مهدی حجت گفت: آنچه امروز در صنعت گردشگری میبینیم، متأسفانه شامل یک نوع نگاه سادهانگارانه است که براساس آن، برخی فکر میکنند اگر ما سوت بزنیم، گردشگران به کشور ما وارد میشوند. در حالی که به این نکته توجه نمیشود که بنا بر سلیقهی هر کشور و فرهنگ گردشگران، دستکم باید نخست کار تبلیغاتی انجام دهیم. هر کشور روی یک قضیه حساسیت دارد کشوری در بحث غذا، یا محیط طبیعی، یا ظرافت و دقت در هتلداری حساسیت دارد. اگر مسوولان صنعت گردشگری به این موارد توجه کنند، تبلیغات کشورهای مختلف را ببینند و هنرمندان و روانشناسان در حوزههای مختلف اجتماعی برای ساخت یک تبلیغ سالها وقت بگذارند، آن زمان، موفق خواهیم بود. برای معرفی ایران نیز باید دقت کرد که چه خصوصیاتی از کشور میتواند به برند تبدیل شود.
قائم مقام سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، تبلیغاتی را که مثلا در صداوسیما انجام میشود در مقایسه با نمونههای خارجی آن، بسیار ضعیف دانست و گفت: مشکل این است که صنعت گردشگری در ابتدا بسیار سهلالوصول نشان داده میشود. در حالی که این صنعت یکی از پیچیدهترین صنایع در دنیاست. ایران 30 سال است که برای برطرف کردن مشکلات آن تلاش میکند، اما هنوز در این زمینه موفق نشده است. بهعنوان مثال، در 30 سال گذشته، حتی نتوانستهایم مشکل پرداخت پول توسط گردشگران خارجی از طریق کارتهای اعتباری را در هتلها حل کنیم.
این کارشناس حوزهی میراث فرهنگی با اشاره به یکی از پروژههایی که مسوولان میراث فرهنگی در دولت گذشته آن را مطرح کردند، گفت: میخواستند یکهزار چشمه سرویس بهداشتی در جادههای کشور ایجاد کنند. اکنون این اقدام، یکی از بزرگترین مشکلات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شده است و نمیتوان آن را جمع کرد. منظور این است که چقدر زمان میبرد تا بتوانیم مشکلات نقاط ویژهی گردشگری را حل کنیم.
او گفت: برخی چنین تصور میکنند که زودبازدهترین صنایع، صنعت گردشگری است، در حالی که اگر قرار باشد یک منطقهی ویژهی گردشگری درست شود، آنوقت باید زمان ایجاد آن را با زمان ایجاد یک کارخانه مقایسه کرد. در این صورت معتقدم یک کارخانه زودتر از یک منطقهی گردشگری احداث و بهرهبرداری میشود.
حجت گفت: گردشگری یکی از ظریفترین و پیچیدهترین صنایع در دنیاست؛ در این صنعت، سلیقه، فرهنگ، زیرساختهای امنیتی و اجتماعی تأثیر دارد. بنابراین مسئولان سازمان میراث فرهنگی بهراحتی نمیتوانند بگویند که در این سازمان شغل ایجاد میکنم و پول درمیآورم. حضور در صنعت گردشگری به کار فوقالعاده پیچیده و زیاد نیاز دارد.
او گفت: بین کسانی که میخواهند صنعت گردشگری را بدوشند و کسانی که میخواهند آن را راه بیندازند، تفاوت وجود دارد؛ برای راهاندازی این صنعت باید از «الف» تا «ی» آن برنامهریزی داشته باشد.
او در ادامه، با اشاره به بودجهای که ترکیه برای تبلیغاتی و جذب گردشگر تا کنون هزینه کرده است، گفت: ترکیه از سالها گذشته، کار تبلیغات را آغاز و از نظر فرهنگی، تحولات زیادی را حتی بهزور در نقاط مختلف ایجاد کرده است.
45231
نظر شما