بودجه توسعه متروی تهران صرف پروژه هایی مانند اتوبان دوطبقه صدر شده که هنوز کسی نتوانسته هزینه-فایده آنها را مشخص کند ولی مقایسه خرجی که این پروژه ها بر خزانه شهر تحمیل کرده اند با سرمایه گذاری در مترو گفتنی زیاد دارد.

امید سلیمی بنی: متروسواران دائمی، کسانی که هر روز از خطوط مترو استفاده می کنند، خوب می فهمند شلوغی و فشار ساعات اوج تردد در مترو که به فشار شب اول قبر می ماند، یعنی چه. شاید وجدان رفتار مدنی برای کمتر آلوده کردن تهران یا حتی صرفه اقتصادی باعث شود مردم به سمت مترو بروند، ولی سئوال اینجاست که چیزی باعث شده شهرداری به سمت مترو نرود و بودجه های عمرانی تهران به سمت و سویی برود که اکنون آسمان سربی این کلانشهر، پر از آلاینده هایی شود که نتیجه اش برای شهروندان فقط بیماری و مرگ است؟

خبر آمد شهردار تهران به خاطر آلودگی هوا و آنفلونزا در بستر بیماری افتاده. هر چند از صدر تا ذیل مسئولان شهرداری، این خبر را تکذیب کردند ولی چیزی که تکذیب کردنی نیست و مردم با آن ارتباط مستقیم و نزدیک دارند، بیمار شدن اعضای خانواده و عموم شهروندان ساکن تهران به خاطر آلودگی هواست. آلودگی ای که همه می دانند بیش از ۸۰ درصد آن مربوط به تردد خودروها در خیابانهاست. آنقدر این روزها درباره آلودگی هوا و منابع آلاینده متحرک گفته شده که حرف جدیدی نمانده، آنقدر هم غر به جان مسئولان زده اند که گوش همه پر شده از شنیدن این ناله ها، ولی جالب اینجاست هنوز هم مسئولان تقصیرها را گردن یکدیگر می اندازند و به جای پاسخگویی و تعیین نقش خود در آلوده کردن شهر، دنبال تسویه حسابهای سیاسی هستند.

در این بین، نگاهی به پروژه های عمرانی شهرداری به خصوص در زمینه حمل و نقل برخی از مسایل را عیان می کند. موضوع ساده، مقایسه بودجه صرفه شده ای است که برای پروژه هایی مانند دوطبقه کردن اتوبان صدر و ساخت تونلهای عریض و طویل در شهر کنار گذاشته اند با پولی که توسعه مترو نیاز دارد.

اتوبان صدر، چند هزار میلیارد آب خورد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ منتقدان عملکرد عمرانی شهرداری تهران، نمونه بارزی برای حیف کردن بودجه عمرانی شهر یافته اند. پلی دوطبقه به طول حدود ۶ کیلومتر که این روزها قیف ترافیکی شمال پایتخت شده، دوطبقه کردن اتوبان صدر که قرار بود شاهکار عمران شهری دوره مدیریت قالیباف شود، این روزها بدل به نسخه بی نظیری از سوءمدیریت و عدم برنامه ریزی درست در ادبیات منتقدان قالیباف شده. اتوبانی دوطبقه که هنوز به روشنی مشخص نیست چند هزار میلیارد خرج آن شده.

از روزی که معاون وقت عمرانی شهردار گفت این پل ۶۴۰ میلیارد تومان خرج برداشته (اینجا) تا هفته گذشته که یک سایت تخصصی از مبلغ ۵هزار میلیاردی اجرای پروژه اتوبان صدر و تونل نیایش پرده برداشت، مبالغ ریز و درشتی برای هزینه کرد این اثر عبرت آموز، عنوان شده.

ابوالفضل قناعی، عضو هیات رئیسه شورای شهر نیز در مصاحبه ای از بودجه ۱۷۰۰ میلیاردی و متمم ۷۲۰ میلیاردی این پروژه خبر داده بود و البته محاسبه تاخت زدن هزینه ۲۴۰ میلیاردی برج بابک زنجانی در خیابان ایران زمین شهرک غرب با خدماتی که این متهم به پل صدر داده، می توان به مبلغی حدود ۳هزار میلیارد برای ساخت این پل رسید.

منابع دیگر خبری هم تهاتر زمین هایی در شرق و غرب تهران با پیمانکاران بخش عمومی برای ساخت این پل خبر داده اند و تخمین زده اند با توجه به ارزش زمین و مجوزهای تراکم فروشی در این عرصه ها، هزینه دوطبقه کردن اتوبان صدر نزدیک به ۵هزار میلیارد تومان شده است.

