«لاپاراسکوپی» روش مناسبی در تشخیص و درمان ناباروری بوده و منجربه افزایش میزان باروری می شود.

به گزارش ایسنا،‌ این مطالعه به منظور بررسی میزان باروری به دنبال «لاپاراسکوپی» درزنان نابارور توسط صدیقه آیتی دانشیار گروه زنان و زایمان مرکز تحقیقات سلامت زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد.

«لاپاراسکوپی» یکی از روش‌های ارزیابی علل ناباروری است که در تشخیص و درمان ناهنجاری‌های لگنی، برطرف کردن چسبندگی ها و بازکردن انسداد لوله ها، ‌برداشتن میوم، کوتریزاسیون تخمدان در تخمدان پلی کیستیک، تخلیه کیست تخمدان نیز استفاده می شود و در میزان باروری نیز موثر است.

این مطالعه مقطعی بر روی 75 زن نابارور که تحت «لاپاراسکوپی» به دلیل عدم پاسخ به درمانهای ناباروی قرار گرفته بودند انجام شد. اطلاعاتی مشتمل بر ‌سن، نوع و مدت نازایی، نوع جراحی انجام شده با لاپاراسکوپی و میزان حاملگی به دنبال عمل جراحی و فاصله زمانی وقوع حاملگی پس از لاپاراسکوپی بررسی شد.

یافته ها حاکی است از 75 بیمار مورد مطالعه، 64 نفر (85،3درصد) به دلیل ناباروری اولیه و 11 نفر (14،7درصد) به علت ناباروری ثانویه تحت لاپاراسکوپی قرار گرفتند.

همچنین لاپاراسکوپی نشان داد که علل نازایی در بیماران مورد مطالعه چسبندگی، انسداد لوله های رحمی، مشکلات تخمدانی، آندومتریوز و کیست تخمدان است که پس از درمان با لاپاراسکوپی 26 مورد (34،7درصد) حاملگی اتفاق افتاد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 37905

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =