همه انسانها دوست دارند به آنها احترام گذاشته شود، چون از بياحترامي (اهانت) متنفر هستند. قبل از اينكه در قرن بيستم اعلاميه جهاني حقوق بشر منتشر شود – كه در نوع خود اقدام بسيار خوبي به حساب ميآيد – اديان وظيفه خود را تكريم انسان (بزرگداشت انسان) ميدانستند. به مرور كه تفسيرهاي نادرست از اديان جايگزين اديان گرديد، اهانت و در پي آن اختلاف و جنگ را به ارمغان آورد. تمامي جنگهاي بشري ابتدا از كوچكترين مسائل شروع شدهاند. جنگ سرد يا به عبارت عاميانه، بد و بيراه گفتن به يكديگر، انگيزه طرفين را براي ورود به مرحله درگيري تقويت ميكند.
آموزههاي ديني در آغاز با آنچه امروز موجود است، تفاوت آشكاري داشت. وقتي خداوند پيامبري را مبعوث ميكرد، نخستين توصيهاش اين بود كه با زباني نرم به سوي قومت برو و با آنها به مجادله يا بگو مگو بپرداز. در قرآن نقل شده كه خداوند به موسي و هارون دستور داد با فرعون به نرمي سخن بگويند و او را به دين جديد دعوت كنند[1]. همچنين خداوند تاكيد كرده كه با اهل كتاب به بهترين روشن بگو مگو بكنيد[2]. اين شيوه در برخورد با ديگران هم توصيه شده است[3]. وقتي پيامبر (ص) به هنگام دعوت برخي سران قريش با شخص نابينائي كه با صداي بلند وارد جلسه ايشان شد و باعث گرديد كه مجلس آن حضرت به هم خورده و پيامبر در اقدام خود ناكام شود، به شخص نابينا اخم كرد، بلافاصله آياتي در نكوهش اين اقدام نازل گرديد[4].
براي اينكه انسانها با حقوق و تكاليف خود آشنا شوند، قرآن آنها را اين گونه خطاب كرده است، اي مردم، ما شما را از يك زن و مرد آفريديم و سپس شما را به صورت گروه و قبيله قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد، زيرا با پرواترين شما، نزد خداوند از همه گراميتر است[5]. در جاي ديگري خداوند ميفرمايد: کسانى که غير خدا را مىخوانند دشنام ندهيد، مبادا آنها از روى جهل، خدا را دشنام دهند[6]. در سوره حجرات كه شايد اخلاقيترين سوره قرآن كريم باشد، خداوند اين گونه سفارش كرده است: اى کسانى که ايمان آوردهايد! نبايد گروهى از مردان شما گروه ديگر را مسخره کنند، شايد آنها از اينها بهتر باشند؛ و نه زنانى زنان ديگر را، شايد آنان بهتر از اينان باشند؛ و يکديگر را مورد طعن و عيب جويى قرار ندهيد و با القاب زشت و ناپسند يکديگر را ياد نکنيد، بسيار بد است که بر کسى پس از ايمان نام کفرآميز بگذاريد؛ و آنها که توبه نکنند، ظالم و ستمگرند! اى کسانى که ايمان آوردهايد! از بسيارى از گمانها بپرهيزيد، چرا که بعضى از گمانها گناه است؛ و هرگز (در کار ديگران) تجسّس نکنيد؛ و هيچ يک از شما ديگرى را غيبت نکند، آيا کسى از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! همه شما از اين امر کراهت داريد؛ تقواى الهى پيشه کنيد که خداوند توبهپذير و مهربان است![7]
متاسفانه با تفاسير نادرست، كم كم متون اصلي اديان فراموش شدند و اقدامات ناشايست به نام اديان ادامه يافت. بسياري از كساني كه توهين و ناسزا ميگويند، افرادي به ظاهر ديني هستند كه انگيزه ديني آنها را به اين كار واداشته است. اين منحصر به يك دين خاص نيست، بلكه اكنون در ميان پيروان يك دين واحد هم ناسزاگويي به يكديگر و در پي آن كينه و جنگ جاري است. همه ايشان با استفاده از متون ديني چنين ميكنند. متوني كه در تضاد با كتاب اصلي آنها ميباشد. به عنوان مثال خود مسلمانان كه اكنون به فرق و مذاهب مختلفي تقسيم شدهاند، بي توجه به قرآن و با بهرهگيري از كتب روايي و حديث، بدترين اهانتها را به يكديگر روا ميدارند و براي رفتن به بهشت موعود، يكديگر را ميكشند! اگر هر كدام از ايشان فقط يك بار و بدون پيش فرض ذهني كه برگرفته از كتب روايي است به قرآن مراجعه ميكردند، هرگز به چنين نتايجي نميرسيدند. بايد اعتراف كرد كه جهل نسبت به متن اصلي دين و پيروي از یافتههاي ذهني علماي حديث، باعث گرديده كه اين گروه از مردمان در جهل قرار داشته باشند. خداوند از همه خواسته است تا از زمره نادانان بيرون آمده و در گروه دانايان قرار گيرند[8]. و از مردم خواسته از چيزهايي كه نسبت بدان علم ندارند، پيروي نكنند[9]. همين يك آيه ميتواند سرنوشت ما را تغيير بدهد.
