در حالی که سیر نزولی شاخص های بورس تهران ادامه دارد، دولت از تزریق 200 میلیارد تومان نقدینگی به بازار بحران زده خبر می دهد.

گروه اقتصاد: همان طور که پیش از این نیز گفته شد، قیمت بالای سهام شرکت های سنگ آهنی پس از بازگشایی نماد، نه تنها این شرکت ها را هر روز با صف فروش مواجه کرده، بلکه گره معاملاتی این گروه به افت هر روزه شاخص ها کمک می کند به طوری که، با معامله سه نماد گل گهر، چادرملو و معادن و فلزات که مشمول قانون رفع گره معاملاتی بودند، امروز شاخص کل با افت بیش از 69 واحدی به 9781 واحد رسید.
اگر چه برنامه هیات مدیره و مدیرعامل جدید بورس رفع بحران فعلی و افزایش نقدینگی سهام است در زمانی نه چندان دور که بازار اولین واکنش رانسبت به بحران های مالی جهان نشان داد و کارشناسان در خصوص سرایت این بحران واکنش نشان می دادند، مدیران بورسی با کمال افتخار اعلام کردند که چون سهام شرکت های خارجی در پرتفوی سهامداران ما وجود ندارد و بورس تهران جزیره ای است که از نوسانات جهانی بی تاثیر می ماند، بنابراین بحران جهانی نه تنها تاثیری بر بورس ما نخواهد گذاشت، بلکه زمینه ای فراهم است که سرمایه خارجی به بورس ما تزریق شود.
در شرایط کنونی بهتر است مدیران محترم بورس به جای اعلام استراتژی های جدید و دیسیپلین اداری به فکر زیان سرمایه گذارانی باشند که طی چند ماه اخیر ارزش سهامشان به نصف کاهش یافته است. بزرگترین شرکت های بورس که در دوره رونق، شاخص را تا مرز 13 هزار رساندند امروز اندکی مانده که به قیمت پایه روز عرضه برسند.
تزریق 200 میلیارد تومان نقدینگی توسط دولت در جهت حمایت از بورس شاید گواه این باشد که مسوولان نیز رکود بازار را باور کردند،اما این اقدام نوش دارویی است پس از مرگ سهراب.
ادامه سیر نزولی شاخص های بورس تهران در شرایطی است که کارشناسان پیش بینی امیدوار کننده ای در خصوص روزهای آینده ندارند. به باور آنها هنوز هیچ گروه پیشتازی در بازار مشاهده نمی شود و مثبت های بازار همچنان در انحصار تک شرکت های کوچکی است که توان جلوگیری از تشدید جو منفی بازار ندارند.
با وجود انتشار خبر صدور مجوز صادرات سیمان، بازار همچنان نسبت به داد و ستد سهام سیمانی ها بی تفاوت است. به طوری که به جز سیمان کردستان سایر شرکت های این گروه در فهرست منفی های بورس تهران قرار داشتند. حتی حرکت سیمانی ها در فهرست منفی های بازار رو به جلو بود و 5 شرکت سیمانی در جمع 10 شرکتی قرار گرفتند که بیشترین کاهش قیمت سهام را تجربه کردند.
از سوی دیگر سیر صعودی خودرو سازان هم با شیب کندتری امروز ادامه یافت. به طوری که مجموع تاثیر مثبت شرکت های این گروه بر حرکت شاخص کل کمتر از یک واحد بود. در مقابل جو منفی بازار همچنان در اختیار گروه های عمده بازار از جمله واسطه گری های مالی، پتروشیمی ها، کانی های فلزی و فلزات اساسی بود.
به طوری که بیش از 58 واحد از منفی بازار امروز متاثر از افت قیمت سهام شرکت های ملی مس، گل گهر، چادرملو، پتروشیمی خارک، بانک کارآفرین و سرمایه گذاری معادن و فلزات بود.
بر این اساس تحلیلگران معتقدند، در شرایطی که نمادهای بزرگ بورس تهران جذابیت خود را برای فعالان بازار از دست داده اند و شرکت های اصل چهل و چهاری همچون فولاد مبارکه و ملی مس بدل به لنگر شاخص ها شده اند، جو منفی بازار همچنان ادامه خواهد داشت.
این بدان معناست که معاملات بازار از روند طبیعی خارج شده و بازی با تک سهم های کوچک بورس تهران استرات‍‍ژی جدید دلالان بازار را تشکیل خواهد داد. اجرای این استراتژی حتی در میان مدت هم جذب سرمایه از سوی شرکت های بزرگ بازار را مختل خواهد کرد.
بنابراین کارشناسان بر این پیش بینی صحه می گذارند که دوران انقباضی بورس تهران آغاز شده است و بحران کمبود نقدینگی در بازار حداقل تا پایان سال جاری مانع از دلخوش بودن دولت به انجام عرضه های موفق سهام خواهد شد.
اولین علائم شروع دوران انقباض بورس تهران نیز با شوک قیمتی روز شنبه بازار سکه تهران رقم خورد. در این روز هر قطعه سکه بهار آزادی با افزایش 12 هزار تومانی مواجه شد.

 

کد خبر 368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =