به گزارش خبرآنلاین محمد حسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصحت نظام دراولین اجلاس ملی «اصحاب عشق» با بیان اینکه در سالهای دهه 60 به دلیل مسائلی نظیر جنگ و دوران دفاع مقدس که پیش آمد، ناگزیر به ورود در مدیریت جهادی بودیم، گفت: وقتی جنگ تمام شد، عدهای معتقد بودند که جهاد به پایان رسیده است اما جلوههای تازهای از جهاد پیش روی ما بود و با اعلام پایان جهاد، مجموعهای از اقدامات فرهنگی را آغاز کردند.
کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی در همین زمینه ادامه داد: اما یک تفکر معتقد بود که حالا که جنگ تمام شده باید دفتر جهاد را تعطیل کنیم و دور جدیدی را آغاز کنیم که حتی به این دوره جدید وجهه تئوریک هم میدادند. یکی از مقالاتی که در آن زمان منتشر شد مدیریت فقهی مدیریت علمی نام گرفت.
صفارهرندی در ادامه تاکید کرد: آنها قصد داشتند طوری مدیریت کنند که مدیریت جهادی به بیمنطقی محکوم است. افرادی تعابیری نظیر فرارسیدن اصل خدا را مطرح کردند و اقداماتی در حوزههای فرهنگ، اقتصاد و سیاست بر مبنای تجدیدپذیری در آنها صورت گرفت.
وی ادامه داد: کسانی که نظریهپرداز نگاه عدالتپیشه در انقلاب بودند، تئوریپرداز جریان رفاهزده شدند که در خطبههای نماز جمعه نیز آن را مطرح کردند و مردم را به دنیاطلب و دنیاخواه تشبیه میکردند و از این طریق فرهنگ رفاهزدگی و مصرفگرایی را ترویج میدادند. البته دست دراز کردن به صندوق بینالمللی پول در همان دوران، یکی از اقداماتی بود که برای گسترش فرهنگ و رفاهزدگی انجام شد. البته این اقدامات با اهداف اولیه انقلاب در تعارض است اما آنها به بهانه برخواستن در حوزه اقتصاد، وارونگی فرهنگی ایجاد کردند که باید آن را تحمل میکردیم.
عضو مجمع تشخیص مصحت نظام تصریح کرد: آنها میگفتند باید به مردمی که از جنگ خسته هستند، تنفس داد و کمی تفنن و تفریح لازم است و باید فضا را از عصبانیت جنگ خارج کنیم که این مسئله در آثار فرهنگی ما در فیلمهای همان دوران دیده میشد.
صفارهرندی در ادامه اظهار داشت: در سیاست نیز با این تئوری که باید از همه ظرفیتها استفاده کنیم، کوتاه آمدند و آمادگی معامله کردن ارزشهای انقلاب با اغیار را پیدا کردند.
وی ادامه داد: ما از یک دورهای که ناگزیر به مدیریت جهادی بودیم در دهه 60، به دورهای وارد شدیم که با ارائه و تصمیم نسبت به گذشتههای خودمان تصمیم گرفتیم و این کار توسط دستاندرکاران ایجاد شد.
عضو مجمع تشخیص مصحت نظام در ادامه افزود: در این شرایط رهبری از یک طرف میخواهند کشور و نظام مستقر را حمایت کنند و از طرفی نیز باید در برابر این ناهنجاریها موضع میگرفتند که درباره این مقابله و ایستادگی هشدار دادند و از مردم میخواستند که نگذارند که وارونگی فرهنگی اتفاق بیفتد.
صفارهرندی ادامه داد: برخی از فعالان فرهنگی اسیر عملیات فرهنگی هستند اما به درستی بهرهای از معارف نبردند. آنها باید بدانند که قطعا در بخش ها و مقاطعی کم میآورند.
عضو مجمع تشخیص مصحت نظام در ادامه به داشتن غیرت دینی، اعتقادی و انقلابی را یکی دیگر از شاخصهای مدیریت جهادی دانست و گفت: داشتن غیرت دینی، اعتقاد و انقلابی در برابر دشمنان خدا به هیچ وجه منافاتی با روحیه رافت و رحمت در برابر مومنین و دوستان خدا ندارد. ما گاهی اوقات در این موارد کم میآوریم.
صفارهرندی ادامه داد: افرادی مانند بازرگان به آیاتی از قرآن استناد میکردند در حالی که احساس میکردند باید با کافرین نیز رافت داشته باشند.
وی تاکید کرد: استفاده کردن از روشهای علمی و با تدبیر و برنامهای عمل کردن منافاتی با پایبندی به ارزش های اسلامی، دینی و اعتقادی ندارد. ما در تئوری به اندازه سر سوزنی از آرمانهایمان کوتاه نمیآییم اما ممکن است در بعضی از جاها به نظر آید که کوتاه آمدهایم که رهبر انقلاب نیز از آن به نرمش قهرمانان تعبیر میکنند اما این بدان معنا نیست که ما از آرمانهایمان کوتاه آمدهایم.
عضو مجمع تشخیص مصحت نظام در همین زمینه گفت: امام خمینی(ره) پس از پذیرش قطعنامه فرمودند که ما قطعنامه را پذیرفتیم و واقعا این کار را انجام دادهایم اما سرسوزنی نباید از کینه مردم انقلابیمان نسبت به آمریکا کاهش یابد.
صفارهرندی در ادامه اعتقاد به عمل جبههای را یکی دیگر از شاخصهای تحقق مدیریت جهادی دانست و گفت: حضرت آقا در همه حوزهها به خصوص حوزه فرهنگ بر کار جهادی تاکید دارند.
وی ادامه داد: عمل جبههای در حوزه فرهنگ به مراتب ضروریتر از عمل جبههای در حوزه نظامی است و ما به آن باید واقف باشیم.
عضو مجمع تشخیص مصحت نظام در ادامه ضمن ابراز تاسف از برخی فعالیتهای فرهنگی به صورت جزیرهای گفت: برخی جزیرههای پراکنده در بعضی اوقات اصرار دارند که خودشان کار جدایی انجام دهند که این خطرناک است و یکی از خطرات آن هم این است که اینها طعمه گرگهای عقیدتی و تشکیلاتی میشوند.
صفارهرندی ادامه داد: کسانی ادعای خط امامی بودن میکردند اما از دایره منویات امام خارج شدند. کسانی مدعی ورود در سلک یاران امام عصر(عج) را کردند اما از دایره منتظران واقعی خارج شدند و یا حتی روبروی آن حضرت نیز قرار گرفتند. هر کس از دایره عمل جبههای خارج شود، به دنبال فرقه است.
صفارهرندی افزود: در مواقعی فهم افرادی از روحیه جهادی این بود که باید قوانین و قواعد را لگدکوب کنیم بلکه اینطور نیست نباید به اسم انقلابی بودن قانونشکنی کنیم.
عضو مجمع تشخیص مصحت نظام، داشتن روحیه مردمی، سعه صدر و تواضع را یکی دیگر از شاخصهای مدیریت جهادی دانست و گفت: آمادگی برای قبول انتقاد یکی دیگر از شاخصهای مدیریت جهادی است. مردمداری نباید به مردمخدایی منجر شود. بعضیها برای اینکه دل مردم را به دست آورند، همه آرمان هایشان را فدای مردم میکنند .
صفارهرندی در ادامه ولایتمداری و اعتقاد به ولایت را یکی از شاخص های مدیریت جهادی دانست و افزود: افراد باید به نظام ولایت اعتقاد داشته باشند، ما ولایتیهایی پیش از انقلاب داشتیم که ولایتی که آنها از آن دم میزدند، حتی امام راحل درمورد ولایتشان فرمودند که آنها دیانت هم ندارند. کسی که وارد ولایت الهی میشود باید به سلسله مراتب این ولایت توجه کند. نمیشود مرید امام زمان باشی و نایب امام زمان را کنار بگذاری و حتی در مقابلش بایستی.
وی ادامه داد: کسانی را در سالهای اخیر داشتیم که دم از ولایت میزدند اما بعد معلوم شد که منظورشان این است که ولایتی که آنها به آن وصل هستند و معتقد بودند که این ولایت این امکان را به آنها داده که مقابل ولی امر منصوب از ناحیه امام عصر شاخ و شانه بکشند و مقابلش بایستند. ما چنین ولایتی را قبول نداریم باید به نظام ولایت اعتقاد داشته باشیم.
صفار هرندی در ادامه اظهارداشت: باید مراقب باشیم که اگر پول بیتالمال به دستمان رسید در شناخت مصالح نظام و دست بردن به بیتالمال و پول ریختن به پای این و آن و این طرف و آن طرف دقت کنیم.
وی در پایان سخنانش تاکید کرد: نباید خودمان را طلبکار بدانیم بلکه دائم باید احساس دین کنیم. یکی از عوامل سقوط از مدیریت جهادی پس از جنگ و دوران دفاع مقدس این بود که بعضیها طلبکار شدند و به دنبال طلبهایشان بودند که بعضی از همین معراجبرگشتگان به مطالبهگری افتادند. کسی که مسلح به نگاه جهادی نیست، هیچگاه احساس مدیون بودن را از دست نمیدهد.
29212
نظر شما