چرا از شورای عالی سینما دیگر خبری نیست؟
آیا حجم کار رئیس محترم جمهور دلیل عدم برگزاری جلسات این شورا است؟
آیا به نتیجه نرسیدن مصوبات این شورا طی دو سال گذشته دلیل عدم برگزاری جلسات بوده است؟
آیا متولیان تشکیل این شورا خود به این نتیجه رسیدهاند که این شورا فاقد کارکرد طی مدت فعالیت بوده است؟
آیا در ماههای پایانی دولت دهم، سینما برای مسند نشینان پاستور دیگر فاقد جذابیت است؟
و؟؟؟؟
به نظر نگارنده سرانجام مصوبههای شورای عالی سینما با هالهٔ از ابهام مواجه است و اطلاع دقیقی در دست نیست و اگر مصوبهای به نتیجه میرسید الان بنگاههای اطلاع رسانی دولت دهم میگفتند: هدیه رئیس جمهور محترم به سینماگران ایرانی!
بهتر است به شرح وظایف این شورا ابتدا نظری داشته باشیم:
«شورای عالی سینما» به استناد اصول 127 و 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، متشکل از نمایندگان ویژه رییس جمهوری به عنوان عالیترین مرجع سینمای کشور تشکیل میشود.
ماموریتهای شورای عالی سینما: بر اساس این آیین نامه، اعمال سیاستهای واحد و متمرکز در حوزه سینمای ایران، مدیریت واحد و متمرکز تمامی منابع و امکانات ملی در عرصه سینما، پیشرفت همهجانبه کمی و کیفی توانمندیهای ملی در عرصه سینما، پیشرفت متوازن زیرساختهای سینمای ایران از جمله اهداف تشکیل شورای عالی سینما است.
تقویت مولفههای سینمای ملی به عنوان یکی ازعناصر هویت اسلامی ـ ایرانی، رونق اقتصاد سینما و توانمندسازی بخش غیردولتی فعال در حوزه سینما، حمایت و هدایت سینمای ایران در جهت تحقق اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی، ارتقای حضور اثرگذار از اهداف تشکیل شورای عالی سینما است.
مشارکت سینمای ایران در عرصه بینالمللی، گسترش، تنظیم و ساماندهی بازار فیلم در راستای توسعه اقتصاد سینما و پاسخگویی به نیازها و مطالبات مخاطبان و افزایش کمی و ارتقای کیفی تولیدات سینمای ایران با توجه به مضامین، موضوعات و سوژههای ارزشمند از دیگر اهداف مورد انتظار از تشکیل «شورای عالی سینما» عنوان شده است.
بر اساس این آیین نامه، شورای عالی سینما وظایفی از جمله تصویب سیاستهای کلان سینمای ایران، تعیین ساز و کارهای لازم برای اعمال مدیریت هماهنگ منابع و امکانات ملی در عرصه سینما، تصویب برنامههای حمایت از تولید آثار فاخر سینمایی، تصویب شیوههای حمایت از توسعه شهرکها، پردیسها و فضاهای سینمایی و ارائه تسهیلات و پشتیبانی مالی و اعتباری را برعهده دارد.
حمایت از تأمین کالاها، خدمات وفعالیتهای سینمایی، تصویب طرحهای کلان و راهبردی سینمای ایران و اختصاص منابع لازم، پیشنهاد مقررات و لوایح موردنیاز در حوزه سینما به مراجع ذیربط، اتخاذ راهکارهای مناسب و اصلاح زیرساختها به منظور بهبود شیوههای آموزش و تربیت سینماگران متعهد و تصویب برنامههای حمایت از فعالیتهای پژوهشی و دستیابی به فناوریهای روز درحوزه صنعت سینما ازدیگر ماموریتهای این شورای عالی است.