یکی از کارشناسان حوزه شهری نیز با اعلام اینکه به دو دلیل امکان سنجش هزینه پل صدر برای ناظران وجود ندارد، آب پاک را روی دست کسانی ریخت که دنبال حساب و کتاب در شهرداری تهران هستند: دلیل اول، ندادن اطلاعات شهرداری به صورت واضح برای مخارج این پروژه است و دلیل دوم را در نوسانات شدید نرخ ارز و قیمت خدمات و مصالح باید جستجو کرد. به بیان دیگر، محاسبه پولی که در این پروژه از جیب مردم تهران رفته، امکان ندارد. حالا اگر فرض خرج شدن رقم ۳هزار میلیارد را برای این پل در میانگین زمان شروع تا پایان آن در نظر بگیریم، شاید چندان به بیراهه نرفته ایم.

اکنون سئوال اینجاست با این پول چقدر می شود مترو ساخت تا تردد شهروندان، هوا را آلوده نکند؟

هزینه ساخت هر کیلومتر مترو در تهران

معمولا در تهران خطوط مترو زیر زمین حفر می شود. به جز برخی از قسمتهای مترو که ریل آن روی زمین دیده می شود، بیشتر ایستگاه ها و خطوط مترو جایی ساخته شده که شهروندان آن را از روی زمین نمی توانند ببینند. منتقدان محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در زمان انتخابات ریاست جمهوری به همین نکته بارها اشاره کردند که چرا توسعه خطوط مترو در شهرداری به فراموشی سپرده شده؟ آیا دلیل اصلی این فراموشی، دیده نشدن مترو نیست؟ آنها با این پرسش، شهرداری را آچمز کردند که چرا پروژه های چشم پرکن و نمایشی مانند دوطبقه کردن اتوبان صدر، هزاران میلیارد بودجه بلعیده ولی پروژه زیرزمینی مانند مترو که بار تبلیغاتی ندارد، فقیر و یتیم مانده؟

گذشته از این سئوالات سیاسی، نگاهی به اخبار و نقل قول مسئولان شهرداری درباره مخارج و ارقامی که صرف ساخت مترو شده هم نشان می دهد باز هم در معادله ای دوسو کور، قرار داریم؛ در واقعیت هزینه ساخت مترو چقدر است؟ آیا باید نقل قول قالیباف در سالهای گذشته (در زمان شروع فعالیت عمرانی طبقه دوم صدر) را پذیرفت که هزینه حفاری، ساخت تونل و تجهیز خطوط و ایستگاه ها را برای هر کیلومتر ۴۰ میلیارد تومان عنوان کرده یا نرخ دهی اخیر معاون او را واقعی بدانیم که این رقم را تا ۷۰ میلیارد تومان رسانده؟

ظاهرا باز هم ناظران مجبورند به دلیل عدم درز اطلاعات شفاف مالی از این بخش از عملکرد شهرداری، برای محاسبه هزینه ساخت و تجهیز هر کیلومتر مترو در زمانی که پل صدر دو طبقه می شد،‌ به گمانه زنی متوسل شوند. به نظر می رسد تعیین رقم ۶۰ میلیارد تومان برای ساخت و تجهیز هر کیلومتر مترو، رقم بی راهی نباشد. (هرچند هیچ قطعیتی برای این رقم قابل تصور نیست.)

اکنون دو عدد در مقابل ما قرار می گیرد: اول، رقم تخمینی ۳هزار میلیارد تومانی هزینه احداث طبقه دوم اتوبان صدر و دوم، رقم تخمینی حفاری، تجهیز و تامین واگن به ازای هر کیلومتر ساخت مترو با نرخ ۶۰ میلیاری تومانی.

این را نیز باید در نظر گرفت عموما هزینه های ساخت مترو شامل ۳ بخش اصلی می شود، اول، هزینه حفاری و تونل سازی که حدود یک سوم از هزینه کل مترو را شامل می شود. دوم، هزینه ایستگاه سازی و تجهیزات و خدمات مورد نیاز مسافران که آن هم یک سوم از هزینه های مترو را دربرمی گیرد و سوم، هزینه تامین واگن و قطارها که این نیز حدود یک سوم از هزینه کل مترو را شامل می شود. به بیان دیگر، می توان با اغماض، نرخ تخمینی تامین ۳ بودجه ۲۰ میلیاردی برای این سه بخش از هزینه های کلی را در هر کیلومتر متروسازی در نظر داشت.

حالاست که با چرتکه انداختن شاخص مالی شهرداری می توان به نقش و تعهد مسئولان این نهاد در پاک نگهداشتن هوای تهران پی برد. با بودجه ای که صرف دوطبقه کردن یک اتوبان در تهران شده و آن را در نهایت بدل به یک گلوگاه جدید ترافیکی کرده، می توان ۱۵۰ کیلومتر تونل مترو حفاری کرد یا اینکه ۱۵۰ کیلومتر از تونلهای حفاری شده را تجهیز کرد یا برای ۱۵۰ کیلومتر از تونلهای فعلی مترو، واگن و قطار تهیه کرد. به بیان دیگر، سرجمع هزینه های صرف شده برای اتوبان صدر را که خرج توسعه مترو، از صفر تا ۱۰۰ کنیم، می شود ۵۰ کیلومتر خط کامل مترو با ایستگاه و قطارهای استاندارد احداث کرد. خطوطی که می تواند روزانه حدود ۱۰ میلیون نفر-سفر را در تهران سرویس دهی کند.

بودجه ۲۰ درصدی مترو و گور که بهرام گرفت

واقعیتها نشان می دهد شهرداری تهران هنوز برای تامین بودجه بیشتر در پروژه های عمرانی دست و پا می زند. متمم بودجه اضافه برای پروژه ای مانند شهر آفتاب در روزهای گذشته از سوی شهرداری تهران به شورای شهر تقدیم شد و باعث شد برخی از اعضای شورای شهر در این باره انتقاد کنند. 

از جمله این اعضا، محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران است که معتقد است شهرداری تهران رویکرد فرار به جلو را در بحث آلودگی هوا انتخاب کرده و قصد دارد تقصیر تیره و تار شدن آسمان تهران را به گردن دولت بیندازد.

این عضو شورای شهر گفته: ما از آقای شهردار می‌پرسیم چرا توانسته بودجه ساخت همه بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها را تأمین کند و حتی درخواست دریافت بودجه اضافه‌تر برای شهر آفتاب هم به شورا ارائه داده، اما در تأمین هزینه حمل و نقل عمومی و مترو، کم کاری‌ها را به گردن دولت می‌اندازد.

حقانی: شهرداری تهران در آلودگی هوا مقصر است

حقانی این سئوال را از قالیباف دارد: آیا غیر از این است که بخش خصوصی باید طرح شهر آفتاب را جلو ببرد و هزینه‌های آن ربطی به شورا ندارد؟ چرا شهرداری تهران برای دریافت بودجه بیشتر به شورا درخواست نمی‌دهد و چرا باید ساخت مترو تهران به جای 30 کیلومتر فقط 17 کیلومتر در سال گذشته پیشرفت داشته باشد؟ چرا باید 700 میلیارد تومان بودجه مترو صرف پیشرفت طرح‌های دیگر شود؟

این عضو شورای شهر همچنین به شهرداری تهران انتقاد کرده که در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک برنامه‌های خود را متوازن جلو نمی‌برد.

حقانی با عدد و رقم در صدد اثبات عدم توازن در کارهای شهرداری است: هم‌اکنون هزینه ساخت اتوبان‌ها و بزرگراه طبق طرح جامع، بیش از 90 درصد پرداخت شده، درحالی‌که شهرداری در بخش مترو فقط 15 تا 20 درصد پرداختی داشته است و این یعنی شهرداری در انتشار آلودگی هوا کمک‌کننده است. ضمن اینکه ساخت این همه بزرگراه و اتوبان برای چیست، آیا غیر از این است که خودروها باید در این اتوبان‌ها تردد کنند؟ پس چرا باید به وام خودرو ایراد گرفت؟

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر از تجربیات بین المللی هم مثال می زند و می گوید: هم‌اکنون همه شهرهای آلوده دنیا به‌دنبال گسترش سیستم حمل و نقل عمومی و مترو هستند، ولی در تهران ما به جای دنباله روی از تجربیات موفق دنیا، همچنان به‌دنبال ساخت بزرگراه و تونل هستیم!

شاید مجموع این انتقادها به بی توجهی شهرداری تهران به ساخت و توسعه مترو است که باعث شده یک استاد زیست شناس دانشگاه تهران با شنیدن به بستر بیماری افتادن قالیباف، یادداشت خود در زمینه آلودگی هوا و تاثیر آن بر ریه شهردار تهران را اینطور شروع کند: بهرام که گور می گرفتی همه عمر/ دیدی که چگونه گور بهرام گرفت؟

