شاید به این دلیل که قرآن در ماه رمضان نازل شده است. در این باب بحثهای زیادی صورت گرفته که بسیاری را قانع نکرده است. از جمله این موارد باید به بحث انزال و تنزیل اشاره کرد. مفسران گفتهاند انزال یعنی اینکه خداوند قرآن را به یک باره بر پیامبر نازل کرد و تنزیل یعنی اینکه خداوند قرآن را در طی 23 سال رسالت پیامبر به تدریج بر ایشان نازل کرد. این نوع گفتهها در باب انزال قرآن فقط ذهن را آشفته میسازد و نتیجهای هم در بر ندارد. به نظر میرسد انزال و تنزیل یک چیزند.
دیگر اینکه خداوند در قرآن تصریح کرده که کتاب به معنی قرآن را در ماه رمضان نازل کرده است[2]. قبل از نزول قرآن، پیامبر برگزیده نشده بود. نزول نخستین آیات بر پیامبر به منزله شروع بعثت اوست. یعنی اینکه بعثت پیامبر در ماه رمضان بوده است. در حالی که ما بر اساس روایات آن را در 27 رجب میدانیم.
باز از قرآن این نکته مستفاد میشود که خداوند آن را در شب قدر نازل کرده است، به همین دلیل ما به حق، شب قدر را در ماه رمضان جستجو میکنیم، زیرا قبلاً دریافتیم که قرآن در ماه رمضان نازل شده است و اکنون با استفاده از آیات دیگری میفهمیم که نزول قرآن در شب مبارک قدر بوده است[3]. در سوره قدر هم بر این نکته تصریح شده که قرآن در شب قدر نازل شده است[4].
از فحوای کلام خداوند در مورد شب قدر چنین برمیآید که شب قدر از هزار ماه برتر است و در این شب ملائکه و روحالقدس با اجازه خداوند برای انجام هر کاری نازل میشوند[5] و در این شب هر کار حکمتآمیزی قطعی میشود[6]. با استفاده از آیه سوره قدر مشخص میشود که شب قدر منحصر به گذشته و تاریخ نیست، بلکه شبی تکرارشدنی است، زیرا خداوند فعل مضارع را برای نزول ملائکه و روحالقدس[7] به کار میگیرد. بنا به گفته خداوند، ویژگی شب قدر اینست که تا سپیده صبح مملو از سلامتی است[8].
با تفکر در آیات مربوط به شب قدر، این نتایج در ذهن حاصل میشود: شب قدر بهتر از هزار ماه یعنی بیش از 80 سال است و 80 سال عمر نسبتاً طولانی یک انسان است. دیگر اینکه این شب تا سپیده دم پر از سلامتی است و در این شب هر کار حکمتآمیزی قطعی میشود. جستجو درباره اینکه شب قدر کدام است، شاید کار عبثی باشد، اما میتوان درباره چیستی آن بررسی کرد و سخن گفت. واقعاً شب قدر چیست؟
به شب قدر میتوان از دو منظر نگاه کرد. یکی از منظر احادیث و مناسک موجود و دوم از منظر قرآن. در نگاه نخست، افراد در چند شب از ماه رمضان که میپندارند شب قدر یکی از آنهاست، شبزندهداری میکنند، قرآن به سر میگیرند و با اخلاص و فروتنی از خداوند میخواهند تا روزی ایشان را که در این شب تقسیم میشود به قدر کافی و وافی عنایت فرموده و گره از مشکلات ایشان بگشاید. در نگاه دوم، فقط اینگونه فهمیده میشود که شب قدر یکی از شبهای ماه رمضان است و توصیف آن کاملاً متفاوت با دیدگاه نخست میباشد. در این نگاه، شخص درمییابد که شب قدر از هزار ماه بهتر است، ملائک و روح با اجازه پروردگارشان برای انجام هر کاری فرود میآیند و کارهای حکیمانه از یکدیگر جدا میگردند. حتی معلوم نیست این کارهای حکیمانه را چه کسی از هم جدا میسازد! در این نگاه، شب قدر کاملاً رمزآلود است، توصیف کلی و مبهم از جانب خداوند است و شخص باید با اندیشیدن به آن پی برده و قدر خود را بشناسد. جالب اینکه در این آیات، خداوند دستور ویژهای صادر نکرده، فقط شرایط دلربائی را توصیف کرده و همه چیز به اراده و اندیشه اشخاص واگذار گردیده است. واقعاً که بهتر بودن یک شب از هزار ماه بسیار وسوسهانگیز است! مجموعه شرایط به گونهای است که افراد به یک کانون سوق داده میشوند و برای راه بردن، تنها چاره برای آنها این است که خوب بیندیشند و خود را با شرایط آن وفق دهند. اساساً در این شب سخن از مادیات، دنیا و تقسیم رزق و روزی نیست، فرد باید بیندیشید چگونه میتوان راه هزار ماهه را یک شبه پیمود؟ به نظر میرسد در شب قدر افراد میتوانند تغییر استراتژی بدهند و از میان کارهای حکیمانه، بهترین آن را برگزینند، میتوان حدس زد که ملائک و روح با اجازه خداوند برای کارهای غیرحکیمانه فرود نمیآیند، زیرا این کار از دست هر کسی ساخته است! در ضمن با چنین کارهائی راه هزار ماهه هم یک شب پیموده نمیشود. اساساً نیازی به قرآن بر سر گرفتن و یا حتی برشمردن مشکلات نیست، شاید همه راهها به اندیشیدن و یا به قول خداوند به تعقل، تفکر، تدبر و تفقه یا ژرفاندیشی ختم میشود. بعید است جز با سلاح اندیشه بتوان این معما را حل کرد! کرامت و سعادت انسان بدون اندیشه حاصل نمیشود. تجربه ثابت کرده که تبعیت کورکورانه از گذشتگان و پیروی از سنتهای بیبنیان ایشان راه به جائی نمیبرد، بلکه با تفکر و مطالعه علمی دستآورد ایشان، میتوان این ذخایر بشری را هم در خدمت گرفت.
[1]- پژوهشگر تاریخ.
[2]- قرآن کریم، سوره بقره، آیه 185.
[3]- قرآن کریم، سوره دخان، آیات 1-2.
[4]- قرآن کریم، سوره قدر، آیه 1.
[5]- قرآن کریم، سوره قدر، آیات 2-3.
[6]- قرآن کریم، سوره دخان، آیه 4.
[7]- واژه روح با ال در سوره قدر آمده و لذا به روح القدس یا جبرئیل تعبیر شده است.
[8]- قرآن کریم، سوره قدر، آیه 5.
نظر شما