گفتگو با جمشید پژویان، رییس شورای رقابت

هما کبیری: آخرین روزهای آبان‌ماه بود که شورای رقابت در جلسه‌ای با بررسی وضعیت پتروشیمی مبین و فجر، واگذاری هلدینگ خلیج فارس را ابطال کرد. هرچند که این موضوع واکنش‌های مختلفی را به همراه داشت، اما واقعیت این است که 17 درصد از سهام واگذار شده هلدینگ خلیج فارس به صندوق بازنشستگی و پس‌انداز کارکنان شرکت نفت و 5 درصد به سایر سهامداران بوده است. به همین دلیل سرپرست هلدینگ خلیج فارس معتقد است به دلیل مشخص شدن میزان قدرالسهم هر یک از مصرف‌کنندگان از سهام شرکت‌های پتروشیمی مبین و فجر، نظر شورای رقابت تامین می‌شود و ضرورتی به ابطال معامله سهام واگذار شده نیست. در همین رابطه گفت‌وگوی کوتاهی با جمشید پژویان رئیس شورای رقابت داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید. او معتقد است رای و تصمیم شورای رقابت در هیچ حالتی قابل برگشت نیست.

 هنوز یک هفته از رای شواری رقابت مبنی بر ابطال واگذاری هلدینگ خلیج فارس نمی‌گذرد، اما واکنش‌های مختلفی جهت تغییر رای شورای رقابت و غیرقانونی بودن این تصمیم منتشر شده است. چقدر احتمال دارد نظر شما تغییر کند؟

در درجه اول باید اعلام کنم که این تصمیم کاملا قانونی است. در هر جای دنیا شورای رقابت اگر تشخیص دهد معامله‌ای را باید به دلیل مسائل رقابتی لغو کند، قانونی وی قابل قبول است. بنابراین هیچ کس نمی‌تواند تصمیم به لغو این رای بگیرد. البته بدیهی است عده‌ای در این میان زیان دیدند.

 موضوع جدا شدن دو پتروشیمی فجر و مبین از هلدینگ چیست؟ چرا اینقدر مصر هستید که این اتفاق باید بیفتد؟

ما قبلا هم به هلدینگ هشدار داده بودیم و 2 بار هم مصوبه داده بودیم که فجر و مبین که تولیدکننده یوتیلیتی هستند باید از هلدینگ جدا شوند. چون این دو شرکت به سایر پتروشیمی‌ها نیز در منطقه عسلویه یوتیلیتی می‌دهند و می‌توانند انحصار داشته باشند. به همین دلیل پتروشیمی‌های دیگر از این موضوع شکایت داشتند. ما هم مصوب کرده بودیم که این دو شرکت باید از هلدینگ جدا شوند.

 چرا به‌رغم ابلاغ شما و مصوبه‌هایی ه اعلام کرده بودید، این اتفاق هنوز نیفتاده است؟

مساله این است که خصوصی‌سازی زیر بار نرفته است و در این مرحله دیگر شورای رقابت نمی‌توانست کاری کند. بعد که هلدینگ به صورت یکپارچه عرضه شد، ما در مصوبه دیگری به این موضوع تاکید کردیم.

 آیا از 29 آبان که واگذاری هلدینگ خلیج فارس را ابطال کردید، این دو شرکت از هلدینگ جدا شدند؟

هنوز جدا نشده‌اند و سهام آنها عرضه می‌شود. خصوصی‌سازی باید هر چه زودتر اقدام به این کار کند.

 به نظر شما فرآیند جداسازی این دو شرکت چقدر زمان لازم دارد؟

من به عنوان یک اقتصاددان به شما می‌گویم که در واقعیت این فرآیند زمان‌بر نیست اما خصوصی‌سازی بهانه‌های عجیبی می‌آورد که نشان دهد این موضوع زمان‌بر است. ولی واقعیت این است که نظر شورای رقابت تامین نشده و ما اعلام کرده بودیم که سهام هلدینگ باید از اول عرضه شود.

 اگر فجر و مبین از هلدینگ جدا شود، تقاضای شما برآورده می‌شود؟

باید فجر و مبین از هلدینگ خارج شوند، ارزش‌گذاری شوند و جداگانه به فروش برسند و بعد از آن دوباره سهام هلدینگ به فروش بسد.

 نظر شورای رقابت درباره سهام دولتی باقی مانده در هلدینگ خلیج فارس چقدر است؟

چیزی که بر اساس قانون است و شورای رقابت نیز آن را قبول دارد، 20 درصد است که می‌تواند دولتی باقی بماند و مدیریت هلدینگ نیز باید دست بخش خصوصی باشد. ما با این شرایط موافق هستیم.

