زیدآبادی: ابوعمار! اگر می‌خواهی بجنگی این راهش نیست و اگر می‌خواهی ...

کارشناس مسائل فلسطین در یادداشتی مطرح کرد: جنگ و صلح هر دو تصمیماتی بسیار دردناک هستند که در مقاطعی از حیات کشورها خود را بر دولت‌ها تحمیل می‌کنند.

به گزارش خبرآنلاین، احمد زیدآبادی کارشناس خاورمیانه و مسائل فلسطین و اسرائیل در یادداشتی در کانال تلگرام خود با عنوان «جنگ و صلح ابوعمار» نوشت: 

وقتی یاسر عرفات رهبر سازمان آزادی‌بخش فلسطین پس از شکست مذاکراتش با اهود باراک نخست‌وزیر اسرائیل در واشینگتن به انتفاضهٔ مسلحانه چراغ سبز نشان داد، خطاب به او نوشتم:
"ابوعمار! اگر می‌خواهی بجنگی این راهش نیست و اگر می‌خواهی صلح کنی باز هم این راهش نیست!"

 جنگ و صلح هر دو تصمیماتی بسیار دردناک هستند که در مقاطعی از حیات کشورها خود را بر دولت‌ها تحمیل می‌کنند. هیچ راه هموار و بدون هزینه‌ای چه برای جنگ و چه برای صلح وجود ندارد. از همین رو اگر قرار به جنگ یا صلح باشد، دولت‌ها باید در نوع انتخاب خود مصمم و قاطع باشند و میان این دو، دچار نوسان و تذبذب نشوند وگرنه عوارض منفی هر دو بر کشورشان بار می‌شود.

جنگ منطق و سازوکار مخصوص به خود را دارد بویژه اگر جنگی تمام‌عیار با یک قدرت نظامی بزرگ باشد.

چنین جنگی در درجهٔ نخست هزینه‌های آشکاری دارد. ماجرای محاصرهٔ قحطی‌آور لنینگراد، نبرد خونین و پرتلفات استالینگراد، بمباران بی‌امان لندن، بمباران ویرانگر برلین، داستان هیروشیما و ناکازاکی همگی بخشی از واقعیات جنگ بین قدرت‌های بزرگ هستند که در هر جنگی مشابه آنها باید آمادگی وقوع و مقابله با آنها را داشت.

اقتصاد جنگی‌، بسیج عمومی، اعلام وضع اضطراری، جیره‌بندی مواد خوراکی، جابجایی جمعیت و ده‌ها موضوع شبیه به این از اقتضائات یک جنگ فراگیر با قدرتی جهانی است که باید تمهیدات لازم برای آن فراهم شود. بدون آمادگی برای تحمل تمام هزینه‌های جنگ و تمهید سازوکاری برای دوام و بقا در برابر آنها، شبیه نشستن ابوعمار در ساختمان مقطع در رام‌الله و حمایت از انتفاضهٔ مسلحانه است. 

صلح هم اما راه هموار و بی‌هزینه‌ای نیست. آن هم کظم‌غیظ و کفّ‌نفس و انعطاف و تحمل و ادبیات مخصوص و سازوکار خاص خود را می‌طلبد و چه بسا در یک جامعهٔ برانگیخته از جنگ هم دشوارتر باشد. 
بدون آمادگی تحمل این دشواری‌ها و صبوری لازم در برابر آنها، ورود به روند صلح باز هم شبیه مذاکرات عرفات در واشینگتن می‌شود چرا که بازگشت با دست خالی به رام‌الله را راحت‌تر از توافقی مورد انزجار طیف رادیکال فلسطینی می‌دید. 

به هر حال سرشت سیاست سوگناک و تراژیک است. هیچ راه کم‌هزینه و تصمیم راحتی در حوزهٔ سیاست وجود ندارد، اما اگر راهی کم‌هزینه‌تر ارزیابی شد باید با عزم راسخ در آن حرکت کرد و گرنه با تردید و تذبذب دائمی هیچ باری به منزلگاه خود نمی‌رسد. 

315

کد مطلب 2243467

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 75
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 20
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    آقای زیدابادی بیخودخودت راخسته نکن توی این کشور ایران هرکسی حرف خودش رامیزند وفکرمنافع کسی نیست حتی ملی
    • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
      5 6
      راس میگن توی این مملکت گیر ی مشت ترسوی دنیاطلبی افتاده ایم که خودش ترسیده می‌خواهد بقیه راهم بترساند
    • تبریز IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
      3 5
      معنی ملی را اول برای خودت تبین و تفسیر کن سپس نظرت را بیان کن. فقط بدان، شیطان بزرگ شرور و کودک کش و جنایتکار زور و جنایت خود را اعمال میکند و کاری به ملی و غیر ملی ندارد. بیدار شدن یک چیز خوبیه
  • حق گو IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    15 84
    با کلیت حرف جنابعالی کاملا موافق هستم هر چند با نیت احتمالی حرف شما که ایستادن در مسیر باج دهی یکجانبه به آمریکای جهان خوار است مخالفم، ما باید همه جوره برای جنگ آماده باشیم که به نظر نیستیم.
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
      14 2
      شما که دنبال جنگی، برای چه تا الان توی ایران موندی!؟ اینهمه سالها فرصت داشتی بری غزه و لبنان و سوریه با آمریکای جهانخوار و اسراییل غاصب بجنگی!؟ چرا نرفتی اونجا!؟ چرا دارید تلاش می کنید تا جنگ را وارد ایران کنید لعنتی ها!؟
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
      12 2
      نادان با چند تا فشفشه آخر مگه میشه جلوی یک ابر قدرت ایستاد ژاپن و آلمان هم فکر تو رو می کردن تاریخ بخون چه بر سرشون آمد
  • محمد IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    والا این جماعت ادمو به یه جایی می‌رسونن با حماقت و نادانی شون که آدم آرزو می‌کنه دشمن بیاد بزنه نابودشون کنه ،،، خدا لعنتتون کنه تموم کنید این وضعیت احمقانه رو ،،،آمریکا بحرین نیست
  • مردم IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    بدبخت تو اگر کاندبد رئیس جمهوری بشی 1 میلیون رای هم نمیاری ول کن کسی اصلا مطالبت رو نمیخونه. برای خدا یک نفره هم قیام کنی ارزش داره
    • پوپک IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
      10 0
      الان تو خودت مطلب زید آبادی رو خوندی که کامنت گذاشتی،پس نگو حتا یه نفر هم مطلبش رو نمیخونه. شما جماعت تندرو خیلی ....تشریف دارید.
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
      6 0
      اتفاقا من همیشه از مطالب و دیدگاههای جناب زید آبادی لذت می برم اگر هم کاندید ریاست جمهوری باشند به ایشان رای خواهم داد چون به شدت واقع بین هستند و درد واقعی مردم را چشیده اند کتاب خاطرات کودکی ایشان را بخوانید لطفا ولی ایشان محال است با دید بازی که نسبت به اوضاع مملکت و منطقه و جهان دارند کاندید هیچ پست کلیدی در این سیستم شوند
    • بهزاد IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
      7 1
      حرف مفت نزن. تمام حرفهای زید آبادی را گوش کن و یکمی تفکر کن از روی باد معده نظر نده
  • ناشناس IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    22 45
    چقدر اسمون ریسمون به هم می بافی
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
      6 0
      شما بلد هستی به همین اندازه منطقی و واقع بینانه بباف ما هم می خوانیم هر سری فکری و عقلی دارد ولی بعضی سرها از بقیه سر تر هستند مثل ایشان !
  • علیزاده IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    60 10
    حرف حساب ترین مطلب که از زیدآبادی خواندم
    • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
      2 0
      چند حرف حساب در مورد هفت اکتبر و حمله حماس به اسرائیل هم دارند
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    19 96