خب، این اهداف و سیاستهای شورای عالی سینما بهعنوان بالاترین مرجع سینمایی کشور است، حال ببینیم طی این چند سال چه قوانینی این شورا با استناد به اهداف فوق به تصویب رسانده است:
اولین جلسه شورای عالی سینما ـ 9 دی ماه ـ سال 89 برگزار شد، در این جلسه که بسیاری منتظر خروجی اش بودند درباره مسائلی مانند ضرورت تأمین تجهیزات فنی سینما، احداث سالن های سینمایی، رفع مشکل بیمه، بازنشستگی و بیکاری هنرمندان و سینماگران و تشکیل سازمان مستقل سینمایی و احداث سالنهای سینمایی سخن گفته شد. همچنین مقرر شد که مسائل مربوط به تشکیل سازمان مستقل سینمایی و بیمه هنرمندان و پیشکسوتان پس از بررسیهای کارشناسی برای تصویب در جلسه بعدی شورای عالی سینما ارائه شود و دولت بر اختصاص اعتبار مستقلی برای رفع مشکلات و ارتقاء سطح سینمای کشور تأکید کرد. از دیگر مصوبات این جلسه نیز میتوان به تأمین اعتبار لازم برای تأسیس شهرک های سینمایی، حمایت از هنرمندان و فعالیتهای سینمایی، معافیت سینماگران از پرداخت مالیات و پیشنهاد تشکیل سازمان سینمایی از سوی رئیس جمهور اشاره کرد. میتوان گفت از مباحث مطرح در جلسه آغازین شورای عالی سینما، صحبتهای مقدماتی در زمینه تشکیل سازمان سینمایی بود.
حدود یک ماه بعد از جلسه اول، اعضای شورای عالی سینما دوباره با حضور رئیس جمهور گردهم جمع شدند و دومین جلسه این شورا را 12 بهمن ماه 89 تشکیل دادند. این جلسه بیشتر به مصوبات اجرایی و حمایتی در حوزه سینما اختصاص یافت. براساس گفته احمد نجفی، یکی از اعضای شورای عالی سینما، شاید بتوان مهمترین بحث جلسه دوم را «خرید بلیت 20 یا 30 درصد ظرفیت سالنها توسط دولت برای حمایت از سینما در قالب بن به کارمندان» دانست که البته در جلسههای آینده شورا هم روی آن بحثهایی انجام شد و نهایتاً با تغییراتی تصویب شد. همچنین «اضافه شدن سه سینماگر به جمع اعضای شورای عالی سینما» و «تشکیل کمیسیونی تخصصی در درون شورا به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی» از مباحث دیگر این جلسه بود که سه نفر اعضای جدید هیچگاه به ترکیب شورا اضافه نشدند، اما کمیسیون تخصصی 11 روز بعد اولین جلسه خود را با حضور اعضای شورای عالی سینما و چند کارشناس در مسائل مورد بحث، آغاز کرد. کمیسیون تخصصی شورای عالی سینما که 23 دی ماه 89 برگزار شد، اولین بحث خود را به بررسی ابعاد مشکل مالیاتی که دفاتر سینمایی و تهیهکنندگان در آن مقطع با آن روبه رو بودند اختصاص داد. همچنین در این جلسه مقرر شد «کار گروه مشترک فیمابین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و وزارت کار و امور اجتماعی به جهت اصلاح نظام آموزشی سینما و ساماندهی آموزش مهارتی و متون و منابع» تشکیل شود. یکی از نکات حائز اهمیت جلسه کمیسیون تخصصی شورای عالی سینما، «اختصاص ردیف بودجه مستقل برای ساخت دو شهرک سینمایی در سال آینده در شاهرود و زرندیه ساوه و آغاز ساخت شهرک سینمایی زرندیه ساوه ترجیحاً در دهه فجر سال 89» هستند که تاکنون اجرایی نشدهاند.
جلسه دیگر کمیسیون تخصصی شورای عالی سینما، چهار ماه بعد یعنی 21 اردیبهشت 90 تشکیل شد. در این جلسه، درباره تفسیر بعضی از بندهای آییننامه داخلی شورای عالی سینما، ساماندهی صنوف سینمایی در ساختار سازمان سینمایی کشور، معافیت های مالیاتی و رفع موانع اجرایی در این خصوص بحثهایی کلی شد.
جلسه سوم شورای عالی سینما در شش ماه بعد از جلسه دوم و در 7 تیر ماه 90 برگزار شد. شاید بتوان مهمترین خروجی این جلسه را «تصویب تشکیل سازمان سینمایی کشور» و «تصویب تشکیل سازمان نظام صنفی سینمایی کشور» دانست. از میان این دو مصوبه تاکنون سازمان سینمایی کشور شکل گرفته و موارد مختلف تشکیل سازمان نظام صنفی هم هنوز قرار است در جلسه شورای عالی سینما بررسی شود. از نکات دیگر این جلسه میتوان به این نکته اشاره کرد که «مقرر شد مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده فعالیت های سینمایی و هنری طبق قوانین سازمان نظام مالیاتی کشور از سوی سینماگران و تهیهکنندگان پرداخت شود و در مقابل از محل یارانههای اختصاص یافته به حوزه سینما در بودجه سال 90 از ساخت و نمایش آثار هنری حمایت شود.» همچنین «تشکیل صندوق بیمه فرهنگ و هنر»، «ساماندهی مجدد قوانین حوزه سینما و تئاتر برای ارائه لایحه به مجلس شورای اسلامی»، «ساخت پردیس سینمایی تهران با هدف احداث کاخ جشنواره های سینمایی با تأمین بودجه در سال 90»، «تصویب تدوین آئین نامه خرید 15 درصد از ظرفیت صندلی های سینما توسط دولت»، «تأکید بر اتخاذ تدابیری به منظور گستردهتر شدن دایره معافیت های گمرکی حوزه سینما»، «تصویب تشکیل آکادمی علوم، فنون و تجربه و هنر سینما»، «استهلاک دیون معوقه سینماداران»، «مطرح شدن معافیت و سود گمرکی برای ورود کالا و خدمات سینمایی» از دیگر مباحث جلسه سوم بود.
دو ماه پس از جلسه سوم، جلسه چهارم شورای عالی سینما، 2 شهریور ماه 90 برگزار شد. مصوبات این جلسه، اغلب مربوط به تخصیص اعتبار برای مصوبات قبلی شورای عالی سینما بود تا اجرایی شدن مصوبات بتوانند با بودجه مناسب به مرحله اجرا برسند. مصوبات این جلسه را میتوان بسیار مهم دانست. در این جلسه مقرر شد 500 میلیارد ریال برای تأمین سرمایه اولیه «صندوق بیمه فرهنگ و هنر» از مـحل منابع قانون بودجه سـال 1390 کل کشور به وزارت ارشاد داده شود. معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور همچنین مکلف شد که 1500 میلیارد ریال از محل منابع قانون بودجه سال 1390 کل کشور، علاوه بر اعتبار برنامه «حمایت و گسترش سینمای ملی» برای «حمایت از پیشرفت سینمای اسلامی ـ ایرانی» به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تخصیص دهد. معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در مصوبه ای دیگر هم مکلف شده بود که «در سال های باقیمانده از برنامه پنجساله پنجم توسعه (تا 1394)، علاوه بر اعتبار برنامه «حمایت و گسترش سینمای ملی»، در لوایح بودجه سنواتی سالانه هزار و پانصد میلیارد (1. 500. 000. 000. 000) ریال در قالب ردیف جدید «حمایت از پیشرفت سینمای اسلامی ـ ایرانی» ذیل اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشبینی کند. همچنین در این جلسه، به منظور اجرایی شدن ساخت پردیس سینمایی تهران، شورای عالی سینما معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور را مکلف کرد که «مبلغ یکصد و پنجاه میلیارد ریال از محل منابع قانون بودجه سال 1390 کل کشور» برای این منظور اختصاص بدهد. ساخت این پردیس سینمایی که گویا قرار است در محل سینما «فرهنگ» انجام شود، هنوز به جریان نیفتاده است. از دیگر مصوبات جلسه چهارم شورای عالی سینما میتوان به «تخصیص مبلغ هشتاد میلیارد ریال برای حمایت از استهلاک دیون معوقه سینماداران و سینماگران»، «اختصاص منابع لازم برای استرداد مبالغ مالیات بر ارزش افزوده اخذ شده از سینماگران»، «تصویب معافیت گمرکی واردات کالاها و خدمات سینمایی و سمعی و بصری»، «اقدامات لازم برای تأسیس و راهاندازی «صندوق بیمه فرهنگ و هنر» در قالب صندوق خصوصی بیمه اجتماعی و بیمه سلامت»، «تکلیف وزارت ارشاد تا پایان سال 1390، نسبت به بازنگری در قوانین جاری و پیشنهاد احکام قانونی جدید موردنیاز در خصوص سینما و سایر هنرهای نمایشی برای ارائه در قالب لایحه جامع»، «حمایت از ایجاد، توسعه و تجهیز مراکز غیردولتی ارائه خدمات سینمایی (از قبیل استودیو، لابراتوار، خدمات جلوههای ویژه، خدمات فیلمبرداری، اجاره تجهیزات و...) به ویژه در قالب شهرکهای سینمایی»، «حمایت های لازم از مراکز بازاریابی جهانی آثار سینمایی ایران و ایجاد مشوق های صادراتی»، «مکلف شدن وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر مراجع ذیربط برای همکاری لازم در جهت تأسیس آکادمی علوم و هنر» اشاره کرد. همچنین از مهمترین مصوبات این جلسه «مکلف شدن وزارت راه و شهرسازی و سازمان منابع طبیعی برای واگذاری زمین برای ایجاد شهرکها، پردیس ها و مراکز خدمات سینمایی با حداکثر 10 درصد، قیمت منطقه ای و اقساط دراز مدت حداقل 20 ساله»، «مکلف شدن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ایجاد «نظام صنفی سینمایی» تا پایان سال 1390» و همچنین «خرید (تا) سقف 15 درصد بلیتهای مجموع ظرفیت تمامی نوبت های نمایش سالن های سینمای کشور از سوی دولت» بوده است.