۴۷۲۳۱

کد خبر 492556

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    80 2
    حرف حساب. روزی کارهای قالیباف هم مثل احمدی نژاد تبدیل به عبرت میشود...
    • بی نام A1 ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
      0 0
      این پل واسه این ساحته شد که خود آقایون وزرا و وکلا و غیره که بالا شهر می شینن راحتتر تردد کنند وگرنه همه می دونند اگه قرار بر هزینه کردن واسه دو طبقه کردن بزرگراهی باشه بزرگراه همت شاهراه کلیدی تهرانه و اولویت باید با اون می بود
  • بی نام A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    63 1
    اتوبان صدر یکی از بیخود ترین پروژه های شهر تهران... دوسال آسایش ما رو گرفت تا ساخته بشه و الانم یه جور دیگه آسایش نداریم و ترافیک و آلودگی هم بیشتر شده شده.... فقط بودجه الکی براش صرف کردن...
    • بی نام A1 ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
      0 0
      قربونت برم مگه نشنیدی قراره واسه پل صدر و تونلهای تهران عوارض بذارن پس بدون که نیت راحتی من و شما نبوده بلکه پر کردن خزانه شهرداریه کلا همه می دونند که سیستم اداری شهرداری تهران بدلیل اینکه نظارت درستی روش نیست فاسد ترین سیستم اداری کشوره ولی کسی نیست که حرفی بزنه اگه یه اصلاح طلب مثل کرباسچی شهردار بود تا حالا پونصد بار دادگاهی شده بود
  • بی نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    49 1
    متاسفآنه هزینه های ظاهری که صرفا جنبه تبلیغاتی برای انتخابات ریاست جمهوری داشت زیاد صورت گرفته که ضمن بر باد دادن بیت المال هزینه سنگین افزایش آلودگی را هم بر دوش شهروندان گذاشته است
  • بی نام IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    39 2
    شما فقط یک آمار بگیرید ببینید خودروهای دودزایی که مسئولیت آن با شهرداریست چه مقدار است مانند مینی بوسها واتوبوسهای ی قراضه تحت نظارت شرکت واحدکامیونهای دود زای جمع آوری زباله و............
  • بی نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    28 2
    ببین سود کجاست...
  • بی نام IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    29 1
    اگر جلوي اختلاسها را بگيريد هيچگاه كمبود بودجه نخواهيد داشت تا مشكلات را به آن منتسب كنيد
  • بی نام A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    38 2
    قالیباف خیابون دو طبقه کرد تا دیده بشه رای بیاره. مترو دیده نمیشه
  • بی نام IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    23 0
    حالا که همه دارند تقصیر آلودگی را سر آن یکی می اندازند، دولت، پلیس، شهرداری، محیط زیست و غیره. راستی این 3000 میلیارد عجب عدد جالبی است که همه جا می آید و کسی هم ککش نمی گزد
  • خیانت یا مدیریت نالایق IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    30 1
    در زمانی که 6 میلیون کارمند در کرج برای رسیدن به تهران باید منتظر متروی کند و ساندویچ وار یک ساعت را صرف پیمودن یک مسیر 20 کیلومتری در زجر و رنج باشند. آقایان 10 برابر خرج پروزه متروی کرج را که در اولویت اصلی و مهم قرار دارد و می تواند تاثیر به سزایی در کم کردن آلودگی هوای تهران ایفاء کند صرف پل هوایی صدر برای 100 هزار نفر در مناطق قیطریه و زعفرانیه و الهیه می کنند. .. همانطور که مسئولین عالی رتبه و دکترای بحران در صدا و سیما اعلام کردنند.. منتظر باد باشید.. بله در این مملکت مردم باید در انتظار معجره باشند.
  • بی نام A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    20 1
    چرا هزینه کردهای شهرداری برای مردم شفاف نیست؟
  • بی نام A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    7 39
    استدلالهای تخیلی مینویسید . چرا به شعور مردم توهین میکنید. دولت باید بودجه بزاره برای زیر ساختهای حمل و نقل عوضش میره وام به خودروسازیا میده بعد شما دنبال سیاسی کردن موضوعید. تاسف انگیزه
  • بی نام IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    19 1
    مترو هم می خوان بزنن برای حومه تهران و کرج می زنن و به شلوغی و آلودگی آب و هوا دامن می زنن. بابا اول متروی ابرشهر تهران رو راه بندازین بعد برید بقیه کشور رو تو تهران خالی کنید....
  • بی نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    20 0
    در لندن بودجه ساخت اتوبانها را کم کرده اند چون میدانند هر چقدر رفت و آمد ماشینهای شخصی را تسهیل کنند رغبت به استفاده از اتوبوس و مترو کم میشود .