    زید آبادی تو کارشناس کجایی. آه از وطن فروش آخرش چی می شوئید
    • ایران IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
      6 0
      آقای محترم هرکسی حرف منطقی بزنه وطن فروش نیست وطن بجونه ایرانی بسته س .شمافقط اعتقاد دارید الکی بنیرید بی دستاورد .جنگی درراه خدا جنگه که ظلمی رو ازبین ببره وقتی نمیشه باید کوتاه اومد ومنطقی به موضوع نگاه کرد .بالخره توافق اتقاق میفته اما احساسی مردم رو به کشتن ندید ایران رو بیشترازاین داغون نکنید به همه مقدسات قسمتون میدم این ارمان گرایی رو رها کنید
    • هادی IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
      8 1
      از دید شما وطن فروش اونه که به فکر منافع ملی ایران هرکی نگران زیرساختها جیب و سفره مردم و هزینه مستقیم نه امروز بلکه سالها گریبانگیر یه جامعه بشه. اون وطن فروشه. اونی که میگه بزنیم بکشیم حتی ایران نابود شه حتی مردم از قحطی بمیرن چرا چون ما مرد جنگیم ایدئولوژیمون نابودی امریکا اسراییله دفاع از حماس و حزب الله حتی منجر به نابودی فلسطین و لبنان شه! این یعنی وطن پرست. این یعنی دشمن وطن دشمن لبنان فلسطین دشمن غزه. اما هدف اسیب زدن به امریکا و اسراییل با هر هزینه ای!! ما به شما نمیگیم وطن پرست بلکه امت بی وطن تنها واژه ایه که لایقشید. ایران غنیمت شما نیست ته این داستانا میشه جنگ داخلی وطن پرستا و بی وطنا. یکی از غنیمتش دفاع میکنه و دیگری بازپسگیری کشورش. امت بیوطن فقط با ما مردم هم زبانه هیچ وجه مشترک دیگه باهم نداریم. حالا هی بگو موشک ما سه دلاره مال اونا دو میلیارد دلار پس ما بردیم!!
    • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
      8 0
      تعریف شما از وطن فروش کاملا اشتباهه امثال جناب زید آبادی فقط موضوعات و معضلات را مطرح می کنند و برای آنها راه حل پیشنهاد می دهند نه اقتصاد در دستشان بوده و نه قدرت سیاسی دارند و نه در عزل و نصب و اختلاس و بخور بخور و رانت و دزدی دخیل بوده اند افرادی که از دیوار سفارت ها بالا رفتند و مثل شعبان بی مخ سبیلشان چرب می شود و هر جا پول ببارد ظاهر می شوند شیر نفت در جیب هایشان است با امضای طلایی اقتصاد را زیر و رو می کنند وطن فروش و مسئول گرفتاری و فقر و بدبختی کنونی مملکت هستند شما در یک شب چندین تحلیل از جناب زید آبادی و جناب عبدی و دکتر زیبا کلام و دکتر فاضلی و محمد مهاجری و سید موسوی و بی بی سی و اینتر نشنال و صدا و سیما و ... می خوانی که یک مسئله یکسان را تحلیل کرده اند ولی تحلیل نهایی با شخص شخیص خودت است مشکل از جایی شروع می شوند که فقط کیهان بخوانی و صدا و سیما ببینی !
    • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
      7 0
      شما کارشناس کجایی ؟ با هتاکی و بی ادبی نمی شه ! حرف حساب داری همین جا جواب بده ولی اگر بلد نیستی فکر و تحلیل کنی حسادت و عقده گشایی خوب نیست !
    • کاوش IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
      13 1
      هرکس یک کلمه حرف برخلاف نظرشما بزنه میشه وطن فروش!!!! عجب اما شماها که همه ما میدونیم تعدادتون چقدرومرامتون چیه حتما وطن دوست هستین؟!!! شما که ویرانی وطن کوچکترین اهمیتی براتون نداره
  • نادم IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    25 82
    آقای زید آبادی وقتی آمدند پدر ومادرت وفرزندانت را کشتند شما ببخش وبا فرو خوردن خشمت خانه ات را به دشمنت هدیه کن.
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
      10 1
      آیا هفت اکتبر که شماها بعد انجامش شیرینی پخش کردین به نفع غزه و لبنان و فلسطین و کل منطقه شد ؟ چرا شماها عبرت نمی گیرید ؟؟ حماس رفت توی باقالی ها و غزه ویران شد و لبنان زیر بمباران بی امان داره جان می کنه و ما هم درگیر جنگ شدیم ! کی شماها فکر کردن یاد می گیرید که چند ملت نجات پیدا کنند ؟؟
  • حمید IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    24 72
