ابوالحسن مختاباد

خبر: در پی لغو کنسرت گروه شهنازی به سرپرستی داریوش پیرنیاکان،او به این کار اعتراض کرد و گفت:« من به عنوان سرپرست گروه 'شهنازی' نسبت به لغو کنسرت این گروه موسیقی در کرمان اعتراض دارم. به عنوان سخنگوی خانه موسیقی هم به لغو دیگر کنسرت ها از جمله لغو کنسرت آقای شهرداد روحانی که قرار بود هفته گذشته در کرمان برنامه اجرا کند اعتراض می کنم و وزارت ارشاد و دیگر دستگاه های مرتبط باید پاسخگو باشند»


آغاز: پیش از لغو اجرای گروه شهنازی، در یک ماه گذشته،سه کنسرت موسیقی لغو شد.البته شاید کنسرت های دیگری هم لغو شده باشند که نگارنده از آن بی خبر باشد،اما خبر لغو سه کنسرت به رسانه ها کشید و دست اندرکاران درباره آن سخن گفتند. این سه کنسرت در فاصله اول تا 15 تیر قرار بود در شهرهای همدان،نور و کرمان برگزار شود. کنسرت احسان خواجه امیری در شهرستان نور که دلیل لغو آن را دست اندرکاران کنسرت تفکیک جنسیتی اعلام کردند ،اما مسئولان فرمانداری گفتند چنین مشکلی نداشتند و دلیل لغو کنسرت همزمانی آن با روزهای امتحان کنکور و بی اقبالی شهروندان و عدم استقبال از این کنسرت بود.
 

کنسرت دیگر تمدید برنامه گروه قمر به آهنگسازی نوید دهقان و آواز سالار عقیلی بود که به دلیل تقاضای عجیب مدیرارشاد این شهر مبنی بردادن 240 بلیت رایگان به ایشان،با مخالفت تهیه کننده کنسرت روبرو و برگزار نشد.تا کنون دست اندرکاران ارشاد هیچ توضیحی درباره این رفتار ندادند.
کنسرت سوم هم به اجرای شهرداد روحانی باز می گشت که به دنبال لغو مجوز آن رئیس انجمن موسیقی کرمان هم از سمتش استعفا داد. استعفای رئیس انجمن موسیقی از آن جهت جالب توجه است که انجمن موسیقی و شعبات آن در شهرستان تابعی از ادارات کل ارشاد استانند و به همین دلیل معلوم نیست در ارشاد کرمان چه بلبشویی است که اتاق بغل دستی هم از همکار خود خبر ندارد و دیدگاهی متضاد با یکدیگر دارند.
 

