محمد خزاعی ، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد است درباره فعالیتهایش در سازمان ملل به عنوان نماینده ایران و رئیس جنبش عدم تعهد، مذاکره مستقیم با آمریکا و شرایط بین المللی اظهارنظر کرده است.
اهم اظهارات سفیر ایران در سازمان ملل را بخوانید؛
• ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد یک فرصت بسیار مهم تاریخی است که شناخت واستفاده از این فرصت می تواند دستاورد زیادی برای کشور داشته باشد، شناخت بد و استفاده نادرست و یا انتظارات غیرواقعی از این ریاست نیز می تواند صدمه وارد کند.
• درباره اینکه غیر متعهد ها از نظر محتوایی در مورد مسائل مبتلابه جامعه بین المللی تا چه اندازه حرف برای گفتن دارند. یک مثال می توان زد. یکی از موضوعات بین المللی خلع سلاح است . خلع سلاح یکی از مباحثی است که همه اعضا غیرمتعهدها روی آن اجماع دارند. در قطعنامه و اسنادی که منتشر می شود، در شرم الشیخ ، هاوانا، تهران و...این مسئله مورد تأکید است. مبارزه با تروریسم ، رعایت حقوق بشر، حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشورها موضوعاتی است که همه بر روی ان اتفاق نظر دارند.
• از حدود 4 ماه پیش که ریاست را از مصر در نیویورک تحویل گرفتیم، بحثی را آرام آرام باز کردم و آرام آرام به این علت که اگر یک دفعه بخواهید جنبش را تکان دهید ممکن است بلافاصله با عکس العمل رو به رو شوید.
• اگر چه ظاهرا تقویت غیر متعهدها ارتباط مستقیمی با مسائل ملی و داخلی ما ندارد . اما اگر در دوران ریاست جمهوری اسلامی ایران بتوانیم نم را تقویت کنیم آثار آن ،قدرت رهبری ایران در سطح بین المللی را نشان خواهد داد.
• موضع گیری های نم جایگاهی دارد، صفر نیست ، صد هم نیست. در چند ماه اخیر سه مورد درخواست هایی از کشورها داشته ام که درخواست داشته اند درباره موضوعات ملی خود در اجلاس نم حرف بزنند، نظرات اعضا را جمع و بیانیه بگیرند. گفتگو کردیم، این یک امتیاز محسوب می شود. البته ما وظیفه داریم درست عمل کنیم . اگر طوری عمل کنیم که این شائبه ایجاد شود غیرمتعهد ها را به سمت اهداف رئیس می کشانیم این اعتماد از بین می رود . به هر حال این امتیاز در اختیار ماست و می توانیم زمینه ها را برای موضوعات مختلف فراهم کنیم .
• در چهار ماه گذشته که ریاست نم را داشته ایم حدود 19 قطعنامه سازمان ملل را به عنوان نم ورود داشتیم. این کار ساده ای نیست و اساسا پروسه تصمیم گیری پروسه اجماع است و 120 کشور باید تأیید کنند تا بنده مجاز باشم اعلام کنم و البته اگر یک کشور مخالفت کرد می توان آن را مطرح کرد اما اگر دو کشور باشند بنده حق ندارم آن را به عنوان موضع نم مطرح کنم.
• در بحث سوریه هم نظرات برخی از اعضا در غیرمتعهدها خیلی متفاوت است و برخی از کشورهای عربی در رابطه با سوریه نظراتی دارند که با نظر ما، روسیه و چین ، ونزوئلا و دیگران متفاوت است. بنابراین در مسئله سوریه در قالب کلی نم نمی توانیم به اجماعی برسیم که مورد نظر جمهوری اسلامی ایران ویا روسیه به عنوان عضو ناظر وجود دارد.
• در همین ارتباط من دو بار با نماینده دائم سوریه مذاکره کردم و در تروئیکا مطرح شد. در همین تروئیکا علی رغم همکاری که بین ما و مصر وجود دارد در مسئله سوریه هم نظر نیستیم. در بحث های تروئیکا در زمینه سوریه نظر مشترکی نداشتیم البته ما و مصر نظرات نزدیک تری داشتیم تا با ترکیه.
• وقتی مسئله سوریه را از تروئیکا به داخل نم ببریم قطر، عربستان و کشورهای دیگر نیز نظرات دیگری دارند.راه حلی که در ارتباط با بحثی که درباره سوریه در تهران شد و در همین تهران نیز جلسه ای تشکیل شد و چالش برانگیز بود، این است که ایران با اعتبار و نفوذی که خارج از غیرمتعهدها دارد با تعدادی از کشورهایی که می توانند عضو نم هم باشند مذاکراتی را داشته باشد که رایزنی ها در دست انجام است با کشورها و اخضر ابراهیمی که شاید بتواند این نتیجه را داشته باشد که معارضین طرفدار واقعی سوریه را به هم نزدیک کرد و به نتیجه رسید.
/29220
نظر شما