    کلا نظر دیگری غیر از پذیرش ذلت ندارید چرا؟؟؟ پذیر ذلت را بزک میکنید به ذهن مردم قالب میکنید
  • بهمن IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    47 17
    بسیارعالی،دقیق ،کارشناسانه ومسولانه
  • مجتبی پناهی IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    12 74
    یا جنگ یا تسلیم ،صلح با دشمن قدار و زیاده خواه بی معناست،تسلیم در قاموس ما نمیگنجد، ولی جنگ را خوب بلد هستیم ،این چه سیاستیه ؟کدام مذاکره؟تفاهم با کی؟کدام ضامن؟کدام دست آورد؟ این واقعیت مسلم است که جنگ زیان آور است ولی ضرر آمریکا بیشتر از ما خواهد بود ،چون ما چیزی برای از دست دادن نداریم
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
      17 0
      ضرر آمریکا چطور بیشتر از ما خواهد بود؟ چند نفر از سران حکومتشون رو توی جنگ قبلی از دست دادن؟ چند تا پل آمریکا رو نابود کردیم؟ چند نفر از نظامی هاشون کشته شدن؟ مردم خیلی چیزا برای از دست دادن دارن، مثل جون و زندگی و آینده ای که امثال شماها کمر همت بستین نابود کنین. بعدم کی گفته که یا جنگ یا تسلیم؟ نکنه توی جنگ با عراقم از نظر شما آخرش تسلیم شدیم که صلح شد؟ شما فرقه جلیلیه صدر اسلام بودین به صلح حدیبیه و صلح امام حسنم میگفتین تسلیم، چون منافع شماها در صلح نیست
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
      9 0
      جنگ را خوب بلد هستید ؟؟ در دقایق اولیه جنگ دوم رهبر و کل خانواده اش هدف قرار گرفتند و در گام قبلی جنگ هم یک شب چند رده از مسئولین هدف قرار گرفتند شما فقط موشک پرت کردین به همسایه ها که تبعات آن تا قیامت گریبان مردم ما را خواهد گرفت یه طوری حرف نزنید که گویا کاخ سفید و کارخانه ها و مراکز مهم صنعتی آمریکا را زده اید و امروز مردم آمریکا به جای ما در حال تشییع پیکر رهبرشون اون هم چهار ماه بعد فوت هستند !
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
      8 0
      اتفاقا خوب بلد نیستید بجنگید و حافظه هم ندارید آسمان مملکت ما شده بود محله برو بیا و هر جا که اراده کردند زدند و نابود کردند و هر کس را خواستند کشتند و حتی در خیابان پایتخت ما با سردار سپاه ما تعقیب و گریز راه انداختند ویکی دیگر را در خانه پدر زنش با کل ایل و تبار کشتند و شما تنها هنرتان بستن تنگه هرمز و حمله به همسایه ها بود ! یادتان نیست که اینترنت چند وقت کاملا قطع بود و مدارس هنوز بسته است و کسب و کار و قدرت خرید مردم نابوده و قیمت دلار چقدر بالا رفت و طوری زندگی می کنید که از قیمت ارزاق و درد و و رنج مردم و گرانی کمر شکن بی خبر هستید فقط خدا می تواند مملکت ما را از شر شماها نجات دهد
    • بیروم IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
      3 0
      بریکلا م نخودمغزعزیز
  • ناشناس US ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    56 10
    حکومت ایران اول بایداختلافات داخلی خودش که با هم دارند حل کنه وتااین اختلافات هست حتی عده ای نادان نا آگاه در مراسم راه پیمایی رهبر شعار برعلیه رئیس جمهور میدهند دیگه به دشمن خارجی احتیاج نیست چون همینها کافی هستند برای درهم ریختن اوضاع کشور بنفع دشمن.
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
      6 0
      تازه معترض هم هسند که چرا روحانی و ظریف و خاتمی نبودند که ما آنها را هم بنوازیم !
  • ناشناس IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    10 87
    منظورت چیست آقای زیدآبادی ؟ ما تا آخرین هم کشته شود دست از جنگ با آمریکا بر نمیداریم هزینه اش هم هر چقدر میخواهد باشد والسلام
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
      10 0
      ایا برای این موضوع از ۹۰ میلیون نفر پرسش شده است؟
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
      7 0
      از جیبت که نمیدی از جیب مردم بدبخت وقشر محروم ایران با تمدن باید پرداخت شود اندکی منصف باش
    • احسان IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