میانه: با تمام این توضیحات کنسرت گروه شهنازی به سرپرستی داریوش پیرنیاکان با آواز حمید رضا نوربخش قرار بود در اواخر هفته قبل در کرمان برگزار شود اما به دلایلی که آقای پیرنیاکان گفته اند این کنسرت برگزار نشد. توضیحات آقای پیرنیاکان به شکل تلویحی تایید می کند که در لغو این کنسرت ارشاد دخالتی نداشته است،چنانکه اداره کل ارشاد کرمان نیز دراطلاعیه ای که روی خروجی سایت خود قرار داده ،تاکید کرده است اختلاف  و عدم توافق بین برگزار کنندگان کنسرت دلیل لغو آن بوده و نه ندادن مجوز یا لغو مجوز.نگارنده هم با این سخن سرپرست گروه شهنازی موافق است که مجوز اجرا باید کارآیی عملی داشته و نافذ باشد و تنها برگ کاغذی را نماند که دیگران به آن اعتنایی نکنند،اما تا زمانی که توضیح دست اندرکاران تالار برگزاری این کنسرت شنیده نشود، قطعا داوری کامل درباره چند و چون لغو این کنسرت منصفانه نخواهد بود.
سخن اصلی نگارنده اما باز می گردد به جایگاه حقوقی آقای پیرنیاکان و انتخاب تیتر این نوشته هم بر همین مبنا صورت گرفته است.
قاعده هر کار صنفی این است که نمایندگان یک صنف عموما به گونه ای رفتار می کنند که همه گاه منافع جمع صنف بر منافع فردی و شخصی رجحان داشته باشد. آنها اگر حس کنند حرکتی و ایرادی در یک مجموعه ای وجود دارد که اسباب آزردگی خاطر جمع صنف را سبب می شود و البته با قوانین موجود در کشور و سیاست های حکومت در تضاد نیست، نسبت به آن رفتار واکنش نشان می دهند. انتظار طبیعی جامعه و اهالی موسیقی از آقای پیرنیاکان و هئیت مدیره خانه موسیقی این بود که در برابر لغو کنسرت ها، تا پیش از لغو کنسرت آقای پیرنیاکان ،واکنش نشان دهند. به تعبیر دقیق تر خانه موسیقی و سخنگوی آن باید هنگامی که سه کنسرت خواجه امیری در نور،گروه قمر در همدان و شهرداد روحانی در کرمان لغو شد، با تجهیز امکانات خانه موسیقی و پی گیری دلایل لغو این کنسرت ها توضیح قانع کننده ای برای افکار عمومی و به خصوص اهالی موسیقی می دادند و در کنار آن موضع خود را هم در این زمینه مشخص می کردند.
می توان این بحث را از زاویه ای دیگر هم مطرح کرد و آن اینکه اگر کنسرت گروه شهنازی در کرمان لغو نمی شد،آیا آقای پیرنیاکان نسبت به لغو کنسرت های دیگر اعتراض می کرد؟ سخن بر سر این نیست که خانه موسیقی در گذشته این کار را نکرده است، بله این نهاد در چند مورد ، از جمله لغو کنسرت همایون شجریان و آقای سراج واکنش نشان داد و حتی زمانی که نگارنده بازرس خانه موسیقی بود، در بیانیه ای که شورای عالی خانه موسیقی انتشار داد، پی گیری دلایل لغو کنسرت ها( در زمان خودش که به گمانم تیرماه سال 87 بود) از جمله مسائلی بود که مورد تاکید قرار گرفت. اما در این نوبت و به خصوص در ماجرای لغو سه کنسرت اخیر هیچ واکنشی از سوی خانه موسیقی مشاهده نشد. حتی در سایت خانه موسیقی که قاعدتا باید این گونه خبرها می آمد، خبری از لغو سه کنسرت روی خروجی نیامد. از سوی دیگر با توجه به اینکه سخنگوی خانه موسیقی باید تنها در صورتی از این نامه و عنوان استفاده کند که هیئت مدیره در این زمینه جلسه و مصوبه ای داشته باشد، انتقاد آقای پیرنیاکان از این جایگاه هم محل تردید است، چرا که  هیئت مدیره خانه موسیقی در این مدت هیچ مصوبه و دستورالعملی درباره نوع مواجهه با لغو کنسرت ها نداشت. بر چنین بنیادی است که جامعه موسیقی با آقای پیرنیاکان این پرسش را مطرح می کند که اگر کنسرت شما لغو نمی شد، آیا باز هم اعتراض می کردید؟ و اگر پاسخ ایشان آری است؟ پرسش دوم این است که چرا برای لغو کنسرت های دیگر در 15 روز گذشته هیچ گونه اعتراض و انتقادی را از شما شاهد نبودیم؟
 

انجام: به همین دلیل است که برخی از اهالی موسیقی  و از جمله نگارنده معتقدند بهتر بود  آقای پیرنیاکان این بار هم سکوت می کردند و یا حداقل از منظر سخنگوی خانه موسیقی این مباحث را مطرح نمی کردند و تنها از منظر شخصی حقیقی، به عنوان داریوش پیرنیاکان سرپرست گروه شهنازی،انتقاد خود را مطرح می کردند تا این شائبه در میان اهل موسیقی قوت نگیرد که آنها( نمایندگان اهالی موسیقی در خانه موسیقی) تنها زمانی به فغان و فریاد می آیند که منافع فردیشان به خطر افتد؟
5757 

