33 درصد جمعیت عشایری استان در  الیگودرز قرار دارد

مدیرکل امور عشایر لرستان گفت : شهرستان الیگودرز با 33 درصد بیشترین جمعیت عشایری را در استان دارد .

حاجی مراد بیرانوند در گفتگو با هیجار افزود : عشایر یکی از اقشار توانا وکم توقع جامعه است که با کمترین هزینه دولت ،بیشترین تولید با بهترین کیفیت را برای کشور دارند.

وی با اشاره به اینکه شهرستان الیگودرز دارای بیشترین جمعیت عشایری در  استان است اظهار داشت :  حدود 33 درصد ازجمعیت  عشایری استان با  4500 خانوار در شهرستان الیگودرز قرار دارد که باید از تواناییها  آنها استفاده  بهینه شود.

بیرانوند افزود : امسال حدود یک سوم از اعتبارات عمرانی استانی چه در سطح  ملی وچه تملک دارایی در منطقه عشایری الیگودرز  هزینه می شود تا  در خصوص  جاده های دسترسی وتعیین الگوی در آمد برای عشایر  اقداماتی مهم  صورت پذیرد .

مدیرکل امور عشایر لرستان دام را سرمایه اصلی عشایر دانست واضافه نمود : استفاده از گیاهان دارویی ، کشت باغها و... از جمله روشهایی است که  برای افزایش در آمد عشایردر نظر گرفته شده است تا  درآمد آنها تنها متکی به پرورش دام نباشد .

 

   وی اضافه نمود  : حدود سه میلیار تومان در منطقه خلیل آباد جهت ترویج کشت  محصولات کشاورزی هزینه شده است که  با ایجاد سیستم آبیاری بارانی در سطح 200 هکتار از اراضی این منطقه  عشایر می توانند با استفاده بهینه از آب  در آمد خود را افزایش دهند  ودر مناطق آب باریک وعلیل آباد  نیز زیرساخت های لازم جهت اسکان ایجاد شده است.

بیرانوند با اشاره به اینکه اسکان عشایر به صورت خود جوش و داوطلبانه انجام می شود افزود : بیشتر اعتبارات عمرانی باید در جهت  ایجاد زیر ساخت های لازم هزینه شود تا ابتدا در آمد عشایر را بالا ببریم وسپس آنها را اسکان دهیم و درصورتی که بیش از 15 خانوار عشایری تقاضا دهند  در مناطق خلیل آباد ، آب باریک وعلیل آباد  اسکان داده می شوند .

مدیرکل امور عشایر لرستان واکسینه دام های عشایر استان را اقدامی ضروری ومهم  دانست و گفت : امسال همه دامهای عشایر که در منطقه قشلاق از  پلدختر ، اندیمشک تا پشتکوه  والی  بودند بصورت رایگان توسط  دامپزشکی استان واکسینه شدند تا علاوه بر سلامت دام شاهد  افزایش زاد ولد دام آنها باشیم .

 بیرانوند  با اشاره به اینکه زندگی عشایر داری  سختیها ومشقات زیادی است اظهار داشت : عشایر افرادی هستند که عاشق این نوع زندگی می باشند و تولیدکنندگان بی منت برای کشور در زمینه صنایع‌دستی ، فرآوردهای دامی و.. می باشند .

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 427474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =