هر سال عوامل متعددی باعث می‌شوند صدها هزار تصادف در جاده‌ها رخ بدهد؛ اما نکات کوچکی هستند که برای افزایش ایمنی رانندگی در زمستان همچون گوهری گرانبها می‌مانند.

محمود حاج‌زمان: لزومی ندارد طرفدار تئوری توطئه باشید تا باور کنید در زمستان آمار تصادفات رانندگی بالا می‌رود. حقیقت این است که در همه جای دنیا، از آمریکا گرفته تا همین ایران خودمان، مردم واقعا نمی‌دانند در زمستان چطور باید رانندگی کنند. هر سال عواملی مانند سرعت بالا، اصطکاک اندک سطح جاده و ترمزهای عمل نکرده باعث می‌شوند تا صدها هزار تصادف در جاده‌ها رخ بدهد، که متاسفانه هزاران مورد کشته و زخمی نیز در میان آنها دیده می‌شود. اگرچه هیچ کس همه چیز را نمی‌داند، اما نکات کوچکی هستند که برای افزایش ایمنی رانندگی در زمستان همچون گوهری گرانبها می‌مانند.

خودروی خود را بازرسی کنید.
اگر آن دانه‌های پف‌دار سفیدرنگ در منطقه زندگی شما پدیده‌ای عادی هستند، سرمایه‌گذاری روی تایرهای ویژه برف گزینه‌ای هوشمندانه است. تایرهای «چهار فصل» را فراموش کنید و حتی به فکرتان خطور نکند با یک جفت تایر تابستانی در شهر یا جاده حرکت کنید. حتی بهتر است به دنبال تایرهایی باشید که ویژه رانندگی در مناطق کوهستانی باشند: تایرهایی با آرم دانه برف که درون نشان کوهستان قرار دارد. اگر هم اصرار دارید که با تایرهای چهار فصل رانندگی کنید یا در مناطقی زندگی می‌کنید که برف چندانی نمی‌بارد، یک جفت زنجیر چرخ تهیه کنید. حتما باز و بسته کردن زنجیر چرخ را حداقل یک بار در شرایط عادی تمرین کنید تا در مواقع لزوم با مشکل روبه‌رو نشوید. همچنین توجه داشته باشید که از آج مفید لاستیک‌ تایرهای خودروتان حداقل 20 درصد باقی‌مانده باشد. در نهایت به یاد داشته باشید صرف نظر از نوع تایری که زیر خودرو انداخته‌اید، همواره باد تایرها را بر اساس مشخصات شرکت سازنده تنظیم کنید.

نکته فوری: حواستان باشد مخزن شوینده برف پاک‌کن را با مایع ویژه زمستان پر کنید. در غیر این‌صورت انتظار یخ زدن آن را در صبح‌های سرد داشته باشید.

 

میدان دید خود را بازرسی کنید.
هر زمستان تیغه برف پاک‌کن را عوض کنید. یک بار شیشه جلو را کامل از داخل و خارج بشویید، تا هیچ نقطه کثیفی که دید شما را مختل کند وجود نداشته باشد. مطمئن شوید دریچه‌های گرمکن شیشه به درستی کار می‌کند و به آب موجود در مخزن برف پاک‌کن مایع ضدیخ مخصوص اضافه کنید. همچنین می‌توانید از افشانه‌های ضد آب به شیشه جلو و آینه‌های بغل اسپری کنید تا مانع خیس شدن آنها در اثر بارش برف و باران شوید. اگر یکی از چراغ‌های جلو یا چراغ ترمز خودرو سوخته است، حتما آن را تعویض کنید.
نکته فوری: نحوه استفاده صحیح از ترمز ضدقفل (ABS) را یاد بگیرید. همیشه نقشه‌ای برای خارج شدن از خودرو در صورت برخورد با موانع کنار جاده داشته باشید.