کد خبر 228906

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • يك عضو كانون نوازندگان خانه موسيقي IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
    8 1
    نكته جالب توجه در متن نامه آقايان كه روي سايت اداره كل ارشاد كرمان است، اين است كه اين مجوز را هم به نام خانه موسيقي گرفته‌اند و معلوم نيست كه تا كجا بايد از امكانات يك نهاد عمومي استفاده شخصي كرد؟
    • يك نوازنده IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۰
      5 4
      شما هم مي توانيد برويد خانه موسيقي و از آنها بخواهيد كه براي كنسرتتان مجوز بگيرند
    • عضو كانون نوازندگان IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۰
      3 2
      دوستي كه پيشنهاد سخاوتمندانه‌اي مي دهيد كه ما هم مي توانيم برويم خانه موسيقي و از‌آنها بخواهيم براي ما مجوز بگيرند بهتر است خانه موسيقي يك فراخواني روي سايتش قرار دهد و شرايطي را اعلام كند كه چگونه مي‌توان از اين طريق در خواست مجوز كرد و خانه موسيقي چه كمك‌هايي مي‌كند.
  • بدون نام IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
    6 8
    حرمت بزرگان موسیقی راحفظ کنید...
    • بدون نام IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۹
      9 0
      مگر در اين نوشته به ايشان توهين يا بي حرمتي يا اساىه ادبي شدده است؟ يك انتقاد ساده و منطقي و پرسش كه چرا شما و خانه موسيقي قبلا كه كنسرتتان به هم نخورده بود چنين اعتراض و انتقادي نكرديد؟ اين كجايش بي حرمتي است؟
    • یک نوازنده IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۰
      4 0
      نوشته آقای مختاباد اگر چه انتقادی است اما در آن توهینی وجود ندارد. فقط انتقادی است که امیدواریم این بزرگ موسیقی برایش پاسخی منطقی داشته باشند.
    • ربانی IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
      2 0
      دوست عزیز حرمت و بزرگی هر کسی بدست خودش است . قرار نیست کسی که موسیقی می داند از موقعیت خود سوءاستفاده کند. حساب آقای پیرنیاکان هم با استاد پیرنیاکان سوا است. آقای پیرنیاکان زمانی که می پذیرد که در خانه موسیقی فعالیت کند و سخنگو باشد, باید سخنگوی اهل موسیقی باشد و نه اینکه بدنبال مسائل خودش باشد.
  • آرش نصیری IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
    3 2
    عالی بود. بارها این رفتارها را از طرف دست اندرکاران شاهد بودیم و اینکه آنها، حتی استاد باسابقه ای چون پیرنیاکان هم از انتقاد سالم دور نباشد خیلی خوب است.
  • يك نوازنده IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    2 0
    آقاي مختاباد به ياد دارم چند ماه قبل استاد كيهان كلهر هم يادداشتي نوشتند وگفتند كه هيئت مديره خانه موسيقي بيش از آنكه به فكر منافع اهالي موسيقي باشد به فكر منافع خودش است و الان اين گفته هاي اقاي پيرنياكان و نوع واكنششان تاييدي است بر همان سخنان
  • تک DE ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
    0 0
    شایسته آنکه : شکسته شدن دیوار ستبر اما مقوائی «حفظ جناب پیرنیاکان از هر نوع پرسش و چون و چرائی» به فال نیک گرفته شود ضمن تحسین جسارت ، شهامت و تیز بینی اقای مختاباد در پنجه انداختن با "پدرخوانده" های فضای "سندیکائی" موسیقی ایران مختاباد ، در این سالها ، اینجا و آنجا ، هرگاه که موقعیت را مناسب و جو را آماده دیده ، حرف خود گفته است و از این رهگذر میزان تحمل را بالاتر برده . نزدیک به یکسالی ست اما که این قلمزن حوزه موسیقی از نقش انفعالی مرسوم و معمول "موسیقی نویسان" فاصله گرفته و در مواردی که لازم می بیند خود راسا وارد معرکه شده و فضا را میسازد و می پردازد، بجای آنکه همچون دیگر نویسندگان این حوزه منتظر ایجاد موقعیت بماند
  • تک DE ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
    0 0
    یادداشت های اخیر وی در خلال ماههای گذشته ، نشان از باز تعریف نقش موسیقی نویس و مفهوم موسیقی نویسی در شرائط ویژه و در جوامعی نظیر کشور ما ،در ذهن و اندیشه او دارد بنظر می رسد که مختاباد در فرایندی مداوم ، و با ژزف نگری کسی که دستی تا مرفق بر و در آتش دارد هدف را به کمک ابزارهای دقیقی همچون زیست تنگاتنگ با اهل موسیقی و درگیری مستقیم با مشکلات کار در این عرصه "هدف" را رصد کرده و هر نوشته جدید او بدلیل دقت بالای اندازه گیری و گرای دقیقتر ، نزدیک تر به هدف فرود می آید
  • تک DE ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
    0 0
    نوشته بالا یکی از همین یادداشت هاست که همزمان "قلب مشکل " و در کنار آن همزمان ، چند مساله اساسی را نشانه گرفته است و همینقدر که : توجه مخاطب را به ریشه ها و دلایل مختلف و مسائل موسقی معاصر ما و ابعاد گوناگون و دلایل گرفتاری و فرو ماندن آن در "کلاف درهمپیچ" مشکلات "ظاهرا ازلی ابدی" آن جلب کرده است کاریست بسیار مفید و با ارزش.