29 فروردین سالروز درگذشت جلال مقدم نویسنده، کارگردان، بازیگر و منتقد سینماست که سابقه همکاری با فیلمسازانی چون علی حاتمی، مسعود کیمیایی و داریوش مهرجویی را داشت.

به گزارش خبرآنلاین، مرحوم جلال مقدم متولد سال 1308 در نیشابور بود.
 

او از اوایل دهه 1330 همکاری با مطبوعات سینمایی را آغاز کرد و در مجله‌هایی چون «پیک سینما» و «آتشبار» مطلب می‌نوشت. مقدم فعالیت حرفه‌ای در سینما را از سال 1337 با نوشتن فیلمنامه «جنوب شهر» شروع کرد.
 

اولین تجربه بازیگری او سال 1344 با فیلم «خشت و آینه» ساخته ابراهیم گلستان رقم خورد. مقدم سال 1345 برای اولین بار روی صندلی کارگردانی نشست و «خانه خدا» را ساخت که مستندی درباره مراحل مختلف مراسم حج است. این فیلم پای بسیاری از مردم را که کوچکترین علاقه‌ای به سینمای آن دوران نداشتند، به سینماها باز کرد.
 

از دیگر فیلم‌های مقدم در مقام کارگردان می‌توان به «سه دیوانه»، «پنجره»، «فرار از تله»، «راز درخت سنجد»، «صمد و فولاد زره دیو»، «آشیانه مهر» اشاره کرد. او پس از کارگردانی فیلم چمدان در سال 1365 دیگر فیلمی نساخت و فعالیت سینمایی را تنها در عرصه بازیگری دنبال کرد.
 

«مار»، «هی جو»، «سرب»، «هامون»، «دندان مار»، «سایه خیال»، «رد پای گرگ»، «دلشدگان»، «بانو»، «می‌خواهم زنده بمانم» و در نهایت «شاخ گاو» از جمله فیلم‌های مقدم در مقام بازیگر است. فیزیک خاص مقدم و قد بلند او به برخی از این شخصیت‌هایی که نقش‌شان را بازی کرد، هویت بخشید.
 

مقدم پس از تصادفی شدید در بهمن سال 1374 به کما رفت و پس از دو ماه در 29 فروردین 1375 در 67 سالگی درگذشت. او در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
 

فایل ضمیمه این خبر بخشی از سکانس آغازین فیلم «رد پای گرگ» ساخته مسعود کیمیایی است که سال 1370 ساخته شد. مقدم در این فیلم به نقش «آقا تهرانی» حضوری کوتاه، اما به یادماندنی دارد.

5858
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 208404

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    17 1
    خدا رحمتشون كنه
  • یک ایرانی IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    15 1
    خدا رحمتش کنه... بازیش تو فیلم سایه خیال رو خیلی دوست داشتم
  • بدون نام IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
    5 1
    باغ بهشت رو خیلی خوب بازی کرد به همراه عده زیادی از بازیگرانی که دیگه دربین ما نیستند