رضا رستمی: اکران نوروزی سینمای ایران که قرار بود جایی برای نمایش فیلمهای شیرین باشد(اینجا)، جنجالی از آب درآمد تا نوروز و فصل اکرانش عملا به سوهان روح مدیران سینمایی تبدیل شود.
پیش از آنکه انصار حزبالله تهران در مقابل وزارت ارشاد تجمع کنند و خطیب جمعه تهران وزیر ارشاد را مخاطب قرار دهد و بگوید: «در شأن شما نبود که اجازه اکران فیلمهای مستهجن را بدهید» حاشیههای اکران نوروزی سینمای ایران آغاز شده بود.
پایان جشنواره سی ام فیلم فجر و گمانه زنی برای فیلمهای منتخب اکران نوروز اولین حاشیههای این فصل جنجالی سینمای ایران بود. اخبار جسته و گریختهای که منتشر میشد، از نادیده گرفته شدن فیلمهای منتخب جشنواره و آثار تحسین شده از سوی مردم و منتقدان حکایت داشت.(اینجا) در چنین شرایطی شورای صنفی نمایش تصمیم گرفت لیستی از فیلمهای مناسب اکران در فصل نوروز را اعلام کند تا سینماداران از بین این لیست، فیلمهای نهایی را انتخاب کنند. بالاخره نام 15 فیلم سینمایی از سوی شورای صنفی نمایش به عنوان گزینههای اکران نوروزی سینما اعلام شد. در بین گزینههای اعلام شده نه نامی از فیلمهای برگزیده جشنواره بود و نه اثری از فیلمهای مورد تحسین مردم و منتقدان سینمایی. (اینجا)
این انتخابها اما پرسشهایی را برای علاقمندان به سینما به وجود آورد، حبیب کاوش سخنگوی شورای صنفی نمایش در پاسخ به این پرسشها گفت که انتخابهای ما درست است و سینما داران باید پول آب و برق و گاز بدهند.
در حالی که شورای صنفی نمایش برای معرفی گزینههای نهایی امروز و فردا میکرد، شایعهها از قطعی بودن حضور فیلمهای «خصوصی» به کارگردانی حسین فرحبخش، «قلادههای طلا» کار ابوالقاسم طالبی و «گشت ارشاد» ساخته سعید سهیلی بر پرده سینماها حکایت داشت. طبق معمول این بار هم شایعهها با معرفی گزینههای نهایی اکران رنگ واقعیت گرفتند و معلوم شد که ترکیب نمایش فیلمها در بلندترین تعطیلات سالانه ایرانی چه رنگ و بویی دارد.(اینجا)
قطعی شدن اسامی فیلمها اما نقطه آغاز حنجالی بود که هنوز هم ادامه دارد. اعتراضها به فیلمهای «خصوصی» و «گشت ارشاد» از همان روزهای اول آغاز شد و به تدریج دامنه این اعتراضات گستردهتر شد. انصار حزب الله تهران در مقابل وزارت ارشاد تجمع کردند و مهلتی 48 ساعته برای توقف اکران این دو فیلم به وزارت ارشاد دادند. اگرچه به نظر میرسید که آغاز سال نو و فرا رسیدن تعطیلات خود به خود این اعتراضات را به محاق فراموشی ببرد، اما نه تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه با آغاز تعطیلات موج توقف اکران فیلمهای یاد شده در شهرستانها آغاز شد. انصار حزبالله هم از پیگیری خود برای توقف اکران این فیلمها در سراسر کشور خبر دادند.(اینجا)
در اولین نماز جمعه سال 1391 تهران هم احمد خاتمی به عنوان خطیب جمعه حاضر شد و تذکری شدید الحن به وزیر ارشاد داد.(اینجا) مدیر کل اداره ارشاد استان کرمان(زادگاه وزیر ارشاد) هم تصمیم گرفت که اکران این فیلمها را در سینماهای استان متوقف کند.(اینجا)
اولین اقدام سازمان سینمای در پاسخ به این اتفاقات صدور بیانهای بود که در آن تاکید شده بود، مدیران ارشاد شهرها حق توقف اکران فیلمها را بر خلاف نظر سازمان سینمایی ندارند.(اینجا) دومین اقدام برگزاری جلسه فوق العاده شورای صنفی نمایش بود.
در این بین تشکلهای نزدیک به سازمان سینمایی هم بیکار ننشستندو به این اتفاقات واکنش نشان دادند. ابتدا اتحادیه تهیهکنندگان سینمای ایران، انجمن سینماداران ایران و کانون پخشکنندگان فیلم ایران در بیانهای مشترک اعلام کردند که کف خیابان محل اعتراض نیست. پس از آن شورای مرکزی مجمع فیلمسازان ایران هم با صدور بیانیهای این اتفاق اسفبار را بدعتی در سینمای ایران دانست.(اینجا) این تشکلها معتقد بودند که نباید با فیلمهایی که مجوز اکران دارند، چنین برخوردی صورت بگیرد و از راههایی فرا قانونی جلو اکرانشان گرفته شود.
سینماهای حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و شهرداری تهران اما منتظر اعلام نتیجه جلسه شورای صنفی نمایش نماندند و تشخیص دادند که باید اکران این دو فیلم را در سینماهای خود متوقف کنند.(اینجا و اینجا)
جلسه شورای صنفی نمایش در چنین شرایطی بدون حضور علیرضا سجادپور برگزار و نام دو فیلم «بوسیدن روی ماه» به کارگردانی همایون اسعدیان و «نارنجی پوش» کار داریوش مهرجویی به عنوان گزینههای جایگزین مطرح شد.(اینجا)
تولید کنندگان این فیلمها اما اعلام کردند که آمادگی اکران فیلمهای شان را در این شرایط ندارند.مدیر نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی هم در گفت و گویی به تشریح این وضعیت پرداخت. او گفت که کاهش سالنهای نمایش دهنده این دو فیلم یک تصمیم مدیریتی بود که در شرایط فعلی گرفته شد تا بلکه بخشی از حواشی به وجود آمده پیرامون این دو فیلم از بین برود. او افزود: «این دو فیلم توقیف نشدهاند و فقط اکران آنها محدود شده است.»(اینجا)
«گشت ارشاد» در سینماهایی که برایش باقی مانده بود به فروش خوبی دست پیدا کرد و به مرز میلیاردی شدن رسید، اما فیلم «خصوصی» تعطیلات نوروز را با 180 میلیون تومان فروش به پایان رساند.(اینجا)
سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم که در تمام این مدت سکوت کرده بود، بالاخره پس از تعطیلات نوروز سکوتش را شکست و به انتقادهای صورت گرفت پاسخ داد.(اینجا)
فیلمهای «خصوصی» و «گشت ارشاد» در شرایطی به فیلمهای جنجالی اکران نوروز تبدیل شدند که از آنها به عنوان فیلمهایی نام برده میشد که با رویکرد سیاسی تولید شدهاند. رویکردی که مد نظر مسئولان سینمایی بود و در جشنواره فیلم فجر هم روی آن مانور داده میشد. مسئلهای که علیرضا سجاد پور آن را قبول ندارد و معتقد است که این دو فیلم جزو فیلمهای سیاسی تولید شده نبودهاند. او البته به این نکته هم اشاره می کند که فشار های موجود هیج تاثیری روی تصمیم گیری مسئولان سینمایی نداشته است.(اینجا)
با تمام این حرفها فصل دوم اکران نوروز دارد از راه میرسد و هنوز بحثها داغ است.
5757
نظر شما