پس از جلسه چهارم شورای عالی سینما، کمیسیون تخصصی این شورا در تاریخ 10 دی ماه سال قبل تشکیل جلسه داد و طی آن تشکیل «کارگروه ساماندهی امور تشکل های صنفی سینمایی» را ذیل کمیسیون تخصصی شورای عالی سینما تصویب کرد که البته این کارگروه چندی بعد با معرفی اعضاء آغاز به کار کرد. همچنین مقرر شد «با توجه به ظرفیت و سازوکارهای قانونی کافی در وزارت ارشاد جهت حل و فصل مشکلات قانونی خانه سینما و موضوع انحلال از طریق اختیارات قانونی این وزارتخانه اقدام شود». این مصوبه کمیسیون تخصصی هم چندی بعد در قالب نامه «دستور انحلال خانه سینما» اعلام شد که پس از شکایت خانه سینما از سوی دیوان عدالت اداری لغو شد. جلسه بعدی کمیسیون تخصصی شورای عالی سینما هم دو روز بعد یعنی 12 دی ماه برگزار شد که «بحث درباره ساماندهی امور صنفی و تأکید معاونت امور حقوقی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی مبنی بر پیگیری تخلفات خانه سینما توسط آن معاونت در مراجع قانونی» از مباحث مطرح در این جلسه بود.
پس از جلسه چهارم شورای عالی سینما در شهریور ماه سال قبل، این شورا دیگر نتوانست جلسهای تشکیل دهد تا اینکه بالاخره پس از 9 ماه، چهارم خرداد 91 شورای عالی با حضور رییس جمهور برگزار شد.
در این جلسه دوباره مالیات سینماگران در دستور کار قرار گرفت، اما این بار شورای عالی سینما مقرر کرد که «مرجع تشخیص اشخاص ثالث موضوع بند (16) آئین نامه مالیاتی که از پرداخت مالیات معاف نیستند، سازمان سینمایی باشد و مأموران مالیاتی راساً در این خصوص تصمیم گیری نکنند». البته نکته مهم این مصوبه آن بود که «فیلم سینمایی به عنوان محصولی که از معافیت مالیاتی برخوردار است» به حساب آمد. ضمن آنکه کارگروهی در این زمینه باید مهلتی 6 ماهه از اداره مالیات برای سینماگران دریافت کند تا مصوبات مربوط به معافیت مالیاتی سینماگران و هنرمندان مراحل قانونی خود را طی کند. همچنین در این جلسه مقرر شد «سازمان سینمایی نیاز خود به منابع ارزی را اعلام کند تا به نرخ مرجع از طریق بانک مرکزی در اختیار آن قرار گیرد.» بحث مسکن هنرمندان نیز یکی از دیگر از مباحث مهم این جلسه بود که در پایان اعضای شورای عالی سینما «اعطای وام 50 میلیونی مسکن به هنرمندان و اختصاص مسکن مهر از واحدهای پردیس و پرند» را مصوب کردند.
جلسه ششم:
در این جلسه کلیات آییننامه اجرایی ذیل بند «ل» ماده 139 قانون مالیاتی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و در نهایت مقرر شد، اصلاحات جدیدی بر روی این ماده صورت گیرد تا مشکلات مالیاتی عدیده دفاتر و اشخاص حقیقی و حقوقی سینمایی مرتفع گردد.
براساس این مصوبه همچنین مقرر شد تا رفع اصلاح آییننامه مذکور، کلیه پروندههای مالیاتی که در مرحله رسیدگی و اجرا قرار دارند، به مدت شش ماه موقتاً به حالت تعلیق درآیند.
تخصیص ارزی جامع برای فعالیتهای سینمایی از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود که بر اساس آن مصوب شد، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران 25 میلیون دلار ارز مورد نیاز سینمای ایران را با نرخ مرجع و طبق نظر سازمان سینمایی، تأمین نماید.
موضوع تامین مسکن هنرمندان از دیگر مصوبات جلسه امروز شورایعالی سینما بود و مقرر شد تا پایان سال 91 نسبت به واگذاری دو هزار واحد مسکن مهر براساس نیازهای متقاضیان و با تسهیلات ویژه به هنرمندان واگذار شود.
در این جلسه همچنین مقرر گردید، وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن ترک تشریفات موجود، اقدامات و تسهیلات لازم را برای تسهیل واردات کالا و خدمات سینمایی، با همکاری سازمان امور سینمایی انجام دهد.
در این جلسه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز موظف شد با استفاده از ظرفیت قوانین، اهداف و وظایف این وزارتخانه و قانون نظام صنفی کشور، اقدامات لازم را در خصوص تشکیل انجمنهای صنفی قانونمند انجام دهد.
جلسه هفتم:
21 شهریور آخرین جلسهٔ شورای عالی سینما در سال 91 با حضور محمود احمدینژاد برگزار و در آن تصمیمات زیرساختی دربارهٔ ساخت پردیسهای سینمایی و همچنین اختصاص بودجهٔ 50میلیارد تومانی به سینما گرفته شد.
رییس دبیرخانهٔ شورای عالی سینما ـ در گفتوگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دربارهٔ این جلسه بیان کرد: جلسهٔ شب گذشته سه دستور جلسه داشت که یکی از مهمترین دستور جلسهها، بررسی نحوهٔ ساماندهی و توسعهٔ سالنهای سینمایی کشور بود.
وی خاطرنشان کرد: در سومین جلسه شورای عالی سینما که چندماه قبل برگزار شد، دربارهٔ توسعهٔ سالنهای سینمایی تصمیمات مهمی اتخاذ شده بود که از جملهٔ آنها میتوان به جزء الف بند 3 تصویبنامه جلسه اشاره کرد که در آن تصریح شده بود: «وزارت راه و شهرسازی و سازمان منابع طبیعی مکلفاند با رعایت قوانین مربوط نسبت به واگذاری زمین برای ایجاد شهرکها، پردیسها و مراکز خدمات سینمایی دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با قیمت منطقهای و اقساط درازمدت حداقل 20 ساله به بخشهای دولتی، عمومی غیردولتی خصوصی و تعاونی اقدام کنند.»
وی با اشاره به این بند تصویبشدهٔ شورای عالی سینما، ادامه داد: در جلسهٔ شب گذشته، آقای احمدینژاد اعضای شورای عالی سینما را مکلف کردند که تعداد پردیسهای سینمایی مورد نیاز برای کشور را بررسی و نتیجه را تا هفتهٔ آینده به دفتر ریاست جمهوری اعلام کند تا مطابق آن، ایشان به وزارت راه و شهرسازی و سازمان منابع طبیعی برای اختصاص زمین مناسب به بخش خصوصی برای ساخت پردیسها دستوراتی را ابلاغ کنند.
رییس دبیرخانهٔ شورای عالی سینما در ادامهٔ توضیحاتش دربارهٔ ساماندهی و توسعهٔ سالنهای سینمایی، اظهار کرد: یکی دیگر از مسایل مطرحشده در جلسهٔ شورای عالی سینما، بحث کمک بلاعوض برای ساخت سالن سینمایی بود. در بند الف ماده 9 قانون برنامهٔ پنجم توسعهٔ کشور «تامین 50 درصد هزینه احداث پردیس سینمایی در قالب کمک بلاعوض» اشاره شده است. در این جلسه بر استفاده از ظرفیتهای این قانون تاکید شد. به این معنی که اگر فردی بخواهد پردیس سینمایی بسازد و در کارش 50 درصد پیشرفت فیزیکی را حاصل کرده باشد، وزارت ارشاد آماده است هزینه 50 درصد باقیمانده را بهصورت کمک بلاعوض در اختیار او قرار دهد.
