در حال حاضر 2800 لنج در بخش تجاری سالانه حدود یک میلیون تن کالا را بین بنادر داخلی و این سو و آن سوی خلیج فارس جابه جا می کنند و 3700 لنج نیز به کار صیادی مشغولند. بیش از 40 هزار نفر هم گواهینامه لنج در اختیار دارند. سازمان بنادر و دریانوردی قصد دارد از محل وجوه اداره شده به نوسازی لنجها کمک کند. مرتضی خداوردی یکی از قدیمیترین ناخداهای بندرهرمزگان توضیحاتی در مورد لنج های ایرانی و شرایط جاری آنها ارائه میدهد.
سفر با لنج به دبی چقدر زمان میبرد؟
معمولا سه ساعت زمان برای سفر به دبی نیاز است. هر بار که لنج به سمت دبی می رود، از بارگیری در بندر تا تخلیه بار در دبی معمولا ده تا دوازده روز زمان میبرد.
چند نفر در یک لنج حضور دارند؟
نیروهای حاضر در لنج متفاوت است ولی به طور متوسط بین 8 تا ده نفر در لنج حضور دارند. یکسری افراد کارهای معمولی لنج را انجام می دهند و یک نفر هم مکانیک لنج است.
اگر لنج در دریا دچار مشکل شود، چه اتفاقی رخ میدهد؟
دو حالت دارد. در یک حالت اگر مشکل فنی باشد مکانیک و افرادی که در لنج مسولیت حل این مشکلات را دارند اقدام میکنند و در صورتی که مشکل بیشتر باشد باید با بیسیم به اداره بنادر در هرمزگان اطلاع دهیم تا کمک بفرستند.
معمولا چه کالاهایی به دبی میبرید؟
عمدتا خرما.
چه کالاهایی وارد میکنید؟
انواع مواد غذایی.
قیمت سوخت که گران شده مشکلی برای شما هم ایجاد شدهاست؟
بله، متاسفانه این موضوع برای ما مشکل است. افزایش هزینه سوخت، هزینه حمل و نقل را افزایش میدهد. صاحبان کالاهای صادراتی و وارداتی به سختی زیربار افزایش هزینهها می روند. از طرف دیگر افرادی که روی لنج کار میکنند هم باید حقوقشان بیشتر شود ولی درآمدهای ناخدا و صاحب لنج ثابت است.
کسانی که روی لنج کار میکنند، بیمه هستند؟
معمولا بیمه نیستند.
اگر حادثه ای رخ دهد چه میشود؟
لنج بیمه است ولی کارکنان معمولا بیمه نیستند. اتفاقات زیادی در مورد لنج ها رخ میدهد. حتی ممکن است لنج در ساحل آتش بگیرد. بنده لنج چوبی و بقیه از جنس فایبر گلاس است و به همین دلیل احتمال خطر زیاد است. قیمت لنج هم معمولا براساس نوع موتور و امکانات تعیین میشود.
/3131
نظر شما