به گزارش خبرآنلاین، مسئولان ارشد نیوزویک روز پنجشنبه اعلام کردند، پس از 80 سال انتشار نسخه چاپی این هفتهنامه آمریکایی را متوقف میکنند و از اوایل سال 2013 فعالیت خود را قالب کاملا دیجیتال ادامه میدهند.
آخرین نسخه چاپی نیوزویک در آمریکا 31 دسامبر منتشر میشود.
ظاهرا نسخه چاپی نیوزویک تازهترین قربانی یک دنیای در حال تغییر است، جایی که خوانندگان از طریق وبسایتها، تبلتها و تلفنهای هوشمند میتوانند اطلاعات بیشتری به دست بیاورند. در این محیط آگهیدهندهها هم به دنبال آلترناتیوهای آنلاین و کمهزینه هستند.
اکنون در دورانی هستیم که با توجه به سیل مطالبی که به صورت آنلاین در دسترس هستند، مردم دیگر نمیخواهند یک هفته صبر کنند تا تفسیر و تحلیل اخبار مهم را بخوانند، اما آیا این تمام ماجراست؟
برابر با آمار eMarketer، درآمد نشریات آمریکایی از آگهیهای تبلیغاتی امسال با 2.6 درصد افزایش به 18.3 میلیارد دلار رسیده است. این سومین افزایش در سه سال اخیر است و بخش زیادی از آن به خاطر درآمدهای ناشی از آگهیهای تبلیغاتی دیجیتال است.
درآمد حاصل از اشتراک نشریات در نیمه اول سال 2012 حدود 1.1 درصد بیشتر شده و هرچند فروش تکنسخه در دکههای روزنامهفروشی 9.6 درصد کمتر شده، اما در مجموع، فروش نسخههای چاپی نشریات تقریبا به اندازه پارسال است.
آب برای صنعت نشریات به قدری گرم است که برابر با پایگاه اطلاعاتی MediaFinder.com، در 9 ماه اول سال در ایالات متحده 181 نشریه جدید راهاندازی شده و تنها حدود یک سوم یا 61 نشریه بسته شدهاند.
با در نظر گرفتن چند مقیاس، از سه سال پیش و پایان بحران مالی، صنعت نشریات اکنون در ایالات متحده وضعیتی تثبیتشده دارد، هرچند در سطح پایینتر.
با در نظر گرفتن این مسئله گروهی اعتقاد دارند تصمیم نیوزویک در توقف انتشار نسخه چاپی جای سئوال دارد، تصمیمی که روی 1.4 میلیون مشترک این نشریه تاثیر میگذارد.
آنها میگویند این تصمیم بیشتر به خاطر مشکل نیوزویک در برقراری ارتباط و حفظ خوانندگانش است.
نمونه آن چند طرح روی جلد سئوالبرانگیز است، مانند یکی از شمارههای ژوئیه 2011 و طرحی با این مضمون که اگر پرنسس دایانا به سن 50 سالگی میرسید، چه شکلی میشد، یا طرح روی جلد ماه پیش نیوزویک با تیتر «خشم مسلمانان» که در آن معترضان خشمگین تصویر شده بودند، طرحی که در شبکههای اجتماعی مانند توئیتر مورد تمسخر قرار گرفت.
سمیر حسنی مدیر مرکز نوآوری نشریات در مدرسه خبرنگاری دانشگاه میسیسیپی گفت: «نیوزویک از محیط دشوار آگهیهای تبلیغاتی در نسخه چاپی به عنوان «بهانهای» برای توقف نسخه چاپی خود استفاده میکند.»
حسنی در این مورد، تینا براون سردبیر نیوزویک را مقصر میداند که دو سال پیش بعد از تلفیق این هفتهنامه با وبسایت The Daily Beast که مدیریت آن با براون بود، مدیریت نیوزویک را به عهده گرفت.
حسنی گفت: «تینا براون نیوزویک را به مسیری اشتباه کشاند. نیوزویک نمرد، خودکشی کرد.»
واقعیت این است که وقتی براون مسئولیت هدایت نیوزویک را به عهده گرفت، این هفتهنامه مشکلات زیادی داشت. تیراژ نیوزویک از 3.1 میلیون نسخه در سال 2007 به 1.8 میلیون نسخه در 2010 کاهش یافت و این زمانی بود که موسسه واشنگتن پست در نیویورک، این هفتهنامه را به سیدنی هارمن تاجر آمریکایی فروخت.
هارمن برای کاهش ضررهای مالی نیوزویک و افزایش خوانندگان آنلاین، این هفتهنامه را با The Daily Beast تلفیق کرد.
امسال تیراژ نیوزویک به 1.5 میلیون نسخه کاهش پیدا کرد که کمتر از نصف تیراژ پنج سال پیش این هفتهنامه است.
در همین حال تیراژ نشریه تایم رقیب نیوزویک هم از چهار میلیون نسخه در سال 2006 به 3.3 میلیون رسیده، اما این کاهش تنها 19 درصد بوده است.
برخلاف حرکت جسورانه نیوزویک، بسیاری از نشریات آمریکایی اکنون میکوشند تولید چاپی خود را که همچنان تکیهگاه حرفهشان است، حفظ و در عین حال به سمت قالبهای دیجیتال حرکت کنند.
بوستن گلوب / 20 اکتبر / ترجمه: علی افتخاری
5758
نظر شما