  • رسول A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    4 22
    رقم 60 میلیارد تومان برای یک کیلومتر مترو منطقی و واقعی نیست. شاید مربوط به 8 یا ده سال قبل باشد. در حال حاضر رقمی بین 120 تا 150 میلیارد تومان به واقعیت نزدیکتر است.
    • بی نام A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
      0 0
      ایشون هم رقم شصت میلیارد رو برای دوران ساخت اتوبان صدر تخمین زده اند. و گفتند اون موقع میشد 50 کیلومتر مترو ساخت و تجهیز کرد.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    25 0
    از این قبیل پروژه های کارشناسی نشده زیاد داریم. شما دنبال "هزینهفایده" برای این پروژه نگرد که نیست بدتر و مصیبت تر از این اتوبان دو طبقه پروژه سد "گتوند" است که عین استخوان مونده تو گلو. نه پائین میره نه بالا میاد. حالا اتوبان دو طبقه صدر فقط ضرر مالی داشته. سدگتوند علاوه بر هزينه‌هايي كه همانند ساير سدها بر كشور وارد كرد، هزينه‌هاي منحصر به خود را به دنبال داشته كه غيرقابل جبران است. با آبگیری این سد هزاران تن نمك در آب حل شد. كارون شور شد. زمين‌هاي كشاورزي به خطر افتاد. الان شوري آب آنقدر بالا رفته كه اين آب را نه مي‌توان براي آبياري محصولات استفاده كرد و نه حتي مي‌توان به خورد آدم‌ها داد.
  • سعید IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    27 0
    شهرداری با درآمد از راه فروش تراکم عملا تهران را در آستانه ویرانی و غیر مسکونی شدن پیش برده است
  • بی نام A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    21 1
    به به نزدیک انتخابات است و نقدهای دلسوزانه شروع شده است. خدا قبول کند
  • بی نام IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    2 20
    این نهایت بد اخلاقی حرفه ای است بجای آنکه یقه دولت را بگیرید که چرا به تعهداتش برای مترو و ناوگان اتوبوسرانی عمل نمیکند رفتید سراغ شهرداری ؟واقعا که سرنا را از سر گشادش دمیده اید.
  • مجتبی IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    1 17
    من مینی سیتی میشینم همیشه از روی این پل و سپس تونل میرم و از ایشون هم متشکرم در مورد اتوبان امام علی هم کل شهر رو در نظر بگیرید ولی میشد بهتر به مترو رسیدگی کرد
  • بی نام DE ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    2 13
    تهرانی ها خودشون به شورای شهر تهران رای دادند که اونها هم قالیباف رو شهردار کنند. عزیزان دود خوشمزه است؟ جای سیاست بازی که نیست. مهندس و متخصص رو مسئول این چیزها بکنید. قالیباف و پسر هاشمی واسه این کارها ساخته نشده اند. محمود نامی از خوشنامی شهرداری تهران رئیس جمهور شد. حالا همه فکر می کنند باید به دنبال نام باشند نه کار...
  • بی نام A1 ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    9 1
    ساخت پل صدر فقط برای عده ای خوب بوده. متاسفانه تمام تلاشها برای جذابتر شدن تهرانه در حالیکه عقل سلیم می گوید شرایط باید به گونه ای طراحی میشد که افراد از تهران می رفتند
  • بی نام A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    شاخص تعریف پروژه های شهرداری تهران یک چیز است. دزدی پروژه ای باید تعریف شود که در خلال آن خوب بشود خورد
  • بی نام IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    1 2
    پل و تونل سازی هم جای خودش خیلی خوبه و مترو هم همینطور هر چیزی جای خودش خوبه و نمیتونند جای همریگر رو پر کنند
  • بي نام A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    توراخدا اگه حريف ميشيد جلوي پروژه اتوبان ارتش رو بگيريد. معلوم نيست چكار ميكنند نصف خيابان را ميبندند چندين ماه مردم را در ترافيكهاي ايذائي قرار ميدهند بعد ظرف چند روز پل شرق به غرب باز ميشه و تردد ظاهرا روان.ميشه لطفا چند كارشناس عمران از دانشگاهها بياوريد البته جوان ها را چون هنوز در چم و خم باند بازي نيفتادند ضمنا اگه ميشه ادامه مترو خط 3 به انتهاي ارتش منتقل بشود تا اهالي شهركهاي اطراف لشگرك نيز بتوانند با وسايل نقليه عمومي به انتهاي ارتش امده و خودروهاي نوبنياد و تجريش به آن مناطق جمع آوري شوند ضمنا فكر كنم از 4 خط اتوبوسراني انتهاي ارتش هم اثري نماند.لطفا با ديد كارشناسي و درجهت منافع كل مردم بررسي شود نه عين تونل نيايش و از خط ويژه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بابا مردم ميفهمند باور كنيد.