همه پيامبران جزء مصلحان محسوب ميشوند و اگرچه خداوند برخي از آنها را بر بعضي ديگر برتري داده است، اما اين برتري فقط در پيشگاه خداوند است و مردم بايد به همه پيامبران ايمان داشته و تفاوتي ميان ايشان قايل نباشند و اگر به غير اين بينديشند، بر خلاف دستور خداوند عمل كردهاند[10]. اهانت به هر كدام از پيامبران به منزله توهين به مصلحان جهان است كه كوشيدند بي هيچ چشمدات و دستمزدي[11] انسانها را به حقوق و تكاليف خود آشنا كرده و آنها را با علم و عقل آشتي دهند تا بتوانند راه از چاه باز شناسند.
متاسفانه افراد سودجو از ديرباز براي رسيدن به مقاصد خويش، تهمتهاي ناروائي به اين مصلحان ميزدند، قرآن گواهي ميدهد كه برخي از ايشان، پيامبر (ص) را ديوانه[12]، جادوگر، شاعر و .. ميناميدند. خداوند اين تهمتهاي نادرست را نفي كرده و با ذكر داستان مبارزات ايشان با جهل و ستم، جايگاه رفيع آنها را ستوده است. قطعاً روش مبارزه با اين توهينها اين است كه پيروان ايشان ابتدا به ساكن و يا حتي در پاسخ، اقدام به توهين نكنند، زيرا اساساً پيامبران با ناسزا گفتن مخالف بودند و اگر كسي هم به عنوان دفاع از ساحت ايشان از اين ابزارهاي ناكارآمد و نادرست استفاده كند، معلوم خواهد شد كه راه را به خطا رفته است.
[1] - اذْهَبَا إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى. فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَّيِّنًا لَّعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَى. قرآن، سوره طه، آيات 43 و 44.
[2] - وَلَا تُجَادِلُوا أَهْلَ الْكِتَابِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ وَقُولُوا آمَنَّا بِالَّذِي أُنزِلَ إِلَيْنَا وَأُنزِلَ إِلَيْكُمْ وَإِلَهُنَا وَإِلَهُكُمْ وَاحِدٌ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ. قرآن كريم، سوره عنكبوت، آيه 46.
[3] - ادْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ. قرآن، سوره نحل، آيه 125.
[4] - عَبَسَ وَتَوَلَّى، أَن جَاءهُ الْأَعْمَى، وَمَا يُدْرِيكَ لَعَلَّهُ يَزَّكَّى، أَوْ يَذَّكَّرُ فَتَنفَعَهُ الذِّكْرَى، أَمَّا مَنِ اسْتَغْنَى، فَأَنتَ لَهُ تَصَدَّى، وَمَا عَلَيْكَ أَلَّا يَزَّكَّى، وَأَمَّا مَن جَاءكَ يَسْعَى، وَهُوَ يَخْشَى، فَأَنتَ عَنْهُ تَلَهَّى، كَلَّا إِنَّهَا تَذْكِرَةٌ، فَمَن شَاء ذَكَرَهُ... قرآن، سوره، عبس، آيات 1-12.
[5] - يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ. قرآن، سوره حجرات، آيه 13.
[6] - وَلاَ تَسُبُّواْ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ فَيَسُبُّواْ اللّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ كَذَلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِم مَّرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُم بِمَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ. قرآن، سوره انعام، آيه 108.
[7] - يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَومٌ مِّن قَوْمٍ عَسَى أَن يَكُونُوا خَيْرًا مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِّن نِّسَاءٍ عَسَى أَن يَكُنَّ خَيْرًا مِّنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ وَمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ. يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ. قرآن، سوره حجرات، آيات 11 و 12.
[8] - قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ. قرآن، سوره زمر، آيه 9.
[9] - وَلاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً. قرآن، سوره اسراء، آيه 36.
[10] - آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَمَلآئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ. قرآن، سوره بقره، آيه 285.
[11] - اتَّبِعُوا مَن لاَّ يَسْأَلُكُمْ أَجْرًا وَهُم مُّهْتَدُونَ. قرآن، سوره يس، آيه 21.
[12] - واژه مجنون 11 بار در قرآن تكرار شده كه چند مورد آن ناظر بر اين اتهام است.
نظر شما