متهمی که 18 سال است پرونده آن برای بررسی روی میز است اما همچنان دریغ از پارسال ؛بحث طرح کاهش آلودگی هوا از سال ۷۴ آغاز شد و با برنامه ریزی و اقدامات اولیه در برخی مقاطع مسکوت ماند. تا این که در سال ۸۶ باز در قالب برنامه جامع ۷ یا ۹ محوری، موضوع بهبود کیفیت هوا مطرح شد پس از آن برنامه جدید دیگر ی درسال ۸۹ رونمایی و اسفند ۹۰ مصوبه ای بسیار ناقص به هیئت وزیران ابلاغ شد.
تلاش ها تا پایان سال ۹۱ برای جلب نظر مجلس درباره آلودگی هوا به جایی نرسید و مصوبه دولت، این بار در قالب طرحی توسط ۵۹ نفر از نمایندگان به مجلس ارائه شد و قرار بود با اولویت در صحن علنی مطرح شود تا پس از تصویب با پیش بینی اعتبار جدید در بودجه امسال ملاک عمل دستگاه های متولی در آلودگی هوا قرار گیر در مجلس ماند.
این طرح مانده تا وضعیت به همین شکل ادامه یابد ومصوبه سال ۹۰ یعنی طرح جامع کاهش آلودگی هوای ۸ کلان شهر تهران، اهواز، اراک، تبریز، مشهد، شیراز، کرج و اصفهان که در ۳۳ محور به تصویب هیئت دولت رسید همچنان در حد حرف باقی بماند
تا بازهم فصل پاییز که می رسد چشم ها و گلوها شروع به سوزش کند ،سردردها و سرگیجه ها شروع شود سردرد، تنگی نفس و حال تهوع با چند روز حضور در بسیاری از شهرهای ایران گریبانمان را بگییرد و در صورتی که حضور چند روزه به اقامت دائم بدل شود آن احساسهای ناخوشایند و گذرا به بیماریهای مزمن و پایدار بدل میشوند. و تا دوباره یادمان بیاید که هوا آلوده است و البته این تنها ظاهر امر است، از آمارهای بالا رفتن سکته های قلبی و سرطان های ریه وناراحتی های چشمی و ....هم که دیگر نمی توان به سادگی گذشت .
تهران در میان کوه ها قرار گرفته این بحثی است که امکان تغیری در آن نیست اما سوخت خودروها را که می شود تغییر دارد .ماجرای بنزین پتروشیمی را از یاد نبرده ایم بنزینی که بسیاری بر عیر استاندارد بودن سوخت آن تاکید کردند ،بنزینی که خود پتروشیمی اذعان داشت که تنها ماده اولیه تولید بنزین است نه بنزینی که بتوان آن را با خیال راحت در باک ماشین ریخت و سوزاند .تا نتیجه آن این شود که هرروز بر بیمارهای سرطانی ما افزوده شود.
یا لنت های ترمز را که می شود استاندارد کردرشیدی مسئول کنترل کیفیت هوای تهران می گوید حتی اگر همین امروز تولید لنتهای آزبستی متوقف شود دو تا سه سال طول میکشد تا میزان آلودگی موجود در هوا کاهش یابد.ما حدود دو سال پیش لنتهای ترمز چند نوع اتومبیل را مورد آزمایش قرار دادیم که دارای آزبست بودند و جدیدا آزمایشی صورت نگرفته است با این حال میزان آلودگی آزبستی هوا تغییری نداشته است.
بهنظرمیرسد بیشترین میزان آلودگی موجود در هوا مربوط به آزبستی است که در لنتهای ترمز اتومبیلهای ساخت داخل بهکار میرود که با وجود هشدار، کارخانههای تولیدکننده همچنان از آن استفاده میکنند و چندین سال نیز طول میکشد که لنتهای تولید شده با این شرایط تمام شود.
از این ها که بگذریم حداقل قانون را که می توان تغییر نداد! تغییر قانون معاینه فنی خودروها از یک سال به 5 سال هم قانونی بود که به اصطلاح این گل را به سبزه هم آراسته کرد .و با وجود هشدارهای بسیار مبنی بر افزایش 25 درصدی آلودگی هوا با این قانون گویا عزمی برای تغییردوباره آن و بازگشت به وضعیت قبلی وجود ندارد.
و باز ما می مانیم و سردردهای مدام ،چشم های سوزان ،قلب های بیمار و نفس های که در این هوا به شماره می افتند.
می گویند سونامی سرطان در دراه است ، می گویند این روزها بر تعداد کودکان بستری شده در بخش سرطان هر روز افزوده می شود و می گویند آلودگی هوا و حالا هم گه گاه مطرح شدن آ لودگی آب و بعضی غذاها از جمله مرغ و سبزیجات به این سونامی دامن می زند .اما بازهم اصلی ترین متهم آلودگی هوا است.
کد خبر 318603
نظر شما