3131

کد خبر 324605

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    1 1
    شما ایراد گرفته اید چون پتروشیمی فجر و مبین محصولات انحصاری دارند پس معاملات هلدینگ خلیج فارس باطل !!! این یه کمی اشکال داره شما می تونستید بفرمایید این دوشرکت پتروشیمی در بورس باید سهام شان عرضه شود و محصولات شان هم عرضه شود این می شد راه حل درست . اما چرا این را نگفتید؟!
  • بی نام EU ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    1 1
    این یوتیلیتی که محصولات فجر و مبین است آیا نمی شود از طریق بورس کالا به شرکتهای دیگر پتروشیمی فروخته شود؟ یوتیلیتی در پتروشیمی دقیقا چه چیزی است؟
  • بی نام EU ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    2 2
    این محصولات پتروشیمی های فجر و مبین که می فرمایید یوتیلیتی هست چیزی به غیر از برق و آب و ... است خب اینها را در بورس کالا به پتروشیمی های دیگر بفروشید
  • بی نام A1 ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    2 0
    این هنوز رئیسه ؟؟؟؟؟
  • سهامدار خرد IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    5 1
    برو بابا ، همین روزهاست که شوتت کنند وبعد مثل احمدی نژاد خانه نشین شوی . افکار اقتصادی تو بود که احمدی نژاد بیسواد را در دام انداخت و اون بدبخت با فکر تو گور خودش را کند.
  • بی نام IR ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    4 2
    ايشان زمان دولت قبل رييس شوراي رقابت نبودند وظاهرا تازه منصوب شده اند در مورد قيمت خودرو همان مشكلاتي كه شورا بوجود اورد كافيست ايشان اگر وارد امور اجرايي نميشدند وهمان تدريس در دانشگاه را بعهده داشته باشند هم براي ملت بهتر است وهم براي خودشانلطفا اين نظر را منتشر كنيد وحذف ننماييد
  • اوا IR ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    5 0
    فقط خدا میدونه این آقای پژویان چقدر نفع برده در این قیمت گذاری ها یکی هم نیست که ازش بپرسه نقش تو چیست ؟ از اقای نعمت زاده انتظار می ره یک آدم باثبات و پخته و امین بجای ایشون قرار بدهند.
  • بي نام IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    5 0
    تخصص آقاي پژويان تو بل بشو كردن خودرو وحالا صنايع پتروشيمي وبعد .........است يك سال اين سهام وارد بورس شده و خريدو فروش مي شود ايشان تازه از خواب بيدار شده مشخص است چقدر به كارشان اشراف دارن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • عقیق A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    5 0
    خخخخ انقدر از این یارو پژویان بدم میاد چند ماه خودشو مسخره کرد که باید قیمت اتومبیل پایین بیاد آخرشم قیمتهارو بالا برد و پایین نیاورد
  • عقیق A1 ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    7 0
    این آدم یعنی می خواست در مقابل خودروسازها از حق مردم دفاع کنه ولی در عمل با خودور سازها تبانی کرد و قیمت ماشین بجای ارزونتر شدن گرونترهم شد .
  • بی نام IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    4 1
    بداخلاق!
  • بی نام A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    7 0
    کی میشه عامل اصلی گرانی بازار خودرو ( جمشید پژویان ) از سمت خود برکنار بشه تا من خوشحال بشم !!!
  • میثم تمار IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    6 0
    من نمیدونم از این پژویان چرا اینقدر بدم میاد ؟ همش پالس منفیه ! احساس میکنم دستش با پولدارها توی یه کاسه اس !!!
  • سعید A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    27 1
    ای آقا اون موقع که واگذاری انجام شد و سهام رفت تو بورس خواب بود؟ سهام 7 ماهه معامله میشه حالا فهمیده قانونی نبوده؟ آیا به تبعات تصمیمات شورا فکر کرده؟ چرا دعواهای این آقایون رو باید رو سر مردم بشکنه؟ ایشون تو قیمت گذاری خودرو چقدر موفق بودن؟
    • بی نام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      4 0
      اونموقع نرخ نون فرق داشت با الان. بالاخره بايد نون رو هم به نرخ روز خورد.
    • بی نام A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      6 0
      رفتارهای زشت و دفاعش از احمدی نژآد رو یادم نمیره
    • امیری A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      3 0
      گنده تر از این اقا نتونست خودرو رو ارزون کنه ، این اقا که دیگه . . . . .
  • اهالی گلباف کرمان A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    2 0
    ایشون اگه واقعا کارشناس هست،باید اعلام کنه تنها راهی که مردم را راضی میکند و به نفع اقتصاد و کشور در ضمینه خودرو است،آزاد شدن واردات خودرو یا حداقل خودروهای سه سال کار خارجی است.اینکه بیان با شعار حمایت از اشتغال یک عده معدود مونتاژکار یک ملت را گرفتار کنند که نه با انصاف هماهنگی دارد و نه با اقتصاد.کدام علم اقتصاد میگه بازار خودرو در انحصار باشد؟تا کی مردم ایران در جاده ها قربانی تصادفات ظرایدهای حلبی شوند؟تا کی مردم باید هزینه بیماری های قلبی را تحمل کنند؟تا کی طرح زوج و فرد بخاطر آلودگی خودروهای ایرانی؟جان مردم واجتره یا انحصار یک عده مونتاژکار؟
  • ehsan IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    6 0
    این مرتیکه سبیلو کیه دیگه !!!!
  • مهرداد IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    6 0
    این بابا چرا اینقدر مغروره ؟ نکنه تنها اقتصادان زنده دنیاست ما خبر نداریم ؟ طرحهای عهد عتیقش که پدر مردمو در آورده از یادمون نرفته و نمیره.......
  • هادی A1 ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    4 0
    چقدر به اقتصاددان بودنش می بالد اقصاد دانی شما در قیمت بالا بردن خودرو مشخصی است تا همچین چهره هایی در اقتصاد کشور قد علم کرده باشند حماسه اقتصادی موفق نخواهد شد کسی که بعد از یکسال از واگذاری سهام هلدینگ بیدار شود واظهارنظرنماید کارشناسی او مشخص است از اقای نعمت زاده انتظار تجدید انتصاب داریم که شخص لایقی را جایگزین کنند
  • بی نام EU ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    6 0
    اقا شما تمومي اينقدر چرنديات نگو فردا مرخصي برو خدا روزيتو جاي ديگه يده
  • بی نام IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    4 0
    او یک سرمایه دار به تمام معنا است