به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، حور العین بهشتی از چه زیباییها و ویژگیهایی برخوردار است؟
پاسخ اجمالی
در پاسخ به این پرسش، ابتدا باید به این نکته توجه کرد که اصل وجود حور العین در بهشت، موضوعی است که در قرآن کریم بدان اشاره شده و قابل انکار نیست، و در همین کتاب مقدّس، برخی ویژگیهای آنان نیز بیان شده است، مانند آنجا که میفرماید: «کَانَّهُنَّ الْیاقُوتُ وَ الْمَرْجان».[1]
اما علاوه بر آنچه در قرآن آمده، روایات و گزارشهای فراوان دیگری نیز در مورد ویژگیهای آنان وجود دارد که برخی از آنها ممکن است حقیقت محض بوده و برخی دیگر کنایهای از یک حقیقت غیر قابل درک باشد. و به عبارتی، همسران بهشتی به عنوان یکی از نعمتهای بهشتی، جامع تمام امتیازات و زیباییها و حسن ظاهر و باطن و فضائل جسمانی و روحانی و اخلاقی هستند. اینها همه اشارهای است به حقایق والای مادی و معنوی عالَم دیگر که شرح و تفصیل آن بر ما پوشیده است.[2]
از طرف دیگر، هر روایت و گزارش را باید به صورت جداگانه و با توجه به اعتبار کتاب و سند بررسی کرد که تمام آن در این مختصر نمیگنجد. با ذکر این نکته، تنها به بخش کوچکی از این روایات اشاره میگردد:
1. پیامبر خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) به ابوذر غفاری فرمود: «ای ابوذر! اگر زنی از بهشت در شبی تیره سر از آسمان دنیا بر آرد، جهان را بهتر از ماه شب چهارده روشن کند، و بوی خوشش به مشام همه مردم زمین برسد».[3]
2. پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) در شمارش پاداش قاری قرآن، از حوریان بهشتی یاد کرد و در توصیف آن فرمود: «حوریانی که تاجی بر سر دارند از عنبر و آنرا به وسیله درّ و یاقوت زینت کردهاند».[4]
3. پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ): «مرد، در بهشت، هفتاد سال تکیه میدهد، بدون آنکه صورتش را به طرفی برگرداند. سپس زنی نزد او میآید و به شانهاش میزند و او صورتش را به طرف چهره آن زن - که از آینه صافتر است و کوچکترین مرواریدش از مشرق تا مغرب را روشن میسازد- بر میگرداند. زن به او سلام میکند و او جواب سلامش را میدهد و میپرسد: تو کیستی؟ او میگوید: "من از فزونیام".
[5] بر تن آن زن، هفتاد جامه از درخت طوبا پوشانده شده که کمترین آنها، مانند شقایق نعمان است. پس نگاه مرد از آنها نفوذ میکند تا جایی که از پشت آنها مغز ساق او را میبیند. نیز تاجهایی بر سر دارد که کوچکترین مروارید آنها، از مشرق تا مغرب را روشن میکند».[6]
4. پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ): «زن بهشتی، سپیدیِ ساقش از پسِ هفتاد جامه نمایان است، به طوری که مغزِ [ساقِ پای] او دیده میشود. دلیلش این است که خداوند میفرماید: "گویا یاقوت و مرجاناند".[7] یاقوت، سنگی است که اگر رشته نخی را داخل آن قرار دهی و سپس آنرا صیقل دهی، آن نخ دیده میشود».[8]
[1]. رحمن، 58.
[2]. مکارم شیرازی، ناصر، پیام قرآن، ج 6، ص 204، تهران، دار الکتب الاسلامیه، چاپ نهم، 1386ش.
[3]. شیخ طوسی، امالی، ص 533، قم، دار الثقافة، چاپ اول، 1414ق؛ طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الأخلاق، ص 464، قم، شریف رضی، چاپ چهارم، 1412ق.
[4]. شعیری، محمد بن محمد، جامع الأخبار، ص 40، نجف اشرف، مطبعة حیدریة، چاپ اول، بیتا.
[5]. اشاره است به این سخن خدای عزّ و جلّ که: «وَ لَدَیْنا مَزِیدٌ» (ق، 35) و «لِلَّذِینَ أَحْسَنُوا الْحُسْنی وَ زِیادَةٌ» (یونس، 26)، یا اشاره است به روز جمعه که از آن به «یوم المزید» تعبیر شده است. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 3، ص 414، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق).
[6]. ابن حنبل، احمد بن محمد، مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج18، ص: 243 – 244، بیروت، مؤسسة الرسالة، چاپ اول، 1416ق.
[7]. رحمن، 58.
[8]. ترمذی، محمد بن عیسی، سنن الترمذی، ج 4، ص 388، قاهره، دار الحدیث، چاپ اول، 1419ق.
آیات مرتبط
سوره البقرة (25) : وَبَشِّرِ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ۖ کُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقًا ۙ قَالُوا هَٰذَا الَّذِی رُزِقْنَا مِنْ قَبْلُ ۖ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا ۖ وَلَهُمْ فِیهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ ۖ وَهُمْ فِیهَا خَالِدُونَ
سوره آل عمران (15) : قُلْ أَؤُنَبِّئُکُمْ بِخَیْرٍ مِنْ ذَٰلِکُمْ ۚ لِلَّذِینَ اتَّقَوْا عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا وَأَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ وَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ
سوره یس (56) : هُمْ وَأَزْوَاجُهُمْ فِی ظِلَالٍ عَلَی الْأَرَائِکِ مُتَّکِئُونَ
سوره الدخان (54) : کَذَٰلِکَ وَزَوَّجْنَاهُمْ بِحُورٍ عِینٍ
سوره الطور (20) : مُتَّکِئِینَ عَلَیٰ سُرُرٍ مَصْفُوفَةٍ ۖ وَزَوَّجْنَاهُمْ بِحُورٍ عِینٍ
نظر شما