دوئل تاریخی واردکنندگان و تولیدکنندگان خودرو / پرونده ای از کمپین نخریدن خودرو تا واکنش بازار

ساز و کار حضور و فعالیت شرکت های خودروسازی خارجی و همکاری آنان با تولیدکنندگان داخلی در کنار رفتار خودروسازان چینی در بازار ایران همچنان موضوع داغ صنعت و جامعه ایران است.

مریم یعقوبی

بحث کمپین نخریدن خودروهای صفر داخلی همچنان در افکار عمومی مطرح است و اگرچه حرارت هفته های گذشته را ندارد اما ابعاد جدیدتری از اثرگذاری آن نمایان می شود تا جایی که کارگران برخی از شرکت های خودروسازی طی روزهای اخیر با برگزاری تجمعاتی نسبت به ادامه وضعیت موجود و کاهش تولید واکنش نشان داده اند.

در این میان شاید یکی از مسائلی که در اصرار مردم بر نخریدن خودروهای تولید داخل نقش و تأثیر داشت،انتشار اخباری در مورد حضور شرکت های خودروسازی خارجی در ایران بود.

این انتظار زمانی تقویت شد که به فاصله اندکی پس از توافق هسته ای انبوهی از اخبار و گمانه زنی ها مبنی بر اظهار تمایل شرکت های مطرح و نامدار خودروسازی جهان در ایران منتشر شد. در این اخبار نام دو گروه از خودروسازها به گوش می رسید؛ دسته اول شرکت هایی بودند که پیش از تشدید تحریم ها در ایران حضور داشتند و با خودروسازان داخلی همکاری می کردند. در میان این دسته نام پژو، سیتروئن و رنو بیش از همه به گوش می رسد.

شرکت رنو که از اصلی ترین شرکای ایران خودرو بحساب می آمد اکنون حتی قیمت های جدید محصولات خود را نیز اعلام کرده است تا به این ترتیب نشان دهد قصد ماندن دارد.(اینجا)

به عنوان نمونه ظاهرا شرکت سیتروئن که مدتی خبری از آن در ایران نبود و عملا بعد از خودرو زانتیا در حال فراموش شدن در سایپا بود حالا با سیتروئن الیزه به سایپا باز خواهد گشت.

گروه پژو سیتروئن قصد دارد با پلت فرم کلاس سی خود که pf1 نام دارد به ایران باز گردد بر روی این پلت فرم خودرو های پژو 301 ، 2008،208 و سیتروئن الیزه توسعه یافته اند . که قرار است هر چهار خودرو در ایران تولید شود.

در این بار آلن لگوک سخنگوی گروه پژو سیتروئن گفته است: برداشته شدن تحریم های اقتصادی ما را قادر می کند دوباره به بازار ایران باز گردیم ما بازیگر اصلی و تاریخی در صنعت خودرو ایران هستیم و قصد داریم این بار با یک سرمایه گذاری مشترک با طرف ایرانی خود وارد بازار ایران شویم . این سرمایه گذاری اجازه انتقال بهتر تکنولوژی برای تولید خودرو و ساخت داخل کردن این محصولات را در ایران خواهد داد.

دسته دیگر از این کمپانی ها، خودروسازان بزرگی هستند که یا سابقه حضور در ایران ندارند یا مدت و گستره حضور آن ها چندان قابل توجه نیست.

در میان این قبیل نام ها، خودرو سازهای ایتالیایی و ژاپنی بیشتر از همه به گوش می رسد. برخی از این شرکت ها حتی تولید خود را در ایران آغاز کرده اند و به دنبال بازگشت به روزهای خوب گذشته هستند.

به عنوان مثال شرکت مزدای ژاپن که همکار «گروه بهمن» بشمار می‌رود، از دو سه ماه پیش، مونتاژ محصولات خود را در ایران از سرگرفته است.

بر این اساس، طی دو سه ماه گذشته، 823 دستگاه مزدا3 در گروه بهمن مونتاژ شده و این در حالی است که طی سال گذشته، تنها یک دستگاه از این خودرو مونتاژ شده بود. مزدا که پس از تشدید تحریم‌های بین‌المللی، از ایران رفت و مونتاژ محصولاتش در گروه بهمن متوقف شد، خیلی بی‌سروصدا به «جاده مخصوص» برگشته و تیراژ دو سه ماهه آن نشان می‌دهد این شرکت به اصطلاح آمده است تا بماند.

حضور این شرکت ها اگرچه در برخی موارد هنوز در حد خبر و اظهار امیدواری است و تا رسیدن به مرحله عملیاتی و اثرگذاری بر بازار فاصله زیادی دارد، تأثیر روانی خود را بر بازار و استراتژی سایر خودروسازها یا واردکنندگان خودرو گذاشته است. بارزترین تغییرات را می توان در رفتار خودروسازهای چینی مشاهده کرد.

نگاهی به قیمت های اخیر این شرکت ها نشان می دهد که تولیدکنندگان تمام خودروهای چینی طی ماه اخیر تخفیف های اغواکننده ای را برای محصولات خود ارائه می کنند.(اینجا بخوانید)

در این میان دو سناریو برای چنین تخفیف هایی قابل تصور است. اول آن که این تخفیف های چند میلیونی یک نکته را به ذهن متبادر میکند و آن اینکه هنوز مونتاژ کنندگان و وارد کنندگان خودروهای چینی از قبل فروش های اینچنینی و با تخفیف های قابل توجه یک حاشیه سود معقول دارند. سوی دیگر این ماجرا آن است که پیش از این خودروهای چینی با سودهای هنگفت به متشریان فروخته می شده است. به عبارت دیگر در جایی که مونتاژ کنندگان و واردکنندگان خودروی چینی حاضر هستند خودروهای خود را با این تخفیف ها به دست مشتریان برسانند و هنوز هم سود مطمئن خود را داشته باشند، میتوان به خوبی حدس زد که بهای اصلی خودروهای چینی از قبل واردات یا مونتاژ چقدر بوده است و پیش از این، خودروهای چینی با چه شرایطی به دست مشتریان می رسیده است.

با این وجود اما بحث ها بر سر ماندن یا نماندن خودروسازان چینی در ایران همچنان داغ است و مخالفان و موافقان خود را دارد.

در چنین شرایطی روند واردات خودروهای خارجی هم بدون توجه به مباحث داغ در حوزه خودروهای داخلی و مونتاژی ادامه دارد؛ در شرایطی که هنوز چند ماهی به پایان سال جاری میلادی باقی مانده، اولین سری از خودروهای خارجی مدل 2016 وارد کشور شده است.

آمارهای گمرکی نشان می‌دهد که مجموعا طی پنج ماه نخست امسال حدود 300 دستگاه خودروی مدل سال 2016 به کشور وارد شده است که شامل تویوتا، بی‌ام و، بنز، کیا و آئودی می‌شود.

واردات خودروهای با مدل 2016 عمدتا از تیرماه آغاز شده، در حال حاضر به حدود 300 دستگاه رسیده و بیشترین خودروی مدل 2016 وارد شده به کشور نیز کیا بوده است.

بر این اساس طی این مدت 230 دستگاه خودروی کیا هاچ بک پیکانتو ساخت سال 2015 و مدل سال 2016 وارد کشور شده ارزش آن مجموعا به بیش از دو میلیون و 500 هزار دلار یعنی حدودا معادل 7 میلیارد و 370 میلیون تومان می‌رسد.

این اتفاق در حالی رخ می دهد که همچنان مسئولان دولتی بر ضرورت انتقال فناوری توسط تمامی سرمایه گذاران خارجی از جمله شرکت های خودروسازی جهانی تأکید دارند.

معاون اجرایی رییس جمهوری در این زمینه گفته است: بازار را در اختیار خودروهای آماده خارجی نمی‌گذاریم.

به گفته محمد شریعتمداری خودروسازان خارجی برای ورود به بازار ایران نسبت به انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری‌ اقدام کنند، زیرا بازار را در اختیار خودروهای آماده خارجی نمی‌گذاریم. در این زمینه سرمایه‌گذاری برای تولید مشترک و انتقال تکنولوژی از جمله شروط حضور در بازار ایران است.

 

 

22339

کد خبر 459812

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    633 9
    خودروی مونتاژ با قیمت دو سه برابرهم نمیخریم
    • بی نام A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
      بالاخره مشکلتون قیمته یا کیفیت؟ هیچ جای دنیا خودروی فول آپشن با قیمت 7،8،10 میلیون به بازار عرضه نمیشه.
    • بی نام A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
      آقا ما كه رفتيم خودروي داخلي خريديم. كمپينم سركاري، بيخود خودتون رو خسته نكنين. ما به همين راضي هستيم
    • بی نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
      237 8
      قیمت خودروهای مناسب در دنیا زیر 10 هزار دلار هست یعنی زمانی که دلار 800 تومان بود میشد 8 میلیون
    • کارشناس امنیت IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
      274 2
      دوست عزیز مشکل ما تناسب قیمت و کیفیته ما بیشتر از پولی که می‌دیم آش نمی‌خوایم آش رو به قیمت چند برابری هم نمی‌خوایم قیمت ماشین باید متعارف با همه دنیا بشه
  • بی نام GB ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    470 5
    این خودرو سازان خارجی اگه قرار باشه با داخلی ها همکاری کنن اولین چیزی که در گوششان گفته میشه اینه که ارزون بسازید و بی کیفیت اما ارزون نفروشید و آنها هم از خیانت ملتی به خودش متعجب اما خوشحال میشن
  • بی نام RO ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    338 3
    کدام دوئل؟ هردوتاشون به یک جا وصلند.
  • بی نام IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    267 2
    انتقال تکنولوژی..؟؟؟ نه که تا الان این همه تکنولوژی دارن خودروها، به خودروساز خارجی که میخواد اشتغال زایی کنه و صادرات داشته باشه از ایران اجازه کار نمیدن. این همه خودرو مونتاژ کردن... ما تو کدوم خودروی ایرانی داریم اون انتقال تکنولوژی رو میبینیم؟؟ نکنه تغییر شکل چراغ ماشینا رو میگید؟؟
  • دوستی RU ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    147 5
    مشکل اصلی در پایین بودن ارزش ریال در برابر دلار است و تا به قول معروف دلار پایین نیاد نه تنها خودرو و ملک بلکه در تمام بخشهای اقتصاد رکود ادامه خواهد یافت حالا شما مطلب گذاشتی نمیدونم ۵۰ تا از این ماشین تولید شده ۲۰۰ تا از اون ۱۰ تا از این واقعا اسباب استهزاست
    • بی نام A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
      19 0
      تعرفه بالاست ، دلارم پایین بیاد بازم بیشتر از بقیه جاها باید پول بدیم
  • بی نام IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    243 3
    معاون اجرایی رییس جمهوری در این زمینه گفته است: بازار را در اختیار خودروهای آماده خارجی نمی‌گذاریم.بعد اون وقت پچه های خودشون پورشه و مازراتی سوار میشن............یعنی انقد مردمو بیشور فرض کردن اینا
  • مهدی A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    207 1
    بر این اساس طی این مدت 230 دستگاه خودروی کیا هاچ بک پیکانتو ساخت سال 2015 و مدل سال 2016 وارد کشور شده ارزش آن مجموعا به بیش از دو میلیون و 500 هزار دلار یعنی حدودا معادل 7 میلیارد و 370 میلیون تومان می‌رسد. خوب پس اگه 7،370،000،000 تومان را تقسیم بر 230 دستگاه بکنیم میشود به قرار هر خودرو تقریبا 32 میلیون تومان چرا پس ما مگه چه گناهی کردیم که نمیتونیم به این قیمت بخریم؟؟؟
    • سرخ IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
      12 0
      درست محاسبه كردي، اگر به اين مبلغ، تعرفه گمرك و هزينه شماره گزاري و ماليات رو اضافه كني، ميشه قيمت روز پيكانتو ...
  • علی US ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    235 5
    نمی خریم ... حالا اسمش رو هر چی میذارید بذارید دوئل ، نمیدونم جنبش غیر مردمی ، و و و ... هر چی میخواین بگیم نمیخریم
    • بی نام A1 ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
      3 59
      این خارج نشینان رو من نمی دونم چی می خوان داداش تو که اونور آبی به تو سننه ما یک مشکلی در داخل مملکتون داریم سعی می کنیم حلش کنیم. به نا محرم هم هیچ ارتباطی نداره.
  • بی نام IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    215 1
    نخریدن خودرو همچنان مثل هفته های گذشته داغ است متاسفانه رسانه ها در ایران با مردم فاصله زیادی دارند و فقط به برخی مسال سیاسی ....... می پردازند . بهتر بود از شرایط پیش اومده استفاده می شد تا خودروسازان به خود بیایند ، بی توجهی شما رسانه ها مثل همان پلیسی است که خودرو راننده مست را متوقف نمی کند بی تفاوت می گذرد ، بعد کمی جلوتر راننده مست جان خانواده پلیس را در یک تصادف می گیرد .
  • بی نام A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    256 2
    متاسفم که مساله کمپین رو اینطور مطرح کردید. بحث کمپین نخریدن خودروی داخلی جدی تر از این حرفهاست وقتی آشغالهای سایپا و ایران خودرو با جان مردم بازی میکنند مطمئن باشین که مردم کوتاه نمیان
  • محمود US ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    194 2
    آخه این اسمش تولید خودرو است؟؟ مزدا و پژو و پراید و نیسان و برندهای اینچنینی تکنولوژی چند دهه قبل را بصورت مونتاژیآنهم با کیفیتی نازل به نام تولید داخلی به مردم به زور رانت و انحصار تحمیل می کنید و در مقابل کمترین مقاومت فریاد وا تولیدنا و وای مملکتنا سر می دهید.؟؟؟ شرم آوره
  • بی نام A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    166 1
    اشتغال اشتغال بهانه است.. واقعا اگر این به اصطلاح خودروسازان دلشون برای اشتغال میسوزه, هیوندایی بهترین پیشنهاد به وزارت صنایع داد...اون هم مبنی بر اینکه هیوندای فعالیت مستقل در ایران داشته باشد...یعنی بدون همکاری با این به اصطلاح خودروساز...با این شرایط کارگران ایرانی بر سر کار و درآمد...مردم خودرو بین المللی با قیمت و کیفیت بین المللی تهیه میکنند...دولت هم بیشترین سود را با کاهش مصرف بنزین توسط این خودروهای بروز جهانی بدست میآورد...عملا هم کارگران صنعت خودروسازی و هم مردم و هم دولت سود میبرند...
  • کامران A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    176 3
    اگه خودروسازها و اتاق فکرشون فکر میکنن صبر مردم سرمیاد و شب عید برای خرید خودروهای انبارشده اونا صف میکشن سخت در اشتباه هستند، اراده مردم قوی تر از ایناست و تا خواسته هاشون براورد نشه نمیخرن، باور نمکنید بچرخ تا بچرخیم
  • بی نام RO ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    159 3
    به نظر من شکسته شدن قیمت‌ها در بازار خودرو باعث ایجاد جو روانی مناسب جهت شکسته شدن قیمت‌ها در بازار مسکن هم خواهد شد و این به نفع مردم است و سبب خروج کشور از رکود می‌شود. دولت و مجلس باید تکلیف خودشان را در این وسط مشخص کند یا با مردم هستند یا علیه مردم
  • مجتبی IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    175 0
    کمپین تحریم خودروی داخلی و چینی قوی تر از گذشته شده و به کارش ادامه میده . با این حرفا نمیتونی کمرنگ جلوه اش بدی جیره خوره ایران و خودرو و سایپا. خبری غیرت داری منتشرش کن.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    به نظر میرسه بیشترین سود این کمپین برای واردکنندگان خودرو باشه
    • بی نام A1 ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
      41 1
      اشتباه به نظر میرسه
  • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    168 2
    35 ساله این خودرو سازها بلا به سر مردم اوردن کافی نیست واقعا صبر تا کی
  • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    138 1
    الان دیگه یواش یواش مردم واقعا درک میکنن که تو این 35 سال چی به سرشون اوردن.از قضیه درک واقعی دارن.اصلانم کمرنگ نشده.انگار همه ارگانا با هم فقط تلاش میکنن سر مردم کلاه بزارن
  • کوروش IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    157 2
    اقا ما 5.6میلیون بیکار توایران داریم بزار چن صدتا هم از کارگرای این دو شرکت بیکار بشن.
  • بی نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    77 2
    به هيچ قيمتي خودرو صفر داخلي نميخريم
    • شهیاد A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
      6 52
      خب نخرید
  • بی نام DE ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    41 0
    ماشين صفر توليد داخل از شركت معروف خريدم دستگيره بالا سرنشين همون روز اول از جا در اومد دستگيره داشتبورد كنده شد بعد از يك هفته از زير موتور روغن ريزي پيدا كرد امپر بنزين درست كار نميكرد بالابر شيشه قطع و وصل ميشد بعد از يكسال گذاشتم براي فروش هيجده هزار كار كرده بود گير بگس مشكل پيدا كرد حدود يك ميليون خرجش كردم حالا خودتون قضاوت كنيدفكر نكنيد ميخوام جو بدم اگر بخواي مشخصات كامل ميدم