سالهاست که جمعیت شناسان می گویند تعداد دختران مجرد در سن ازدواج بیشتر از پسر هاست این موضوع چقدر منطبق با واقعیت است ؟

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور در کافه خبر با ارائه اماری می گوید که بررسی ها نشان می دهد در ۲ سال آینده تعداد پسران در سن ازدواج بیشتر از دختران می شود.
علی اکبر محزون با بیان اینکه تغییر در تعداد پسران و دختران در آستانه ازدواج تحول مهمی است که در یکی دو سال آینده در جامعه شاهد خواهیم بود می گوید: بررسی آمارهای جمعیتی نشان می دهد که سن ازدواج برای دختران در جامعه 15 تا 29 سال و برای پسران 20 تا 35 سال برآورد شده است و افراد در این سنین بیشترین تعداد ازدواج ها را به خود اختصاص داده اند.
وی ادامه می دهد: در سال های قبل در دوره ای تعداد دختران در سن ازدواج بیشتر از پسران شد که این امر مشکلاتی را ایجاد کرده بود،و البته اگر در این دوران همسن گزینی برای ازدواج صورت می گرفت این مسئله رخ نمی داد  اما چند سالی است که در گروه های سنی جمعیت جوانان تعادل برقرار شده است.
به گفته محزون، بررسی نشان می دهد که این تعادل در حال برهم ریختن تدریجی است و تا چند سال آینده تعداد پسران مجرد از دختران بیشتر خواهد بود که از سال 92 آغاز شده و تا سال 1396 و یا 1397 ادامه خواهد داشت.
وی درباره علت این تغییر در سن جمعیت جوانان آماده ازدواج می گوید: علت اصلی این امر الگوی سنی ازدواج است که میان زن و مرد اختلاف سنی 5 سال رایج است و با این اختلاف سنی تعادل به دلیل افزایش ناگهانی جمعیت دردهه 60 باعث شد تا تعداد دختر ان در سن ازدواج از تعداد پسران با اختلاف 5 سال سن بیشتر باشد و حالا کاهش جمعیت  در دهه 70 باعث می شود تا تعداد پسران به نسبت دختران با اختلاف سنی 5 سال بیشتر شود  وی به راهکارهای رفع این مشکل اشاره می کند و می گوید: اطلاع رسانی و آگاهی دادن درباره هم سن گزینی در میان جوانان و ترویج این الگو می تواند راهکاری برای حفظ تعادل جمعیت جوانان در سن ازدواج باشد.
متن کامل این کافه خبر در چند روز آینده منتشر می شود.
45232
 

کد خبر 215270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    152 2
    کی با این اوضاع داغون اقتصادی میتونه ازدواج کنه؟ ما دهه ی 60ی ها دیگه ترشیدیم!!! از وقت ازدواج و بچه دار شدنمون گذشته. همه که مثه آقایون مجلسی و وزرا حقوق بالا نمیگیرن! با حقوق بخور و نمیر بازنشستگی یا کارمندی و کارگری پدرمادرها چطور بچه هاشون رو عروس یا داماد کنن؟
    • عبدالرضا EU ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
      داداش حرف دل ما دهه 60 ها زدی ، بخدا دیگه خجالت میکشم که میبینم با این سن (متولد 62) هنوز مجردم
    • بدون نام US ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
      58 15
      کو تا شش سال دیگه ! یعنی الآن تا ۶ سال دیگه هنوز تعداد دختران مجرد بیش از پسران مجدد خواهد ماند.
    • بدون نام US ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
      49 23
      پسرجان برو از مجرديت لذت ببر. مني كه زن گرفتم چه گلي به سر خودم و زنم زدم كه تو ميخواي بگيري. برو حال كن.
  • حامد IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    86 41
    دلیل اصلی : بالا رفتن توقعات بانوان و دشوار شدن تشکیل یک زندگی تمایلی را برای ازدواج میان آقایان ایجاد نمی کند . به قول یکی از مفاخر : در عجبم از زنان : که از خدای به این بزرگی ، فقط یک همسر می خواهند و از همسر به این همه درماندگی همه ی دنیا را !!! استدعا دارم که نظرم منعکس شود ، هر چند چندان امیدی نیست .