      4 0
      به خدا که منم موافقم.اصلا همه موافقیم.تا آخرین نفر و واپسین نفس با تمام دنیا بجنگید.هممون تشویقتونم می کنیم.مرگ یه بار شیون یه بار.نمی شه 50 سال شما از پنت هاوس تو کالیفرنیا و پناهگاه زعفرانیه شعار بدی و من تو خونه مستاجری رباط کریم تاوانشو بدم.هر کی شعار میده بسم الله. بیاد وسط تاوانشم بده.
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
      5 0
      باشه داداش ! فقط یاد بگیر از طرف خودت حرف بزنی اگر فرصتی شد یه نگاه به منفی های نظرت هم بینداز تا روشن بشی !
  • تندر IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    12 48
    چرا وقت مردم رو با چرندیات اینگونه افراد و تفکر هدر میدید!!! اینا تفکر نژادپرستانه مثل ترامپ دارن!!! همین . اصلا چیزی حالیش نیست.
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    12 57
    زید آبادی فقط تخصصش مزدور صهیونیست ها است و غیر از آن تخصصی ندارد پرژه بگیر است که سر بزنگاه ها پاچه انقلابیون را بگیرد
  • اسکندری IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    10 51
    مغزی که کاملا در تسخیر توهمات تفکر کدخداپرستی شده باشه مشخصاً بجای تکیه بر وعده‌های الهی آویزون کدخدا میشه و نزدیک به یک قرن دخالت و استعمار ایران توسط غرب و آمریکا رو نه نشانه دشمنی بلکه نشانه دوستی تصور میکنه احمق حرف زدن بلد نیستی حرف نزدن که بلدی خفه شو
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    9 38
    الان همه ما تو مملکت منتظریم شما به ما بگید چه کنیم. صلح کنیم یا جنگ؟ اصلا هرچی تو بگی.
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
      4 0
      همه نظر خودشان را می گویند شما هم نظر خودت را بگو اگر وزن و جایگاه داشته باشی همین خبر آنلاین منتشر می کنه
  • کهنه سرباز زمان جنگ IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    13 42
    می جنگیم تمام
    • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
      7 0
      باشه برو بجنگ ولی حق نداری پسر و برادر و همسر من و امثال من را به زور به عنوان سرباز به جنگ ببرید ! خودتان داوطلب تشریف ببرید لبنان و بجنگید مملکت ما تحمل جنگ بیشتر ندارد
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
      4 0
      فرض کن مذاکره نکنی چیکار میخوای بکنی؟ با چی میخوای بجنگی؟ چقدر میخوای بجنگی؟
  • مجید IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    12 43
    از امروز ی تخصص دیگه به این کارشناس همه فن حریف اضافه شد. کارشناس مسائل فلسطین. ایشون مگه اینکاره هم بود. شمام کلا دو تا کارشناس دارید. یکی ایشون و دیگری هم مهاجری اصلاح طلب به اصطلاح اصولگرا
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
      7 0
      بله در ایران فقط باید آقای رائفی پور و عباسی و رحیم پور ارغدی صحبت بفرمایند و وظیفه ما رعایا هم تأیید کردن است
    • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
      6 0
      مجید جان حسودی خیلی بده ! برو به خودت زحمت بده و دیدگاههای ایشان را از چندین سال قبل در مورد مسائل فلسطین و منطقه مطالعه بکن ! بعضی وقتها بر روی موضوعات پیچیده از جایگاهی نور می تابانند که من هم متحیر می شوم و هم غرق در لذت با خشم و حسات و بخل نگاه نکن
  • جویای حق IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    0 4
    لطفا .باتمنای زیاد .با خواهش فراوان از کسی که به این آقا نزدیک است .به اوبگوید :آقای زید آبادی شما به عقل و علم بشر دلبسته اید که بسیار ناقص است .وحتی از آن هم تخطی مکنید اگر به قوب غربی ها تجربه گرایی محض از همه چیز مهمتراست پس کمی صبور باشید تا با استفاده از شرایط جدید با فراست و فرصت صلبی ایمانی شرایط بهتری رقم بزنیم ..کمت نق نق کن .یعنی دهانت راببند .لطفا
  • بهمن IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    0 5