وی در ادامهٔ سخنانش به استفاده از سالنهای چندمنظوره برای نمایش فیلم در تهران و شهرستانها هم اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از بحثهای جلسهٔ شب گذشته برای ساماندهی سالنهای سینمایی، استفادهٔ حداکثری از ظرفیت سالنهای چندمنظوره دولتی و خصوصی در تهران و شهرستانها برای نمایش فیلم بود. بهعنوان مثال در شهرستانها، شهرداریها یا بنیاد شهیدها یا نهادهای دیگر ممکن است سالنهایی داشته باشند که برای نمایش فیلم مناسب باشند. آنها میتوانند با همکاری و رایزنی با سازمان سینمایی اقدام به نمایش فیلمهای سینمای ایران در آن سالنهای چندمنظوره کنند.
وی همچنین دربارهٔ استفاده از ظرفیت سالنهای تعطیل و بلاتکلیف سینمایی هم اظهار کرد: اکنون برخی از سالنهای سینمایی که برای ارگانهای دولتی یا بخش خصوصی هستند بلاتکلیف و تعطیل ماندهاند که در این زمینه میتوان به سالنهای زیادی در تهران یا شهرستانها اشاره کرد. مقرر شد اعضا برای جلسهٔ بعدی شورای عالی سینما لایحهای پیشنهاد دهند که براساس آن هم امکان استفاده از ظرفیت این سالنها فراهم شود و هم صاحبان سینماها متضرر نشوند.
رییس دبیرخانهٔ شورای عالی سینما در بخش پایانی گفتوگو به اختصاص 50 میلیارد تومان به سازمان سینمایی خبر داد و گفت: یکی از مصوبات جلسهٔ سوم شورای عالی سینما اختصاص 150 میلیارد تومان به سازمان سینمایی بود. آقای احمدینژاد حدود یکماه قبل به معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری دستور دادند که از این رقم، 50 میلیارد تومان به سازمان سینمایی اختصاص یابد. اکنون گردش کار مربوط به این اختصاص بودجه انجام شده است و فقط به امضا و دستور معاون بودجه و همچنین آقای مرادی ـ معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی ـ نیاز داشت.
وی اضافه کرد: قرار شد آقای رییسجمهور هفتهٔ آینده دستور اکید بدهند که این مبلغ هرچه سریعتر به سازمان سینمایی پرداخت شود. به این ترتیب و با اختصاص این بودجه، بخش قابل توجهی از مصوبات راهبردی و زیرساختی جلسهٔ سوم شورای عالی سینما وارد پروسه اجرایی خواهند شد. بهعنوان مثال قرار است مبلغی حدود پنج میلیارد تومان از این بودجه برای تاسیس صندوق بیمهٔ فرهنگ و هنر اختصاص یابد.
و.....
دو سال از تشکیل شورای عالی سینما و برگزاری جلسات آن گذشته است و فارغ از کمیت و کیفیت اعضای این شورا به نظر میرسد شورای عالی سینما بهعنوان بالاترین مرجع سینمایی کشور نتوانسته است حتی بهعنوان یکی از ادارات کل سازمان بهوجود آمده خود این شورا کارایی داشته باشد. شورایی که اکثر مصوبات خود را با اعداد و ارقام ریالی و ارزی مزین نموده است و بنظر میرسد دولتمردان سینمایی در دولت دهم داشتن پول را بهمثابه خوشبختی و نداشتن پول را نیز بهمثابه بدبختی معنا نمودهاند و با توجه به اطلاع کافی پاستور نشینان از میزان وضعیت درآمدها و هزینههای کشور طی سالیان پیش رو از سال 1389 به بعد، چرا این مصوبات اعلام عمومی گردید؟. عرض نموده بودم که مدیریت پولی (حتی به حرف که در سینما این حرف بودن مصوبات ریالی و ارزی ثابت گردید!) و بسیار وعده و وعیدها فقط روی کاغذ درخشان بهنظر میرسند نه در عمل! مجموع مصوبات شورای عالی سینما و بالاخص آن مصوبهایی که میتوانستند گره کوچکی از مشکلات عدیده سینمای نجیب و نحیف باز نمایند نه تنها امکان اجرایی به خود نگرفتند بلکه این عالیترین مرجع سینمایی کشور عاجز و ناتوان از حل و فصل مشکلات پیش آمده جدید سینمای ایران در سال 91 بوده است و بهقول معروف حل مشکلات 34 سال گذشته پیشکش این شورای عالیی که مدیریت را در پول داشتن دیده است نه در خرد و تعامل!
منابع تهیه گزارش: خبرگزاریهای کشور و بالاخص خبرگزاری ایسنا
امیرحسین علمالهدی
کد خبر 265910
نظر شما