خودتان را بازرسی کنید.
هر چقدر هم که خودرو خود را تجهیز کنید، مهم‌ترین ابزار رانندگی خود شما هستید که پشت فرمان نشسته‌اید. رانندگی در شرایط نامساعد نیازمند صبر و حوصله است. آرام رانندگی کنید، تعویض دنده و چرخش فرمان را به نرمی انجام دهید، و تنها زمانی گاز بدهید که احتمال ریپ زدن یا خاموش شدن موتور وجود دارد. تغییرات زاویه فرمان را در حداقل ممکن نگاه دارید. در صورتی‌که خودرو شروع به سر خوردن کرد، فرمان را به سمت کنار جاده بچرخانید؛ اما فراموش نکنید انحراف زیاد فرمان در شرایط اصطکاک سطحی اندک جاده می‌تواند فاجعه‌آمیز باشد، چرا که هر لحظه احتمال دارد چرخ های جلو اصطکاک خود را مجددا به دست آورند و آنگاه خودرو شما محکم به کناره جاده کوبیده شود.
خوشبختانه امروزه همه خودروها به ترمز ضد قفل (ABS) مجهز هستند (حداقل قرار است که همه خودروها به ترمز ای.بی.اس مجهز باشند) که باعث می‌شود هر ترمز خودش را برای ایجاد اصطکاک بهینه به شکل مجزا تنظیم کند. این ترمزها در ترکیب با سیستم کنترل پایداری خودرو، حرکات نرم و سرعت پایین راننده، می‌توانند رانندگی بی‌خطر را تضمین کنند. اما یک نکته را به یاد داشته باشید: مجهز بودن خودرو به سیستم چهار چرخ محرک، سیستم حفظ پایداری، ترمز ضد قفل و تمام ابزارهای الکترونیکی ایمنی دیگری که روی خودرو نصب می‌شوند؛ نمی‌توانند اصطکاکی بیشتر از آنچه سطح جاده امکان می‌دهد برای خودرو فراهم آورند. تنها گزینه‌ای که در این شرایط وجود دارد این است که عجله نکنید، آرام برانید، و تا جایی‌که ممکن است حواستان به جلو باشد.
نکته فوری: در سفرهای طولانی، کیسه خواب، آب و خوردنی در خودرو داشته باشید.

تجهیزات اضافه
قبل از ترک منزل، شرایط آب و هوایی و ترافیک و شرایط جاده را کنترل کنید. داشتن گوشی‌های هوشمند برای انجام این کار بسیار مفید هستند. آداپتور ویژه شارژ گوشی با خودرو (شارژر فندکی) همراه داشته باشید تا در صورت بروز حادثه، حداقل با مشکل اتمام باتری گوشی مواجه نشوید. در سفرهای طولانی‌تر بهتر است آب، غذا و لباس گرم در خودرو همراه داشته باشید. همچنین پارو یا تیغه شیشه پاک‌کن در خودرو داشته باشید.
نکته فوری:
اول ترمز بگیرید؛ بعد فرمان را بچرخانید؛ سپس چرخ‌ها را صاف کنید و آخر سر گاز بدهید.

53275

کد خبر 327330

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    10 0
    عالی بود بسیار کاربردی توصیف کردند
  • مجتبي IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    2 0
    مرسي خوب بود.
  • بی نام IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    2 0
    معلومه ترجمه شده است!
  • سید مرتضی A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    5 0
    انصافا خیلی مفید بود. سپاس.
  • میثم EU ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    2 1
    حرفهای شما متین. فقط یه تذکر بدم: اون سیستمی که اصطکاک مورد نیاز چرخ رو جداگانه تامین میکنه، سیستم ایی بی دی هستش. ترمز ای بی اس فقط از قفل کردن چرخ موقع ترمز جلوگیری می کنه که برای شرایط برفی خیلی مفیده.
  • shahryar IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    2 0
    وجدانن حرفای خوب واموزنده بود اما واقعا بعضی ها نمیفهمن وقتی اتفاق براشون پیش میاد بعدمیگن کسی بهمون اموزش نداد شانس مابود
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    1 1
    با سلام و عرض و طول ادب خدمت همه البته نکته اصلی که رئیس یادش رفته بگه اینه که ماشینتون حتماً بایستی پراید 18 میلیون تومنی باشه. اگه ماشین غیر از پراید باشه هیچ کدوم این نکات گفته شده کارساز نیست.
  • بی نام IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    عمر دست خداست پراید وسیله است
  • بی نام US ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    3 0
    دقیقنا عمر دست خداست .اما فراموش نکنیم که عقل و هدایتش دست خودمان است