در اینجا نقش مدیریت رسانه و چگونگی تربیت نیرو به میان می آید. باید تاکید کرد حالا فقط تربیت افراد فارغ التحصیل دانشگاه ها با مدارک دکتری و کارشناسی ارشد دیگر موثر نیست بلکه کارایی و اثر بخشی آنها در هدایت رسانه مورد نظر است. بنابر این تامین منابع مالی و چگونگی ساماندهی اقتصاد رسانه در مطبوعات و رادیو و تلویزیون و فضای مجازی عامل تعیین کننده است.
از طرفی خصوصی سازی در حقیقت تلاشی در جهت واگذاری فعالیت ها به بخش خصوصی با هدف افزایش کارایی و اثر بخشی در تولید کالا و خدمات رسانه ای نیز هست. با این وصف به نظر می رسد بایستی تحول اساسی در دروس دانشگاهی رشته "مدیریت رسانه" پدید آید تا یکی از مهمترین مسایل رسانه یعنی اقتصاد رسانه، که تا کنون جایگاهی در سر فصل این رشته نداشته و ندارد تدریس و تحلیل و مطرح شود ضمن آنکه باید مدرسان و استادان این رشته از افراد "اقتصاد دان" آشنا با "رسانه" و "مدیریت" باشند. نکته ای که تامین آن چندان ساده نیست. با این حال تحول در برنامه های درسی "مدیریت رسانه" ضرورتی اساسی است چرا که اکنون صدها دانشجوی مدیریت رسانه در مقطع دکتری و فوق لیسانس فارغ التحصیل می شوند در حالی که از "اقتصاد رسانه" هیچ نمی دانند و این در عرصه رقابت رسانه ای امروز پذیرفتنی نیست.
اکنون چندان مهم نیست که چه رسانه ای با چه آرم و تفکر خاصی چه چیزی پخش می کند؛ مهم "محتوایی" است که مخاطب می بیند و درک می کند.
کد خبر 372107
نظر شما