در حاليكه با شروع سال 1391 قطب سوم خودروسازي كشور بايد تولد يك سالگي خود را جشن ميگرفت، اما اين خودروسازي به دليل برخي مشكلات ايجاد شده، هنوز متولد نشده است.
دو سال پيش وزیر وقت صنایع و معادن در ابلاغی به رییس هیات عامل ایدرو، دستور برنامهریزی برای ایجاد قطب سوم خودروسازی كشور را صادر كرد. محرابیان در ابتدای سال گذشته نيز اظهار كرده بود كه سال 1390، سالی است كه سومین قطب تولید خودرو در ایران تاسیس خواهد شد.
اما عليرغم وعده وزير سابق صنايع و معادن، جواز تاسيس قطب سوم خودروسازي كشور سال گذشته صادر نشد كه دليل اصلي آن نيز اختلاف نظر سرمايهگذاران در خصوص چگونگي مشاركت در اين طرح بود.
سرمایهگذاران فعلي علیرغم برگزاری جلسات متعدد هنوز به توافق نهایی در خصوص تركیب و چگونگی مشاركت سرمایهگذاران در این طرح نرسیدهاند و همچنان اختلافاتی با یكدیگر دارند.
چنین وضعیتی در حالی است كه ظاهرا سرمایهگذاران زیادی آماده مشاركت در این طرح بوده و در صورت اجرایی شدن، آینده آنرا موفق و توجیهپذیر ارزیابی میكنند.
در حال حاضر سرمایهگذاران اصلی طرح ایجاد قطب سوم خودروسازی كشور را تعدادی از قطعهسازان، برخی تجار اصفهانی و اعضای خانه صنعت و معدن اصفهان تشكیل میدهند. البته موضوع مشاركت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در این طرح نیز همچنان مطرح است.
در اين شرايط مشخص نيست كه آيا در سال جاري قطب سوم خودروسازي كشور متولد خواهد شد يا آنكه همچنان در حد يك ايده ناتمام باقي مانده و مشمول مرور زمان خواهد شد.
در طرح توجيهي تهيه شده، حجم سرمایهگذاری پیشبینی شده برای ایجاد قطب سوم خودروسازی كشور بین 1500 تا دو هزار میلیارد تومان است. البته برای راهاندازی فاز اول این پروژه با ظرفیت تولید 300 هزار دستگاه خودرو حداقل هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری باید صورت گیرد.
قطب سوم تولید خودرو كشور با ظرفیت یك میلیون دستگاه راهاندازی خواهد شد. البته در فاز اول این پروژه، ظرفیت300 هزار دستگاهی تولید خودرو راهاندازی شده و به مرور به ظرفیت یك میلیون دستگاه خواهد رسید.
3939
نظر شما