    • بدون نام IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
      30 22
      حامد خان شما اگه در ارزوی داماد شدنی دخترها هم می خوان عروس بشن و خانواده تشکیل بدن دیگه زمان توقعات بالا گذشته دخترها خونه پدراشون می بینن اوضاع اقتصادی رو و خیلی از توقعات غیر منطقی را کم کردن
    • بدون نام IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
      19 2
      حتما واسه همین توقع الاشونم هست که قراره تعداشون از پسرا کمتر بشه؟
  • عبدالرضا EU ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    92 0
    بابا تا 6 سال دیگه اکثر دختر هاب امروز به سن میانسالی رسیده اند ،کی به درد دل اونها می رسه ؟؟ دیگر در کجا سراغ دارید که پسر ها در سن 20 سالگی بتونند ازدواج کنند ؟؟؟ من خودم 30 سال دارم ولی حتی جرات تشکیل خانواده رو با این درآمد معمول و گرانیها ندارم .با اینکه 7 ساله که به ازدواج فکر میکنم. تاره در 6 سال بعد یک قرص نان را احتمالا 1000 تومان باید بخریم ، در اون موقع آمار های ازدواج دیدنی است. البته دعا میکنم که انشا الله که همه برن سر خونه و زنگیشون.
  • محمد IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    56 15
    با توجه به شرایط بد جامعه : گرانی و تورم کمر شکن و نبود شغل و مسکن . کدام جوان می تواند با این شرایط ازدواج و زندگی کند . متاسفانه الان در اکثر خانواده ها دخترها با توجه به نداشتن خواستگار دچار افسردگی شدید و بعضا به مشکلات روحی و روانی دچار می شوند. واقعا خدا به کمک این جوانان برسد. خواهشمند است پخش شود. با سپاس
  • بدون نام IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    71 10
    الان دارین بازار گرمی می کنید واسه دخترهای مجرد؟ سعی کنید افکارو نسبت به ازدواج سنتی عوض کنید.
  • سعید IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    86 7
    مشکل ما فقط رسم و رسوم زیاد و پر خرج - دخالت های دیگران در زندگی جوانان و چشم و هم چشمی هست که جوانان ما جرات نمی کنند ازدواج کنند . در یک سال حساب کنید چقدر تولد ، عید ، مناسبت و ... عروسی و بچه دار شدن و خونه خریدن فک فامیلا هستش که شوهر بدبخت باید برای این چیزا پول یا کادو بزاره کنار . تو این شرایطی که باید جون بکنی تا پولی بدست بیاری . آخرش هم برای مرد یه لنگه جوراب یا زیر پوش می خرن به عنوان هدیه . هیچ کس هم صداش در نمی یاد ، ولی خدا نکنه تو یکی از مناسبت ها نخری یا کم بخری .
    • بدون نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
      36 3
      بدجور با نظرت موافقم
  • بدون نام IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    63 23
    این حرف اصلا صحت ندارد. اگر یه نگاهی به جامعه بیندازید متوجه می شوید که خیالبافی است. تعداد دخترها خیلی بیش از پسر ها است. تازه کی الان جرت میکنه ازدواج کنه؟
    • بدون نام IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
      35 2
      عزیز من دعوا سر تعداد دختر پسر مگه؟ که شما نگرانی تعداد ماها از دخترا بزنه بالاتر!!!! موضوع سر اینه که تو جامعه ای با چنین ساختار سنتی ازدواج دیگه کم کم داره منسوخ میشه.یعنی ساختار و تفکر همونه اونوقت یکی از اصولش داره برچیده میشه.خانواده که نباشه همه ی سیستم این سنت تغییر میکنه.به ناچار البته. اونوقت تصور کنید جامعه گل و بلبل اینده این مملکتو! هیچ چیز با هیچ چیز نمیخونه.هنوز حرف از جداسازی جنسیتی است و روابط ایزوله و هرازگاهی کاملا کنترل شده دختر و پسر اما از طرفی نه خانواده ای هست که این اصول و پیش ببره و نه گریزی که بشه نیاز های طبیعی این دو جنس و تامین کنه.اونوقته که تناقض فکری و حقیقت حاکم بر جامعه به بیشترین و خطرناکترین مرز پیش میره.مشکل که امروز میبینم و با شدت هزار برابر خواهیم دید
    • بدون نام IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
      24 28
      دختر که بیشتره هیچ..عمر مردها و پسرها هم خیلی کوتاهتر شده.دقت کردی چقدر کشته و مرده هامون پسر هست.از تصادف و اتفاقات اینچنینی بگیر تا جون به جیگر شدنشون توسط خانما و سکته و امثالهم..
    • h IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
      15 16
      طبقه امار جمعیت مردها یک درصد بیشتره.تقریبا میشه گفت برابر چرا پسرا اصرار دارن بگن دخترا بیشترن؟
  • خانم توسی IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    41 13
    خوشبحال دختران جوان اون دوره دایره انتخابشون خیلی بالاست و شانس خوبی براانتخاب همسر خوب دارند
  • ج IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    29 0
    شما مسئولان فقط به فکر پنهان کردن آمارهای وحشتناک جامعه هستید و اصلا براتون مهم نیست که چه بر سر جوان ها می آید و الان هم می گویید جوانان باید طبق این نسخه ای که ما می پیچیم عمل کنند تا آمارهای جامعه درست شود. مدیر کل محترم دفتر آمار و اطلاعات شما خودت چند سال با همسرت اختلاف سنی دارید؟
  • بدون نام IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    51 3
    ما متولدین ۶۳، ۶۴ آخر سختی‌ها را می‌کشیم... ای کاش ۶ سال دیرتر به دنیا می‌آمدیم... اون از کنکور و مشکلات ورود به دانشگاه مون... اینم از باقی‌اش فکر کنم پیک جمعیتی هستیم... الآن بی‌سواد ترین‌های دبیرستان‌ها هم بهترین رشته‌های دانشگاهی قبول می‌شوند...
  • بدون نام IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    36 0
    تازه این آمار رسمیه ،اوضاع ازدواج خیلی بدتر از این حرفاست.از ما که گذشت ،فکری به حال نسل بعد کنید...
  • سبحان IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    37 5
    سلام.اول کاری میخواستم این خبر رو توی وبسایتم منتشر کنم اما متوجه شدم این خبر بوی سیاسی داشت. خداییش زن بگیری که چی بشه؟!با اینکه 100% موافق ازدواجم اما خوب آدم مگه خله که بخواد بره زن بگیره؟! اگه کار واسمون جور شد،حقوق خوب دادن،وام ها رو به از ما بهترون نمیدادن شاید میشد یه فکری کرد! در ضمن یه اطلاع رسانی به هم وطن های عزیزم پول یارانه اتون میدونید از کجا میاد؟! از پول همین آب وبرق و گازی که قیمتش چندبرابر شده!از این جیب میدی دولت!دولت هم با کلی منت برمیگردونه تو اون جیبت!خیلی هدفمنده نه؟!;) التماس دعا
  • بدون نام IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    15 21
    اه چقدر غر میزنید، مساله اینکه آدم باید اول جفت مناسبش را پیدا کنه یکی که در هر شرایطی منجمله بی پولی یا شرایط خاص هر کسی کنارش باشه، برخی مواقع موردهای خوب اطراف ما هستند که ما ساده از کنارشون رد میشیم و برخی مواقع هم اینقدر از یکی خوشمون میاد براش یک آسمون آبی پر از ستاره ترسیم میکنیم بعد هم بلانسبت مثل ... میمانیم در دنیای مشکلات و تعهداتی که خودمان برای خودمان بریدیم دوختیم!، اگر بست نشستید که وضع اقتصادی مملکت بهتر بشه یا توقع دخترها کمتر بشه بدانید فقط سنتون میره بالاتر بیشتر میترشید.
  • بدون نام US ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    18 19
    شما در چه دورانی سیر می کنید؟ کجای دنیا شایع است که مرد 35 ساله با دختر 15 ساله یا 20 ساله ازدواج کند؟ در ایران هم دختران و پسران عموما هم سن هستند. همچنان عده ای بر این سنت غلط که منشاء آن تسلط بر زن است تاکید دارند. اگه آمار را طبق سن درست و واقعی ازدواج در نظر بگیرید پی خواهید برد تعداد دختران از پسران کمتر است
  • سیاوش IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    30 14
    پس پسرای ترشیده بجنبن تا سال 92 چیزی نمونده ها:))
  • بدون نام IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    18 13
    جالب اینه که با وجود اینکه سن ازدواج دخترا رو از 15 حساب می کنن بازم تعداد پسرا بیشتر میشه آخه کجای دنیا دخترا تو 15 سالگی ازدواج می کنند
  • بدون نام IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
    6 4
    ما روزمان گذشته ديگه حدود 40 سال