تسنیم نوشت:

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از پیشنهاد این وزارتخانه برای افزایش سهم سوابق تحصیلی به ۳۵ درصد در کنکور ۹۵ خبر داد.

علی زرافشان در نشست خبری مجازی با اصحاب رسانه در پاسخ به پرسشی در خصوص افزایش سهم سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجویان به 85 درصد و پیش نیازهای لازم برای تحقق این موضوع عنوان کرد: قرار است سهم سوابق تحصیلی به شکل سالانه اضافه شود تا جایی که منجر به حذف کنکور در 85 درصد ظرفیت‌های دانشگاه‌ها شود. اما باید توجه کرد که قرار نیست کنکور به طول کامل حذف شود. همانطور که در قانون سنجش و پذیرش دانشجو آمده است ورود دانشجویان به دانشگاه‌های کشور به سه روش انجام خواهد شد که روش نخست صرفاً براساس سوابق تحصیلی است که در این روش سهم سوابق تحصیلی برای کنکور 94، 25 درصد بود و پیش بینی ما این بود که این رقم برای کنکور 95 به 35 درصد افزایش یابد.

زرافشان ادامه داد: روش دوم ورود دانشجو به دانشگاه‌ها براساس سوابق تحصیلی و آزمون دروس عمومی است و روش سوم سوابق تحصیلی، دروس عمومی و اختصاصی را با یکدیگر مدنظر دارد که در حال حاضر برای دانشگاه‌های دولتی اعمال می‌شود و روش اول که صرفاً سوابق تحصیلی است در دانشگاه‌‌های پیام‌نور، غیردولتی و دانشگاه آزاد اعمال می‌شود.

وی اظهار کرد: آموزش و پرورش طبق توافق با وزارت علوم از چند سال قبل آمادگی لازم را برای این موضوع فراهم کرد و در حال حاضر در دوره پیش دانشگاهی امتحانات 4 درس به صورت نهایی برگزار می‌شود، همچنین سوابق تحصیلی دانش آموزان موجود است که هر زمان قرار باشد سوابق دروس پیش دانشگاهی نیز اعمال شود آمادگی لازم داریم تا آن را در اختیار سازمان سنجش و وزارت علوم قرار دهیم.

وی ادامه داد: برای کنکور 95 آنچه که آموزش و پرورش پیشنهاد داده این است که سهم سوابق تحصیلی به 35 درصد برسد که 25 درصد از آن مربوط به دروس نهایی پایه سوم دبیرستان و 10 درصد مربوط به دروس نهایی دوره پیش دانشگاهی است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: در گذشته یک میلیون و 500 داوطلب در کنکور شرکت می‌کردند که این تعداد هم اکنون به حدود 800 هزار نفر رسیده است و این نشان دهنده آن است که تعداد افراد علاقه‌مند ورود به دانشگاه کاهش یافته است. 400 هزار دانش آموز پایه سوم در شاخه فنی و حرفه ای و کار و دانش تحصیل می‌کنند که پس از فارغ التحصیل شدن یا به بازار کار وارد می‌شوند و یا به مقطع کاردانی دانشگاه ها می‌روند و این افراد از تعداد داوطلبان کنکو حذف شدند. طبق آنچه که سازمان سنجش اعلام کرده است امسال در رشته ریاضی 120 هزار صندلی خالی وجود داشت. در رشته انسانی تعداد صندلی‌های خالی زیاد بود و فقط در رشته تجربی رقابت برقرار است که از هر دو نفر یک نفر در دانشگاه قبول می‌شود.

جزییات ساماندهی نیروهای مازاد متوسطه در سه ساله دوم ابتدایی

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به ساماندهی معلمان مازاد دوره متوسطه دوم در دوره متوسطه اول و ابتدایی گفت: معلمانی که به دوره ابتدایی می‌روند در پایه‌های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی ساماندهی می‌‌شوند.

