حجتالاسلاموالمسلمین دکتر محسن الویری، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) درباره "تاثیر فرهنگ عاشورا بر سبک زندگی شیعیان" با ایسنا گفتوگویی انجام داده که گزیدهای از سخنان وی را در ادامه میخوانید:
• هرچند الگویی که فرهنگ عاشورا برای سبک زندگی شیعه ارائه کرده که میراثی قوی و غنی است همچنان با نشاط و فعال ادامه حیات میدهد، اما هنوز نتوانستهایم در فضاهای جدید، سبک زندگی مردم را بر اساس آموزههای دینی، قرآنی و مکتب اهل بیت(ع) شکل دهیم.
• بالاترین شکلی که یک اندیشه بخواهد در فرهنگ مردم تجلی پیدا کند این است که آن اندیشه از ظرفیت لازم برای شکل دادن به زندگی مردم و ارائه یک الگو برای زندگی آنها برخوردار باشد. یعنی یک سبکی باشد که بتواند زندگی مردم را براساس خود شکل و سامان دهد.
• شکی نیست که آموزههای دینی در همه ابعاد و لایههای سبک زندگی دخالت میکنند و دین میتواند در این امور اثرگذار باشد.
• ادیان میتوانند بخشی از سبک زندگی انسانها را از همدیگر متمایز کنند. بر این اساس یک مسلمان سبک زندگی متفاوتی از یک غیر مسلمان دارد و این به معنای آن نیست که در تمام اجزای زندگی هیچ اشتراکی بین آنها وجود ندارد.
• در میان مسلمانان نیز شیعیان از یک سبک زندگی متمایز نسبت به غیرشیعیان برخوردار هستند. مراد از این سخن آن نیست که شیعیان در همه امور زندگیشان متفاوت از سایر مسلمانان هستند اما این وجه تمایز را میتوانیم در پارهای از موارد پیدا کنیم به طوری که یک شیعه و پیرو مکتب اهل بیت(ع) در سبک زندگی متمایز با غیر شیعه است.
• شیعیان به فرهنگ عاشورا به عنوان فرهنگی برآمده از اندیشه امامت معتقد هستند که قوام تشیع را تشکیل میدهد و تاثیر خاصی بر زندگی شیعیان داشته و شیعه را از غیر شیعهها در پارهای از جنبهها متمایز کرده است.
• حادثه شهادت امام حسین(ع) و خونهایی که ریخته شد، میتوانست به محدود شدن و از بین رفتن اندیشه اسلام ناب منجر شود اما با ابتکار و مدیریت ائمه(ع) توانست به حیات اندیشه اسلامی بینجامد. بنابراین ائمه(ع) از این حادثه الگویی برای زندگی مسلمانان ساختند.
• پارهای از روایات واحادیث توصیه موکد بر زیارت امام حسین(ع) دارد و حتی برای کسانی که توفیق زیارت پیدا نکردند زیارت ایشان از راه دور سفارش شده است.
• همین که شیعیان لباس خاص و ویژه عزاداری دارند یا لباسی که در مراسم تعزیه استفاده میشود نشان دهنده این موضوع است که شیعه را ازغیر شیعه متمایز میکند.
• در فضاهای شهری و معماری متاثر از فرهنگ عاشورا یک فضاهای کالبدی در محیط شیعه وجود دارد که در محیط غیر شیعه پیدا نمیشود. به عنوان مثال در شهرها و روستاهای شیعهنشین حسینیه، زینبیه، تکیه و... میبینیم که در محیطهای غیرشیعه اینها را نمیبینیم.
• وجود سقاخانهها در خیابانها که در گذشته با فرهنگ خاصی همراه بود، از دیگر جلوههای تاثیرپذیری از فرهنگ عاشوراست. متاسفانه این مورد کم رنگ شده یا برچیده شده است، اما در قدیم بخشی از فضاهای شهری را نشان میداد که برآمده از فرهنگ عاشورا بود.
• در دوران معاصر، محلهای آب خوردن که به نام امام حسین(ع) برای استفاده عموم گذاشته میشد و بر روی آنها تعابیری همچون اینکه "بنوش به یاد لب تشنه حسین(ع)" نوشته میشود، تداوم فرهنگ عاشورا و رخنه آن درلایههای زندگی روزمره مردم را نشان میدهد.
• در گذشته، اغلب مکانی ویژه تعزیه وجود داشت که گاه در ایام غیر محرم استفاده عمومی از آن میشد و گاهی ویژه ایام تعزیه بود، یا حتی منازلی بودند که بساط و وسایل عزاداری را در آن نگهداری میکردند.
• اینکه در مناسبتها، شیعیان پرچمی بر در منزلشان نصب میکنند یا نوشته و تصویری در منزلشان دیده میشود و برکت زندگیشان را به این میدانند و حتی در چینش منزل یک جای خوبی را به پدیدهای که با امام حسین(ع)، پیوند بخورد اختصاص میدهند حتی اگر این پدیده یک سوغاتی از کربلا باشد را بر دیوار نصب میکنند نشان از همین تاثیرپذیری و الگوگیری از فرهنگ عاشوراست.
• برخی مقید بودند و خانهها را به گونهای میساختند که قسمتی برای اقامه روضه و برپایی مجلس روضه وجود داشته باشد. اینها تاثیر فرهنگ عاشورا در معماری و محل سکونت پیروان مکتب اهل بیت(ع) است.
• در آداب و تشریفات زندگی روزانه، از سجده بر تربت امام، سلام گفتن بر امام پس از نوشیدن آب، مقید بودن به شرکت در عزاداری امام در طول سال به ویژه ایام محرم این فرهنگ دیده میشود، به طوری که کمتر شیعی است که در ایام محرم به ویژه شب و روز عاشورا به گونهای عرض ادب به محضر امام حسین(ع) نداشته باشد.
• حتی بسیاری از آنهایی که در شهرهای بزرگ زندگی میکنند روز عاشورا خود را مقید به گرد آمدن در روستاهای خود میدانند تا بازآفرینی شیرینی از خاطرات کودکیشان را که با عاشورا پیوند خورده است داشته باشند.
• تجربه تاریخی ما نشان میدهد فرهنگ عاشورا از ظرفیتی برخوردار است که با ابتکار و مدیریت ائمه (ع) به عنوان بخشی از آموزههای دینی، نقش موثری در سبک زندگی مسلمانان ایفا کرده و میکند، بنابراین ما در گذشته در این امر بسیار موفق بودیم و راز ماندگاری فرهنگ کربلا با ابتکار ائمه(ع) همین بود که فرهنگ کربلا و عاشورا با همه اجزاء زندگی انسانها پیوند خورده است.
• این سوال مطرح است که فرهنگ عاشورا در فضاهای مجازی و فناوری جدید تا چه اندازه توانسته حضور فعال داشته باشد و سبک زندگی یک شیعه را از غیر شیعه متمایز کند؟ این پرسشی است که نمیتوان پاسخ مثبت و قابل دفاعی به آن داد، اما این تجربه موفق تاریخی با الهام از سیره ائمه(ع) پیش روی ماست که همه ما را فرا میخواند با الهام از اهل بیت(ع) در این فضای زندگی جدید بتوانیم سبک زندگی جدیدی را برای شیعیان رقم بزنیم.
• آنچه امروز به عنوان الگویی برای سبک زندگی شیعه داریم میراث پیشین است و حرکت جدیدی صورت نگرفته است، البته میراث پیشین آنقدر قوی و غنی است که همچنان با نشاط و فعال ادامه حیات میدهد، اما فضاهای جدید نیازمند پارهای تدابیر جدید است که امیدواریم بزرگان به این موضوع اهتمام بورزند.
/30462
نظر شما