محبوبه عمیدی: جگوار در سال 1961/1340 خودروی E-type را رونمایی کرد. این خودرو خیلیزود به یک نمونه افسانهای تبدیل شد وانزو فراری آن را «زیباترین خودرویی که تاکنون تولید شده» نامید. با این حال جگوار تولید E-type را در سال 1974/1353 متوقف کرد و سعی کرد روی تولید سدانها و کوپههای لوکس تمرکز کند. این شرکت تصمیم دارد تابستان امسال و پس از گذشت 40 سال نمونه F-type را که جانشین E-type افسانهای خواهد شد، اینبار با موتور قدرتمند 495 اسببخاری، کنترل انطباقی و البته ظاهری شبیه به نسل پیشین خود رونمایی کند. در طراحی این خودرو و بهبود بهرهوری آن تلاش شده این وقفه 40 ساله در برابر خودروسازانی مانند پورشه جبران شود.
بهینهسازی آیرودینامیک
شاسی آلومینیوم 256 کیلوگرمی این خودرو سبکترین شاسی تولیدشده توسط جگوار است. در سرعتهای بالای 100 کیلومتربرساعت اسپویلر فعال عقبی این خودرو میتواند نیرویی روبهپایین به این نمونه سبک وارد کند که پایداری آن را در بالاترین سرعتها حفظ کرده و بدنه F-type را نزدیک به زمین نگه دارد. طراحان تلاش کردهاند هر جا که ممکن است، مقاومت هوا را کاهش دهند، به این منظور دستههای در نیز زمانی که به آنها نیازی نیست، به داخل جمع خواهند شد.
3 نمونه جدید
جگوار سه نمونه متفاوت از F-type را رونمایی خواهد کرد که قدرتمندترین آنها (F-type V8 S) از موتور 5 لیتری با آرایش V8 و قدرت 495 اسببخار بهره میبرد. شتابگیری صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت این خودرو به زمانی معادل 4.2 ثانیه نیاز دارد و حداکثر سرعت آن 300 کیلومتربرساعت خواهد بود. (سرعت نهایی مدل اولیه که از موتور V6 بهره میبرد، 260 کیلومتربرساعت است)
جعبهدنده 8سرعته هوشمند
برای این خودرو جعبهدنده خودکار هشتسرعته هوشمند طراحی شده که میتواند با ردیابی شرایط و سبک رانندگی فرد، یکی از 25 برنامه از پیش تعریف شده را برای تغییر دنده انتخاب کند. به عبارت دیگر سیستم با شناسایی نحوه شتابگرفتن راننده، ترمز کردن او و دور زدنها دنده را تغییر خواهد داد. این سیستم میتواند با نظارت بر نیروی G تا زمانی که خودرو وارد مسیر مستقیم نشده از تغییر دنده آن خودداری کند.
سیستم تعلیق انطباقی
سیستم تعلیق دو جناغی مورد استفاده در این خودرو میتواند حرکات شاسی خودرو را هر ثانیه 100 یکبار و حرکات مرتبط با تغییر جهت فرمان را هر ثانیه 500 بار ثبت و کنترل کند. در نتیجه شوکهای وارد به خودرو و چرخها به خوبی کنترل شده و خودرو نرم حرکت خواهد کرد. این سیستم به خوبی درصد وزن خودرو را که روی تایر راست جلو در حین چرخش به چپ وارد میشود (و بالعکس)، پیشبینی کرده و شرایط را به کنترل درمیآورد.
کنترل بهرهوری توسط مشتری
راننده میتواند مطابق با عادات خود در حین رانندگی تغییراتی را در خودرو ایجاد کند. به عنوان مثال او میتواند با استفاده از صفحه لمسی که روی داشبورد تعبیه شده فرمان یا سیستم تعلیق را نرم یا مقاومتر از پیش تغییر دهد. علاوه بر این راننده میتواند حساسیت جعبهدنده را در ارتقای دندهها بالاتر ببرد یا پاسخدهی موتور را مطابق با نیاز خود تنظیم کند. قیمت این خودرو از 92هزار دلار آغاز خواهد شد.
53273
نظر شما