    این صحبت‌ها پوچ و بی معنی چی هست که این روزنامه مرتب پخش میکنه ، یه کارشناسی درست و حسابی بیاورید
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    0 2
    آقای زیدآبادی عزیز به این نکته مهم توجه نداشته که امروز ایران با سبقه و تاریخ هفت هزار ساله در مقابل دشمنی به تاریخ دویست و پنجاه سال قرار دارد که صحت سنجی درستی رفتارشان در نگاه به دویست و پنجاه سال آخر نهفته است که بفهمیم ما از آقا محمدخان قاجار به پزشکیان و آمریکا نیز از ابراهام لینکلن به ترامپ قمارباز،، پس مسیر درست و آینده روشن است.
  • علی اصغر قاسم پور IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    5 0
    منطقی و به جا بود. قدم تو راه صلح خیلی بهتر از راه جنگه، تندروها مسبب این جنگهای بی خاصیت و پرضرر برا کشورن. دستاوردشون چی بوده با این همه هزینه و نتایج خسارتبار؟! انگار با ادامه ی جنگ میخوان فتح الفتوح تمام و کمال کنن و اون یکی تندرو مثلاً میگه در مذاکرات شرط شود ترامپ رو هم تحویل ایران بدن و از این جور افاضه ها! توهم هم تا چه حد؟! جلو مذاکرات و صلخ رو می گیرن که به کجا برسن؟!
  • علی IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    0 4
    کسی به این دسترسی داره من حاضرم همه درامد ماهانه مو بدم بهش این حرف نزنه
  • بهمن IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    4 0
    خیلی عالی و منطقی
  • علی اصغر قاسم پور IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    5 0
    حالا یک کشتی ای عبور کرد، یا پشت سر هم به سه تا شلیک کردن، یک سری ملاحظاتی باید باشه، یه سنحیدنهایی در کار باشه، این که وضعیت تو شرایط آتش بسه و باید راه رو برا توافق و صلح هر چه لیشتر هموار کرد، باید نتیجه رو هم سنجید، این که یه کبریتی زده بشه و یه آتش تمام عیار راه بیفته و وضعیت برگرده و نتایج دگرگون بشه که چه منطقی پشتشه؟!
  • زینب IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    1 4
    این مردک صلح می خواد ولی نمی دونه آمریکا و اسرائیل برای ما واقعا صلح وابادانی نمی خوان تنها به فکر قدرت طلبی و منافع خودشون هستند مخصوصا تا وقتی ترامپ هست ،حالا بهترین تفاهم را هم امضا کنی سریع می زنه زیرش
  • ایرانی IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    0 5
    ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد.درسته .جنگ وصلح برنامه ریزی.وپشتیبانی میخوادکه کشورمادراین دوجنگ خوب تونستن اداره کنند.حالا جدای ازشهادتها وخسارتها وجنایتهای دشمنان به دورازهرگونه شعارکشورماباتمام مشکلات دربرابردشمنان ایستادیم.ترامپ شکست خواهد خورد وماپیروزخواهیم شد.
  • محمد IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    5 0
    اگر توانی هست بجنگ . اگر توان نیست فقط شعار دادن و هزینه های کشور را اضافه کردن چه فایده . فقط نابودی کشور است و بس. فقط کارهایی را شعار بدهید که امکان عملش را دارید اصلا چرا شعار دادن بروید عمل کنید
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    3 0
    شما نمیتونید منطقی فکر کنید احساسی هم فقط کشته ها زیاد میشن بعدشم شما فقط یع نظر دارید بجای ۹۰ م نفرنمیتونید تصمیم بگیرید
  • حسن IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    0 3
    جریان اصلاحات خودفروش و ایران فروش با این بوقهای کثیفشان می‌خواند مزاق ملت را شناسایی کنند ببینند موفق شده اند مغز مردم را شستشو کنند یا نه خائن های وطن فروش رهبرو بسیاری از بزرگان را زدند دیگر، ولی از شما حتی یک نفر نه دیگه فقط مانده ایران را تکه تکه کنند دنبال همین هستید اگر وجدان دارید مطلب من را چاپ کنید
  • محسن IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    1 2
    راهشو توبلدی نفوذیی منافق
  • دریک IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    1 4
    خوبه دست توی خائن نیست وگرنه در مقابل امارات هم زانو میزنی اگه میخوای به دست و پای اون سگ زرد بافتی برو اونجا،هری شرتو کم کن
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    1 3
    این همش چرت میگه
  • رضا IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    1 3
    تو هم نقش کسی تو فیلم مختار داری که مردم از جنگ میترسوند و ته دل مردم خالی میکرد البته بهتر بگیم ستون پنجم دشمن
  • علی ساکی IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    2 2
    دغدغه هر دو گروه اصلاح چی و اصول چی فلسطین است و نه ایران و ایرانی .
  • رسول قنبری IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    1 4
    به زید آباد کاری ندارم اون حسابش مشخصه ، مصداق بارز جاهل خود باور .. اینکه این سایت یا نویسنده این مقاله ایشون رو متخصص و کارشناس خاورمیانه و اسراییل خطاب کرده خیلی مسخره به نظر میاد ، بین خودتون درجه و عنوان پخش می‌کنید؟؟؟؟؟
  • گلی IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    2 1
    درست فرمودید آقای زید آبادی کاش درک کنیم
  • عباس برقبانی IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    1 4
    جواب تمام کاسبان مذاکره رو ، امروز عمو ترامپ شون داد . الان به اندازه کافی تجهیزات و نیرو آوردن و این سری ناتو و کشورهای عربی هم حاضر شدن به آمریکا کمک کنن. یه فرصت خیلی خوب برای از بین بردن آمریکا و اسرائیل رو با آتش بس تحمیلی از دست دادیم و حالا بجای ۱۲ یا ۴۰ روز منتظر جنگ دو سه ساله باشید. خدا به کاسبان مذاکره عقل داده اما استفاده نکردن و ترسیدن مانع ادامه جنگ شدن. مذاکره فقط تنفس مصنوعی بود برای آمریکا و اسرائیل
  • روح الله عطایی IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    4 1
    تمام اونایی که می گن جنگ اصلا هیچ ایده ای از ،توان نظامی جنگ نوین،بودجه نظامی،کسر بودجه،رکود تورمی، محاصره اقتصادی،خطر فروپاشی داخلی ندارن فقط یه سری کلمه شعاری یاد گرفتن ،پیرامون چوب پدر هاشونو خوردن خودمون چوب خودشون بچه هامون هم چوب بچه هاشون رو می خورند ،
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    3 1
    قرار هم نیست این راه به منزل برسدچون نه باب میل آمریکاست نه همسایگان ونه کاسیان تحریم که به ثروت‌های افسانه ای رسیدن ایرانی آبادوآزادومترقی رادوست دارند
  • کربلایی IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    1 3
    این دیگه چی میگه با این حرکت دستش اینو از قبرص آوردن
  • فاطمه IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    3 1
    یادداشت‌های منتشر شده دوستان، مصداق روشنی از آن هیجان و جریانی است که آقای زیدآبادی به‌درستی به آن اشاره کردند. موج حرکت به سوی دو سمت بام آنقدر تند است که مگر خدا یاری رساند تا افرادی بتوانند دربرابر آن دوام بیاورند و میانه‌روی خردمندانه درپیش گیرند. به‌ویژه که طرف مقابل دائما درحال جولان است. ضمنا در پاسخ به آقای مجید که شاید خردسال‌تر از آن باشند که به یاد داشته باشند: آقای زیدآبادی از موضوع رساله دکتری تا فعالیت‌های مطبوعاتی درمورد فلسطین فعال بوده و تا امروز هست.
  • اسفندیار IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    0 2
    حقیقتا منطقی ترین حرفی که از زیدآبادی تا الآن دیدم همینه! به شخصه باور دارم که مقاومت و ایستادگی اگر هوشمندانه و دقیق و حساب شده باشه غالب مواقع هزینه ای به مراتب کمتر از تسلیم و وادادگی در برابر قدرت ها داره! قدرت ها تا بی همه چیزت نکنن دست از سرت برنمیدارن
  • ھموطن IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    1 5
    آقای زیاد آبادی ، ما را بخیر تو نیازی نیست ۔ شر مرسان ۔ جادہ صاف کن دشمن نباشید ۔
  • م IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۵/۰۴/۱۷
    1 5
    تو برو مخفی بشو کسی نگفت تو بجنگ تو دقیقا مثل گروه توابین هستی که تا امام حسین اومد گفت یزید خیلی قوی هست رفت تو چاله مخفی شد

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین