حسین صرافی: سومین همایش ملی مهندسی ایمنی و مدیریت ( helth safty environment ) که در دانشکده مهندسی شیمی و نفت دانشگاه صنعتی شریف برگزار می شد، در حالی به روز پایانی خود رسید که با استقبال گسترده صاحبان صنعت، دانشگاهیان و دانشجوبان روبرو شد.
در این همایش متخصصان نفت، محیط زیست و ایمنی شغلی از جمله فیصل خان، استاد دانشگاه مموریال کانادا و امیر بدخشان، استاد دانشگاه کالگری کانادا، دکتر محمد ابراهیم محجوب، دکتر اصغر صدیق زاده، مهندس مصطفی صادقپور، دکتر فرشاد نورائی، دکتر قدرت الله نصیری، مهندس عباس عبدلی، دکتر مهدی برقعی، دکتر سید احمد حسینی و دو تن از کارشناسان ارشد ایمنی و مدیریت کمپانی های توتال و استت اویل سخنرانی کردند.
در مراسم اختتامیه این همایش، با دکتر داوود رشتچیان، رئیس همایش و دانشکده مهندسی شیمی و نفت دانشگاه صنعتی شریف، درباره چگونگی برگزاری همایش، انتخاب مقالات و مهمان ها، دستاوردهای آن و برنامه های آتی این همایش گفت و گو کردیم.
آقای دکتر دلیل برگزاری همایش سوم ملی مهندسی ایمنی و مدیریت چیست؟ دومین همایش که در سال 86 برگزار شد که نتایجی داشت که دانشکده مهندسی شیمی و نفت دانشگاه صنعتی شریف را ترغیب کرد تا همایش سوم را برگزار کند؟
در نخستین سال های دهه 80 شمسی، تمام کارشناسان و اهل نظر به این نتیجه رسیدند که مقولات ایمنی، بهداشت و محیط زیست هماهنگ با صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، خودروسازی، نیروگاهی و ... رشد نکرده اند. این جا بود که با همکاری دوستان در انجمن شیمی ایران تصمیم گرفتیم نخستین همایش را در سال 84 برگزار کنیم که با استقبال چشم گیر شرکت های داخلی و خارجی از جمله توتال و استت اویل روبرو شد. دلیل استقبال آنها علاقه به فرهنگ ایمنی، مدیریت و تلاش برای کاهش تلفات در حین کار است.
این استقبال سبب شد با علاقه و انرژی بیشتری همایش دوم را در اسفند سال 86 برگزار کنیم. در همایش دوم، 9 کارگاه آموزشی برگزار شد. استقبال مدیران، متخصصان صنعت نفت و دانشجویان از این کارگاه ها به اندازه یی بود که مجبور شدیم علی رغم میل مان از حضور بسیاری از افراد جلوگیری کنیم.
از برگزاری همایش سوم بگویید.
بلافاصله پس از اتمام همایش دوم، فراخوان ارسال مقالات همایش سوم را منتشر کردیم. 230 مقاله به دبیرخانه همایش رسید که رکورد بی نظیری در این گونه همایش هاست. دوستان بنده در تیم داوری و بخش ارتباطات مقالات را انتخاب و با میهمانان تماس گرفتند، تمام مقدمات و الزامات فراهم شد تا به اسفند ماه رسیدیم و بحمدالله همایش به خوبی برگزار شد. در همایش سوم از 9 کارگاه اعلام شده تنها یک کارگاه به دلیل عدم صدور ویزا برای سخنران آن برگزار نشد. خوشبختانه بقیه کارگاه ها با استقبال گسترده و پر شوری روبرو شد، به نحوی که در روز اول 500 نفر در سالن حضور داشتند.
نحوه انتخاب مقالات و میهمانان چگونه بود؟
همان طور که عرض کردم بلافاصله بعد از اتمام همایش دوم، فراخوان ارسال مقاله همایش سوم را منتشر کردیم. در زمان مقرر 230 مقاله به دبیر خانه رسید. این تعداد مقاله به وسیله ایمیل در اختیار 5 داور قرار گرفت. نظر آنها در کمیته علمی بررسی و تصمیم نهایی اتخاذ شد. در مورد میهمانان هم باید عرض کنم که با همه آنها مکاتبه و از آنها دعوت شد تا در این همایش حضور یابند. به دلیل محدودیت فضای همایش مدیران همایش مجبور شدند تنها از 50 نفر از دانشجوبان دعوت کنند که در این همایش حاضر شوند.
اما بر خلاف سخن شما درباره مکاتبه با میهمانان، علی رغم اعلام رسمی حضور آقای محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، در روز نخست همایش، ایشان در همایش حضور نیافتند و برنامه روز اول تغییر کرد. فکر نمی کنید عدم حضور ایشان، نشان دهنده عدم علاقه مدیران کشور به مقوله ایمنی و مدیریت است؟
آقای قالیباف برای همایش دو مقاله فرستادند. تیم داوری یکی از مقالات را که درباره مدیریت شهری بود برای بخش مقالات کلیدی انتخاب کرد. اما به دلیل عدم هماهنگی با دفتر شهردار، ایشان موفق نشدند در جلسه روز اول همایش شرکت کنند. به این دلیل مدیران همایش تصمیم گرفتند تا برنامه همایش را اندکی تغییر دهند تا خللی در برگزاری همایش به وجود نیاید.
با توجه به این که سومین همایش ملی ایمنی و مدیریت پایان یافته، نتایج و دستاوردهای سه دوره همایش را چگونه ارزیابی می کنید؟
همان طور که گفتم از سه دوره همایش بی نظیر بوده ایت. در تمام کارگاه های آموزشی که در این سه دوره همایش برگزار کردیم حضور صاحبان صنعت، متخصصان، اساتید دانشگاه و دانشجویان چشمگیر بود که نشان دهنده سطح بالای همایش و فعالیت های جنبی آن است. علاوه بر آن، در مطالعه ای که صورت گرفته مشخص شده پس از برگزاری این سه همایش، تعداد پروژه های مهندسی ایمنی افزایش یافته و تعداد حوادث در پالایشگاه ها و... کاهش یافته است.
شما می فرمایید تعداد پروژه های مهندسی ایمنی و تعداد حوادث کاهش پیدا کرده است. آیا اعلام افزایش میزان پروژه های مهندسی ایمنی و کاهش حوادث در پالایشگاه ها بر اساس مطالعات دقیق است؟
ما هیچ مطالعه علمی و دقیقی انجام نداده ایم، اما وقتی به شما می گویم میزان پروژه های مهندسی ایمنی افزایش یافته و حوادث در پالایشگاه ها کاهش یافته است، مستند بر مطالعات خود دانشکده مهندسی شیمی و نفت دانشگاه صنعتی شریف و وزارت نفت است.
اهداف آتی همایش چیست؟
همان طور که می دانید این کنفرانس را دانشکده مهندسی شیمی و نفت دانشگاه صنعتی شریف با همکاری متخصصان داخلی و خارجی برگزار می کند. اما قصد داریم با ارتباط با موسسات ایمنی معتبر جهان، شرکت های نفتی از جمله توتال، شل و استات اویل و برگزاری کارگاه های پیشرفته تر سطح و تراز تجربی و علمی کنفرانس را بالا ببریم.
نظر شما