بعد از وقوع زلزله 6.2 ریشتری بندر جاسک در استان هرمزگان 8 پس لرزه رخ داد و 6 روستا آسیب دیدند این در حالی است که تعداد مصدومان مشخص نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مرکز لرزه نگاری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران نوشت: بعد از وقوع زلزله 6.2 ریشتری بندرجاسک در استان هرمزگان هشت پس لرزه دیگر مناطق مختلف این استان را لرزاند که چهار پس لرزه به بزرگی 4.8 ، 4.7 ، 5.0 و 5.2 ریشتر در میناب و چهار پس لرزه دیگر به بزرگی  4.1، 4.9، 5.6 و 4.7 ریشتر در بندر جاسک رخ داد
محمود مظفر، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از اعزام 10 تیم ارزیاب و دو فروند بالگرد در پی زلزله 2 / 6 ریشتری در بندر جاسک خبر داد وبه ایسنا گفت: این زمین‌لرزه در ساعت 6:38 صبح امروز رخ داد.
وی با بیان اینکه با توجه به شدت زمین لرزه بلافاصله 10 تیم ارزیاب از استان‌های همجوار به منطقه زلزله زده اعزام شدند، گفت: همچنین با توجه به اینکه احتمال وجود خسارت می رود دو فروند بالگرد نیز برای پوشش و ارزیابی هوایی به منطقه اعزام شد.

 

آسیب دیدگی 6 روستا و مصدومیت دو تن تاکنون
رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با گذشت بیش از دو ساعت از زلزله بندرجاسک، از مصدومیت دو تن و آسیب دیدگی 6 روستا در این زمین‌لرزه خبر داد و گفت: تا کنون تعداد هشت پس لرزه که بزرگترین آنها به قدرت 5.6 ریشتر بود، به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه 56 آبادی تا شعاع 15 کیلومتری از مرکز زمین لرزه وجود دارد، گفت: ارزیابی 10 تیم اعزامی به مناطق زلزله زده تا کنون نشان داده است که شش روستا دچار آسیب دیدگی شدند.

وی با یان اینکه روستاهای ایرر، تیدر، کلاهو، شهرشیب کلاه، سرهور و کوه سفید دچار آسیب دیدگی شده‌اند‌، گفت: تا کنون مصدومیت دو نفر تایید شده است که این افراد توسط تکنیسین‌های اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند.

خرابی‌ها در منطقه زلزله‌زده زیاد است

رنجبر مدیر کل بحران استاندار هرمزگان گفت: میزان این زمین لرزه 6.2 در مقیاس ریشتر ساعت 6 و 9 ثانیه صبح امروز عمق 15 کیلومتری زمین 97 کیلومتری جاسک 103 کیلومتری منوجان استان کرمان بود که مرکز این زلزله شرق هرمزگان و شهرستان بشاگرد بوده است. خرابی‌ها در این منطقه بالاست و منازل مسکونی حدود 8 روستا تاکنون از میان رفته است.
به گفته‌ی نظری، مدیر بحران شهرستان بشاگرد راه دسترسی به یک روستا مسدود شده است.
سیدموسی هاشم‌نسب مدیر هلال احمر شهرستان میناب نیز گفت: تاکنون یک کامیون حامل چادر و شماری امدادگر از این شهرستان به منطقه ارسال شده است.

تخریب جدی 5 روستا
فارس نوشت:
رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: زلزله 6.2 ریشتری هرمزگان خسارت چندانی در بر نداشته و تنها 11نفر مصدوم شدند.
محمود مظفر در مورد آخرین جزئیات زلزله بشاگرد هرمزگان اظهار داشت: طی یک ساعت اخیر با ارزیابی‌هایی که توسط 10 تیم ارزیابی در منطقه بشاگرد و جاسک هرمزگان صورت گرفته خسارت زلزله 6.2 ریشتری تنها در حد ترک خوردگی دیوار و تخریب جزئی در مناطق گزارش شده است. با توجه به شدت زلزله پیش‌بینی می‌کردیم که واحدهای مسکونی زیادی تخریب شده باشد که خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و تنها 11 نفر مصدوم شدند.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر پراکندگی بافت مسکونی و کپرنشینی در این منطقه را یکی از دلایل آسیب کم ناشی از زلزله عنوان کرد. ریزش کوه راه ارتباطی 3 روستا را قطع کرده و بر آوردها حاکی از تخریب جدی 5 روستا است.

 

قطع ارتباط سه روستا با ریزش کوه
مهر نوشت:
معاون عملیات سازمان امدادو نجات هلال احمر با اعلام افزایش تعداد مجروحان حادثه زمین لرزه هرمزگان به 11 نفر گفت: آسیب جدی به پنج روستا وارد شده است.
حیدر حیدری اظهار داشت: براساس اعلام 10 تیم ارزیاب حاضر در مناطق زلزله زده جاسک،بشاگرد و میناب تاکنون 11 نفر به علت زمین لرزه 6.2 ریشتری صبح امروز مجروح شدند که توسط امدادگران به مراکز درمانی منتقل شدند.

وی ادامه داد: براثر این زمین لرزه 6 روستا ایرر،کلاهو،شهرشیب،کلاه،سرهور و کوه سفید دچار تخریب جزیی شدند. البته 5 روستای دیگر براساس اطلاعات آسیب بیشتری دیده اند.

معاون عملیات سازمان امدادو نجات هلال احمر با اعلام اینکه راه ارتباطی سه روستا به علت ریزش کوه مسدود شده است، افزود: به علت کپرنشینی و پراکندگی جمعیت و روستاها این زمین لرزه تاکنون تلفات جانی نداشته است.

 

زلزله تاکنون تلفات جانی نداشته است
فارس نوشت:
مصدومان زمین‌لرزه صبح امروز بشاگرد به بیمارستان این شهر منتقل شدند.
از بیمارستان بشاگرد خبر می‌رسد که مصدومان زمین‌لرزه صبح امروز به این بیمارستان انتقال داده می‌شوند و تعداد مصدومان در حال افزایش است.

این در حالی است که مصدومان زمین‌لرزه بشاگرد به دلیل ساختار منازل مسکونی منطقه، بیشتر به طور سرپایی مداوا شدند.

همچنین در منطقه شایعه شده است که یک نفر نیز کشته شده که تاکنون مقامات دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان این خبر را تأیید نکرده‌اند.

شهرستان بشاگرد شهرستانی کوهستانی بوده و در بین شهرستان‌های جاسک و میناب در شرق هرمزگان واقع است.

گفتنی است که از صبح امروز تا کنون این منطقه از هرمزگان بیش از 8 بار با زمین‌لرزه‌های بالای چهار ریشتر لرزیده است.

 

در حالی که مراکز زمین‌لرزه نگاری، بیشتر بندر جاسک را نشان می‌دهند، اما گویا بیشترین خسارات متوجه شهرستان بشاگرد شده است.

 

ساعت 6:38 دقیقه امروز یک زمین‌لرزه به بزرگی 6.2 ریشتر بندر جاسک را لرزاند که بر اثر آن بخش اعظمی از شهر گوهران پرجمعیت‌ترین شهر شهرستان بشاگرد تخریب شده است.

47282

کد خبر 292106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
    0 1
    به علت حرکت پوسته زمین سرزمین عربستان به طرف ایران این زلزله ها دائمی خواهند بود. خانه های مردم بویژه روستائیان نا مقاوم هستند چون قدیمی و غیر اصولی و غیر مهندسی ساز هستند بخصوص کاه گلی و خشتی هستند لذا مسئولان باید امداد را برای بعد از زلزله قرار دهند و فکر و ذکرشان تخریب خانه های کاه گلی روستاییان بویژه استانهای جنوبی کشور و تحویل خانه های پیش ساخته در کتاه مدت و ساخت خانه های استادنداد و بتنی در میان مدت باشد وگرنه هر هفته شاهد کشته شدن روستائیان خواهیم بود و در درگاه خدواند متعال مسئول...
  • بدون نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
    3 0
    پیشگیری بهتر از درمان هزینه های امداد را قبل از حادثه خرج کنید .... !!!!! ساخت خانه های مقاوم بتنی مثل ژاپن ها ازونا یاد بگیرید... زلزله 8 ریشتری میاد کسی اونجا نمیمیره
  • اهوازی US ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
    0 3
    لطفا به ما بگویید پیش بینی های سایت زیر قابل استناد هست یا خیر http://www.world-earthquakes.com/index.php?option=ethq_prediction