علی زرافشان در پاسخ به سؤالی در خصوص طرح مجلس برای جذب پیش‌دبستانی‌ها و استفاده از آنها به صورت حق التدریس در آموزش و پرورش، اظهار کرد: مصوبه مجلس در مورد استخدام پیش‌دبستانی‌ها به طور طبیعی با توجه به توزیع منابع انسانی در آموزش و پرورش و نیاز این وزارتخانه نسبت به جنسیت و رشته نیروهای انسانی است.

وی افزود: پیش دبستانی‌ها اگر قرار باشد در آموزش و پرورش مشغول به خدمت شوند باید در همان بخشی که قبلاً در آن حوزه تدریس می‌کردند، مشغول خدمت شوند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: آنچه که امروز تحت عنوان ساماندهی در آموزش و پرورش مدنظر است ساماندهی نیروهای موظف و رسمی در دوره‌های دوم متوسطه، اول متوسطه و ابتدایی است.

اعزام نیروهای مازاد دوره متوسطه به ابتدایی

زرافشان در پاسخ به پرسشی در خصوص مازادشدن معلمان متوسطه و کوچ اجباری آنها به دوره ابتدایی عنوان کرد: یکی از نکاتی که به عنوان واقعیت آموزش و پرورش باید به آن توجه داشت، پیامدی است که با استقرار ساختار 6.3.3 ایجاد شده است. در سه سال گذشته با اضافه شدن پایه ششم مشکلی که امروز در دوره دوم متوسطه را داریم، در دوره اول متوسطه داشتیم. زمانی‌که پایه ششم به دوره ابتدایی اضافه شد ورودی به دوره متوسطه اول را نداشتیم و 48 هزار معلمی که در متوسطه اول مشغول به تدریس بودند و حدود یک میلیون دانش آموز را آموزش می‌دادند، فرصت کاری خود را از دست دادند.

وی افزود: آموزش و پرورش برای اینکه بتواند از ظرفیت این معلمان استفاده کند و کمبود شدید نیروی انسانی که در دوره ابتدایی وجود داشت را برطرف کند، ساماندهی دوره اول متوسطه و ابتدایی را با هم انجام داد و بخشی از نیروهای متوسطه اول را به دوره ابتدایی فرستاد البته همان زمان بخشی از نیروهای متوسطه دوم نیز به دوره ابتدایی اعزام شدند و این گروه افرادی بودند که علاقه مند بودند از این فرصت استفاده کنند برای اینکه مشکل خود را برای نقل و انتقال حل کنند.

یک میلیون دانش‌آموز به اول دبیرستان نمی‌روند

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: درسال تحصیلی 94-95 این مسئله مجدد تکرار خواهد شد به این معنا که پایه نهم در دوره اول متوسطه را خواهیم داشت و به ازای آن ورودی به دوره دوم متوسطه را نداریم یعنی همکارانی که نزدیک به یک میلیون دانش آموز پایه اول دبیرستان را آموزش می‌دادند فرصت کاری خود را از دست خواهند داد. دانش آموزان در پایه نهم نیاز به معلم دارند بنابراین آموزش و پرورش از این فرصتی که فراهم شده ابتدا به ساماندهی معلمان در دوره دوم متوسطه پرداخته و افرادی که دارای امتیاز بیشتری هستند در این دوره مشغول به تدریس می‌شوند.

زرافشان اظهار داشت: با توجه به اینکه در دوره دوم متوسطه بحث پرداخت اضافه تدریس را داریم طبیعتا بخشی از معلمان متوسطه دوم جایگزین معلمان حق التدریسی خواهند شد و هدف این است که اکثریت معلمان متوسطه دوم تا جایی که مقدور است در همان دوره مشغول به خدمت شوند اما اگر با ساماندهی باز هم نیروی مازاد داشتیم آنها را در دوره متوسطه اول ساماندهی خواهیم کرد و بعد از ساماندهی دوره متوسطه اول در صورتی که بازهم نیروی اضافه بر سازمان داشته باشیم از این همکاران در دوره ابتدایی البته با تدابیری که اتخاذ شده و در دستورالعمل ساماندهی ذکر شده استفاده خواهیم کرد.

معلمان متوسطه در پایه‌های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی ساماندهی می‌شوند

وی عنوان کرد: معلمان متوسطه که در دوره ابتدایی ساماندهی می‌شوند در پایه‌های چهارم، پنجم و ششم به صورت خوشه‌ای دروس تخصصی خود را تدریس می‌کنند. برای آموزش این معلمان برنامه ریزی شده است و برای ساماندهی آنها از یک سال گذشته اقدامات جدی در سطح استان‌ها صورت گرفته است به گونه‌ای که در حال حاضر وضعیت نیروی انسانی مشخص است. دوره های آموزش در استان‌ها آغاز شده تا معلمان بتوانند با آمادگی لازم در کلاس‌های درس حضور یابند و بتوانیم شاهد آموزش همراه با کیفیت باشیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اجرای طرح تعالی مدیریت در مدارس کشور عنوان کرد: این طرح سال گذشته در 5 هزار و 900 مدرسه اجرا شد. دستورالعمل مربوط به سال تحصیلی 95-94 هفته گذشته به استان‌ها ابلاغ شد، در مورد مدارسی که در حال حاضر مجری طرح هستند و چگونگی فعالیت این مدارس و استمرار فعالیت آنها در دستورالعمل مربوطه توضیحاتی ارائه شده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: برنامه تعالی یک برنامه مستمر است به همین جهت مدارسی که سال قبل تحت پوشش بودند امسال ادامه فعالیت می‌دهند و مدارسی که برای سال تحصیلی جدید داوطلب هستند به مجموعه مدارس اضافه می‌شوند. پیش بینی ما این است که امسال نیز 5 هزار و 700 مدرسه به مجموعه این مدارس اضافه شود.

زرافشان گفت: در دستورالعمل طرح تعالی مدیریت مدرسه عنوان کرده‌ایم که در شهریورماه یک دوره آموزشی 150 ساعته برای آموزش 150 نفر از مدرسان استانی برگزار شود و دوره آموزشی دیگری نیز برای 150 نفر از مدرسان و ارزیابانی که به ما در زمینه ارزیابی مدارس کمک می‌کردند برگزار شود که در مجموع 300 نفر آموزشهای لازم را دریافت خواهند کرد. طرح تعالی مدیریت مدرسه جای خود را در آموزش و پرورش بازکرده و به تدریج در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ است و بسیاری از مدارسی که تحت پوشش این برنامه نیستند داوطلبانه مشغول اجرای آن شده‌اند.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص ارزیابی از آزمون استخدامی آموزش و پرورش گفت: برگزاری این آزمون برعهده سازمان سنجش است و با توجه به تجربه این سازمان در برگزاری آزمون‌های استخدامی و همکاری آموزش و پرورش برای تعیین دروس و مداد آموزشی امیدواریم این آزمون به نحو مطلوبی اجرا شود.

هدایت تحصیلی از سال تحصیلی جدید در پایان پایه نهم

زرافشان در پاسخ به پرسشی در خصوص انجام هدایت تحصیلی دانش آموزان در پایان پایه نهم از سال تحصیلی جدید گفت: هدایت تحصیلی از سال تحصیلی جدید برای دانش آموزان پایه نهم اجرا خواهد شد که دو مرحله‌ای خواهد بود. همچنین وضعیت ساماندهی رشته‌های تحصیلی دوره متوسطه در مرحله پایانی است و توافق کلی انجام شده که باید در مراجع بالادستی تصویب شود تا امکان اجرای آن فراهم شود.

وضعیت پنجشنبه‌‌های مدارس

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت پنج شنبه‌های مدارس برای سال تحصیلی جدید عنوان کرد: به نظر می‌رسد در دوره متوسطه دوم باید تغییری در خصوص وضعیت پنج شنبه‌های مدارس انجام شود. در دوره متوسطه اول تعطیلی پنج شنبه‌ها با کاهش ساعات دروس بوده یعنی از 36 ساعت به 30 ساعت رسیده است ولی در دوره متوسطه دوم این اتفاق نیفتاده و ساعت آموزشی از 33تا 37 ساعت است و طبیعی است که این تعداد ساعت در 5 روز نمی‌گنجد چراکه به طور متوسط حدود 7 ساعت آموزش در طول روز باید وجود داشته باشد و این قابل اجرا نیست.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: باید یادآوری کنم که هیچ وقت قرار نبوده مدارس 5 شنبه‌ها تعطیل شوند. در آیین نامه مصوب شورای عالی آموزش و پرورش آمده است مدارس کشور 6 روز هفته را باز هستند ولی 5 روز اول برای دروسی که در جدول مواد درسی آمده فعالیت می‌کنند و روز پنج شنبه اختصاص به فعالیت‌های فوق برنامه و برگزاری جلسات انجمن اولیا و مربیان دارد.

زرافشان در پاسخ به پرسشی در خصوص صدور احکام رتبه بندی معلمان از مهرماه و روند تدوین شاخص‌های مربوطه گفت: وزارت آموزش و پرورش کار رتبه بندی را به شکل جدی دنبال می‌کند و اگر هم در خصوص رتبه بندی اخباری اعلام می‌شود در برابر پرسش‌هایی است که از مسئولان پرسیده می‌شود. با توجه به فرصت کوتاهی که ما در اختیار داشتیم این برنامه در چند مرحله طراحی شد و به کارگروه دولت برای تأیید دستورالعمل ارسال شده است. معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش هر هفته جلساتی در این زمینه دارد تا مصوبه مربوطه را دریافت و در شهریور ماه احکام معلمان صادر کند.

اقدامات آموزش‌وپرورش درخصوص اعتیاد دانش‌آموزان دبیرستانی

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی در خصوص بحث اعتیاد و مصرف الکل در میان دانش آموزان دبیرستانی عنوان کرد: پاسخ این سوال را باید معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش اعلام کند اما باید بگویم که این وزارتخانه با تشکیل بخش آسیب‌های اجتماعی در معاونت سلامت به انواع آسیب‌هایی که دانش آموزان را تحت تأثیر قرار می‌دهد پرداخته است.

زرافشان عنوان کرد: دفتر بررسی آسیب‌های اجتماعی وظیفه دارد به این آسیب‌ها بپردازد و جنبه پیشگیرانه را مدنظر داشته باشد البته در بین صاحب نظران در خصوص فراوانی اعتیاد ومصرف الکل در بین دانش آموزان اختلاف نظرهایی وجود دارد ولی آموزش و پرورش مستقل از این اختلاف نظرها مراقبت‌های لازم را وظیفه خود می‌داند. ممکن است دانش آموزان در بحث اعتیاد و الکل دچار آسیب نباشند اما از آسیب‌های دیگری رنج ببرند به عنوان مثال دانش آموزان طلاق نیاز به رسیدگی دارند یا دانش آموزانی که در مناطق آسیب زا زندگی می‌کنند نیاز به توجه ویژه‌تری دارند.

وی افزود: آسیب‌هایی که در محیط پیرامونی آموزش و پرورش قرار دارد و باعث می‌شود دانش آموزان تحت تأثیر آن قرار بگیرند در وزارت آموزش و پرورش مورد توجه است و در سه بخش انجمن اولیا و مربیان، دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و دفتر مشاوره و هدایت تحصیلی به این آسیب‌ها می‌پردازیم.

ترمیم نمرات امتحانات نهایی

زرافشان در پاسخ به پرسشی در خصوص مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش درخصوص ترمیم نمرات امتحانات نهایی دانش آموزان بیان کرد: با قانون حذف کنکور نمرات نهایی دانش آموزان سهم تأثیرگذاری را در ورود به دانشگاه‌ها دارد. ممکن است بخشی از فارغ التحصیلان که در سالهای گذشته این قانون وجود نداشت نسبت به نمرات امتحانات نهایی خود حساس نبودند به همین دلیل آموزش و پرورش فرصتی را برای جبران و ترمیم نمرات امتحانات نهایی در اختیار آنها قرار داد.

وی عنوان کرد: دروس مربوطه همه دروسی است که امتحانات آنها نهایی است به عنوان مثال در پایه سوم دبیرستان 10 درس در رشته تجربی و انسانی و 11 درس در رشته ریاضی امتحاناتشان به صورت نهایی برگزار می‌شود. دانش آموزانی که در گذشته این دروس را امتحان داده و نمره خوبی را کسب نکردند می‌توانند یک بار دیگر در امتحانات نهایی شرکت کنند. هر درسی که نمره آن جزو سوابق تحصیلی قلمداد می‌شود می‌تواند جزو دروسی باشد که داوطلب متقاضی شرکت در امتحانات نهایی باشد البته آیین نامه مربوطه در این زمینه باید تنظیم و تصویب شود.

به مدارس اجازه داده نمی‌شود بیش از سقف تعیین شده دانش‌آموز در کلاس درس قرار دهند

زرافشان در پاسخ به پرسشی در خصوص تراکم بالای دانش آموزان در کلاسهای درس افزود: امسال موفق شدیم نسخه تحت وب سامانه بگفا را تهیه کنیم و از سامانه قبلی استفاده نمی‌شود.

وی ادامه داد: قبلاً نیز در دستورالعمل ساماندهی سقفی را برای تشکیل کلاس‌های درس تعیین می‌کردیم اما چون در سامانه بگفای قبلی امکان کنترل این موضوع وجود نداشت در برخی مواقع مناطق اقدام به تشکیل کلاس درس با بیش از سقف موجود می‌کردند اما امسال در سامانه جدید وقتی کلاس بندی انجام می‌شود فقط به مدرسه اجازه داده می‌شود که در حد آنچه که در سامانه اعلام شده به کلاس دانش آموز اختصاص دهد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: با توجه به بحث تراکم نیرو در دوره متوسطه امسال آموزش و پرورش می‌تواند کلاس‌ها را با ظرفیت کمتری تشکیل دهد.

زرافشان در پاسخ به این پرسش که آیا آموزش و پرورش واقعاً با نیروی مازاد مواجه است، عنوان کرد: این نکته بدیهی است که در آموزش و پرورش نیروی مازاد داریم. چرا که توزیع نیروی انسانی در آموزش و پرورش متناسب با سه عامل جنسیت، رشته و منطقه اتفاق نمی‌افتد به عنوان مثال در تهران بیش از 80 درصد معلمان را زنان تشکیل می‌دهند. به طور طبیعی در این وضعیت جنسیت زن در شهر تهران نیروی مازاد داریم و در جنسیت مرد با کمبود مواجه هستیم.

وی ادامه داد: این موضوع دلایل مختلفی دارد از جمله استخدام‌های بی‌رویه‌ای که در آموزش و پرورش انجام شده است. به عنوان مثال هم ‌اکنون آموزش و پرورش در جنسیت زن در بسیاری از نقاط کشور دچار اضافه نیرو است و بازهم قرار است نیروهای جدیدی استخدام شوند که این به بحران نیروی انسانی در آموزش و پرورش بیش از گذشته دامن خواهد زد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی در خصوص توزیع متوازن رشته‌ها و تمایل بیشتر دانش آموزان به رشته تجربی گفت: با توجه به مواد 96 تا 100 آیین نامه آموزش دوره متوسطه تعیین میزان و سهم رشته‌ها وظایف ادارات کل آموزش و پرورش است اما در مورد فرم هدایت تحصیلی پیشنهاد تغییر این فرم را به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه کرده‌ایم و منتظر اقدام لازم در این زمینه هستیم.

زرافشان بیان کرد: به طور قطع تغییر فرم هدایت تحصیلی کار توزیع دانش آموزان در شاخه‌ها و رشته‌ها را با توجه به 4 عامل استعداد، علاقه، نیاز و امکانات منطقی می‌کند و برای خانواده‌ها و دانش آموزان راهگشاتر خواهد بود.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص ضرورت تجدید نظر اساسی در ساماندهی و بازتوزیع مناسب منابع انسانی در وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: استقرار پایه نهم می‌توانست یک تهدید برای آموزش و پرورش باشد اما آن را تبدیل به فرصت کردیم و یک بار به طور کامل سه دوره تحصیلی را با یکدیگر ساماندهی کردیم از این طریق به وضعیت نیروی انسانی آموزش و پرورش و نیروهای مازاد که در بخش‌های مختلف داشتیم سامان بخشیدیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ساماندهی اساسی نیروی انسانی در آموزش و پرورش به این موضوع برمی‌گردد که اجازه داده شود جذب نیرو و ساماندهی آن صرفاً براساس نیاز آموزش و پرورش انجام شود و از دخالت عوامل بیرونی در این زمینه خودداری شود تا آموزش و پرورش در مناطق و جنسیتی که نیاز دارد از نیروها استفاده کند. جهت گیری وزیر آموزش و پرورش این است که بتوانیم تناسبی بین تعداد فرهنگیان و دانش آموزان داشته باشیم و نسبتی که امروز به ازای 11 دانش آموز یک معلم داریم معقول‌تر شود به گونه‌ای که به ازای هر 15 دانش آموز یک معلم داشته باشیم.

۴۷۴۷

کد خبر 448755

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    8 1
    نمراتی که تقلب درش دخیله ملاک خوبی نیست. اولین امتحانات نهایی زمان ما بود و الان که دوباره میخوایم کنکور بدیم این شرایط بیشتر به ضرر ماست...
  • بی نام A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    5 0
    من که لیسانسم رو گرفتم و تموم شد دیگه کنکور برام مهم نیست اما قسم می خورم دیروز خواهرم 400 تومن داد به معلمش تا سوال های ریاضی اول دبیرستان شهریور رو بهش بده
  • دبیر A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    4 0
    در چند سال اخیر نیرو هایی از ابتدایی و متوسطه اول وارد متوسطه دوم شدند در حالی که به آن نیرو ها نیاز نبود چرا دستور برگشت به آنها داده نمی شود؟
  • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    4 0
    موش ازمايشگاهي شدیم رفتیم ما جوونارو بدبخت کردين...
  • بی نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    2 1
    شمارابه حق امام رضا این کارونکنید به خدامن مشگل داشتم ولی خیلی خیلی قبلش زرنگ بودم حالا به خاطر این چیزای الکی آینده من جوان تباه می
  • فرهنگی A1 ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    4 0
    باسلام آقای زرافشان معاونت محترم وزارت : درموردکوچاندن اجباری نیروها ی متوسطه به مقطع ابتدایی که علنا" به کیفیت آموزشی لطمه می زند , نمیشه از خود نیروهای ابتدایی که الان در حال حاضر به عنوان عوامل اجرایی درمتوسطه هستند برگردانده شوند به مقطع اصلی شون وازنیروهای خود همان مقطع ،هم درعوامل اجرایی استفاده شود وهم در تدریس .من به عنوان فرهنگی خودم شاهدم که در منطقه ما در دفتر متوسطه دوم حداقل کم بگم ده نفر به عنوان معاون باصطلاح مشغولند وخود معلمان متوسطه مانند بچه یتیمان بی صاحب خفه خون گرفتند اخه مسئول محترم این شد ساماندهی نیرو مگه خبر ندارید چقدر گوشه نشین اضافه بگیر دارید .که باپست های قدیمی اینها متصدی می شدند وشاید هم قبول نمی کردند دراین سمت کارکنند.منه 24 ساله تکلیفم چیست ؟
  • بی نام A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    1 0
    ما میگیم تاثیرو حذف کنید یا لااقل مثبت کنید اینا میگن هر ساله زیادتر و زیادتر میکنیم خبر انلاین شما بگو ما معدل کمیا درسو بیخیال شیم ؟این چه وضعشه ..