ایسنا نوشت:

 علی‌اصغر پور‌محمدی مدیر سابق شبکه سه با انتقاد از پایین بودن سطح تحمل برخی مدیران در جامعه، گفت: «در ساخت برنامه‌های نقد، صداوسیما حرفه‌ای عمل نکرده است.» 

 قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: «در صداوسیما به مسائل اجتماعی به صورت کلان پرداخته نشده و بیشتر به حوزه‌های خرد، آن هم نه به صورت جدی بلکه به صورت طنز پرداخته‌ایم.» 

 علی‌اصغر پور‌محمدی صبح دوشنبه 7 اسفند  در همایش ملی رسانه‌ها و مسائل اجتماعی ایران در دانشگاه اصفهان با اشاره به ضرورت طرح مسائل اجتماعی و اهمیت تلویزیون در اذهان عمومی، اظهار کرد: «طرح مسائل اجتماعی در تلویزیون می‌تواند نقش به‌سزایی در اصلاح امور اجتماعی داشته باشد.» 

 مدیر سابق شبکه سه سیما تصریح کرد: «اختلال در طرح مسائل اجتماعی باعث می‌شود نتوانیم این مسائل را به درستی مطرح کنیم و دچار ناقص‌گویی، دیرگویی، کم‌گویی، نادرست‌گویی و طرح مباحث غیرکار‌شناسی شویم.» 

 او ادامه داد: «اگر اولویت را بر منافع ملی بگذاریم، ابتدا باید با تعامل با مخاطب به تعریف صحیحی از مسأله اجتماعی بپردازیم که در این حوزه به آسیب‌هایی چون متخصصان، سازمان‌ها، مدیران و عوامل رسانه، مسؤولان جامعه، تئوری‌های ارتباط‌شناسی و انعکاس عملی آسیب‌ها پرداخته شود، اما متأسفانه مسائل اجتماعی مرتب و اهمیت‌سنجی نمی‌شود.» 

 قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد با اشاره به برنامه‌های مرتبط با مسائل اجتماعی در رسانه ملی مانند «مکث» و «شوک»، افزود: «این برنامه‌ها اگرچه خوب بوده است، اما تأثیر لازم را بر مخاطبان نداشته است و ما باید از جامعه‌شناسان بخواهیم تا مسائل اجتماعی را تبیین کنند، نه مسئولان رسانه‌ها.» 

 پور‌محمدی تصریح کرد: «تا وقتی تعریف درستی از مسأله اجتماعی ارائه نشود، رابطه بین پژوهشگر و عالمان با رسانه‌ها اصلاح نمی‌شود و نمی‌توان آنچه را که لازم است در تلویزیون مطرح کرد.» 

 تفاوت درک از مسأله اجتماعی بین مدیران و مردم، فقدان تفسیر و فهم مشترک بین سطوح مختلف مدیریتی و نگاه تک عاملی به اداره رسانه‌ها، از جمله مشکلات مدیریت بر رسانه ملی است که مدیر سابق شبکه سه سیما جمهوری اسلامی ایران به آن اشاره کرد. 

 پور‌محمدی تأکید کرد: «در تلویزیون ‌ایران به مسائل اجتماعی به صورت کلان پرداخته نشده و بیشتر به حوزه‌های خرد، آن هم نه به صورت جدی بلکه به صورت طنز پرداخته‌ایم.» 

 قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد، محدودیت‌ها، پراکندگی و تشتت آماری، تضاد بین می‌ل، نیاز و مصلحت، کمبود تخصص، دانش و اطلاعات تئوریک مدیران و برنامه‌سازان، مسأله آفرینی رسانه‌های بیگانه و تضاد اجزا و سیستم رسانه را، پیامد‌ها و موانع ناخواسته طرح مسائل اجتماعی در رسانه ملی عنوان کرد. 

 پور‌محمدی مخاطبان ایرانی را مخاطبان خاص و پیچیده برشمرد و تأکید کرد: «تلویزیون برای این مخاطبان هم باید برنامه خاص داشته باشد و ملاحظات بسیاری را رعایت کند که با این شرایط، برنامه‌سازی به راحتی انجام نمی‌شود، از این رو اکثر برنامه‌سازان به سمت قالب‌های عام طنز و سرگرمی روی می‌آورند.» 

 او جامع‌نگری به جای بخشی‌نگری، بهره‌مندی از متخصصان به ویژه جامعه‌شناسان در کنار رسانه ملی، استفاده از پژوهش‌های عملی مرتبط با مسائل اجتماعی، تبیین چشم‌انداز و سیاست‌های راهبردی رسانه، تنظیم اهمیت مسائل اجتماعی بر اساس منافع ملی، مشارکت مخاطبان در برنامه‌ها و توجه به هویت ملی و تقویت خرده فرهنگ‌ها در شبکه‌های استانی را بخشی از پیشنهادات خود در رابطه با طرح مسأله اجتماعی در رسانه عنوان کرد.
 

58247

کد خبر 279090

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =