزشی را ندارد. تنها همکاری لازم است، چون سوارکاری استان خیلی مظلوم واقع شده است.

صنعت سوارکاری فعال می‌شود
معاون توسعه ورزش و جوانان استان با اشاره به اینکه بودجه هیات سوارکاری اندک است، به همشهری می‌گوید: حمایت‌های مالی و معنوی ازسوی اداره ورزش انجام می‌شود و اگر بودجه ای از طرف استان به اداره ورزش و جوانان داده شود از سوارکاری استان بیشتر حمایت می کنیم.

«مظفر علیشاهی» ادامه می دهد: سرانه اداره ورزش و جوانان اندک است. این کمبود‌ها در بیشتر رشته‌ها هم وجود دارد و مختص به هیات سوارکاری نیست.

وی درباره اینکه باشگاه‌های استان نمی‌توانند فعالیت خود را انجام دهند، اظهار می کند: بیشتر باشگاه‌ها به صورت پراکنده و بدون پروانه باشگاه فعالیت می‌کنند. آن‌ها باید مشخصات خود را به اداره ورزش و جوانان تحویل دهند تا برایشان پروانه فعالیت صادر شود. 

معاونت توسعه ورزش و جوانان استان به راه اندازی دوباره باشگاه نیروی اهواز اشاره می کند و می گوید: در سال‌های گذشته سوارکاری استان جایگاه بسیاری خوبی داشت، اما از ۸ سال پیش به علت تغیر مدیریت در سازمان آب و برق، باشگاه نیرو هم واگذار شد. اکنون هم در صورتی که این سازمان همکاری کند، حاضریم دوباره باشگاه را فعال کنیم.

کد خبر 515548

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =