محمود حاجزمان: کارخانههای خودروسازی سالیان زیادی تلاش میکردند تا خودرویی بسازند که بتواند سقف موسوم به 100 mpg را بشکند: خودرویی که قادر است 100 مایل را تنها با یک گالن سوخت یا معادل متریک آن، 100 کیلومتر را با کمتر از 2.5 لیتر بپیماید. رسیدن به چنین نقطهای به معنای سه چیز است: کاهش وزن خودرو، بیشنه کردن آیرودینامیک و بهبود راندمان مصرف سوخت.
در سال 1999 / 1378، مهندسان فولکس واگن با ساخت مدل Lupo 3L به این نقطه نزدیک شدند؛ خودرویی 3 سیلندر که مصرف سوخت آن تنها 3 لیتر گازوئیل به ازای هر 100 کیلومتر بود. اما مسئولان فولکس واگن که راضی نشده بودند، از مهندس برجسته صنعت خودروسازی، اولریچ هاکنبرگ که سابقه کار برای بنتلی و بوگاتی را در کارنامه خود داشت، تقاضا کردند تا سقف 100 mpg را بشکند. اکنون هاکنبرگ و گروهش نه تنها موفق شدهاند این سقف را بشکنند، بلکه نتیجهای بسیار چشمگیرتر و خارقالعاده به دست آوردهاند: خودروی XL1 جدید توانسته است در آزمایشها رکورد 261 mpg معادل 0.9 لیتر به ازای 100 کیلومتر را بر جای بگذارد.
گروه طراحی تقریبا تمام قسمتهای خودرو را از صفر طراحی کرد. برای کاهش وزن و افزایش قدرت، آنها بعضی از بخشهای فولادی مانند شاسی را با فیبر کربن جایگزین کردند. برای کاهش نیروی پسا، آیینههای بغل را حذف کردند و بدنهای بسیار هموار و کم زاویه ای طراحی کردند. با داشتن خودرویی سبکتر و لغزندهتر، موتور گازوئیلی 2 سیلندر 830 سیسی خودرو در کنار موتور الکتریکی 20 کیلواتی قادر است تنها با استفاده از یک دبه گازوئیل 20 لیتری، خودرو را بیش از 1600 کیلومتر به پیش براند.
مسئولان VW قصد دارند تعداد محدودی از این خودرو را برای فروش در اروپا تولید کنند. به دلیل قوانین ایمنی آمریکا، واردات XL1 به این کشور اندکی دردسر دارد؛ اما هاکنبرگ معتقد است که بازدهی افسانهای موتور XL1 راه ورود این خودرو را به بازار آمریکا در آینده نزدیک باز خواهد کرد.
فولکس واگن XL1
مصرف سوخت: 0.9 لیتر به ازای 100 کیلومتر (261 mpg)
وزن: 787 کیلوگرم
توان موتور: 47 اسببخار موتور گازوئیلی، 27 اسببخار موتور الکتریکی
حداکثر سرعت: 160 کیلومتر بر ساعت
53275
نظر شما