به گزراش خبرگزاری خبرآنلاین، هر چه به روزهای پایانی امسال نزدیکتر میشویم، دورنمایی که برای سینمای امسال در نظر گرفته شده بود، بیشتر محقق میشود. در سالی که اتفاقهای ناگوار سیاسی و اجتماعی، تاثیرات عمیقی بر رونق سینماها گذاشت، رسیدن به حدنصابها و در برخی موارد، گذر از مرزهای تعیینشده نشان میدهد سینما با وجود موانعی چون وضعیت اقتصادی، تغییر سبک زندگی و الگوریتمهای سرگرمی و غیره به یکی از محصولات سبد زندگی خانوارها تبدیل شده و مواردی چون افزایش رقم بلیت نمیتواند خلل چندانی در این رفتار عمومی ایجاد کند.
به گزارش ایرنا، این مجموعهرفتارها سبب شده رکوردهای خوبی در نیمه دوم امسال ثبت شود که پشتوانه مهمی برای ورود سینما به سال آینده خواهد بود. پشتوانهای که هم موقعیت مردمی بالایی دارد و هم انگیزههای لازم را برای سرمایهگذاران، پخشکنندگان و تهیهکنندهها ایجاد کرده است. چنین ظرفیتهایی را باید با افزایش سالنهای سینمایی در سال آینده و تنوع تولیدات در گونههای مختلف تلفیق کرد تا ایمان آورد سال آینده، سال خوبی برای سینما، مخاطب، فعالان این حوزه و البته گیشه خواهد بود. سالی که احتمال دارد تا ۴۰ میلیون مخاطب به سینماها بروند و گیشه از مرز ۳ هزار میلیارد تومان عبور کند.
اما ۳ حدنصاب خوب دیگر در سینمای ایران امروز رخ داد که میتواند ادامه قابلاعتنایی بر سیاست جدید سینماها بوده و وضعیت آتی آنها را تحتشعاع قرار دهد.
شکستن رکورد ۲۷ساله
تعداد مخاطبان امسال سینما امروز به مرز ۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر رسید و این یعنی آنکه سینما در سال جاری، بیشترین میزان مخاطب را از سال ۱۳۷۶ داشته است. از روز چهارشنبه آینده و با آغاز اکران فیلمهای نوروزی، مخاطبان بیشتری جذب سینما خواهند شد تا آمار امسال مخاطبان از مرز ۳۶ میلیون نفر فراتر برود. یک آمار خارقالعاده که کمتر کسی سال گذشته تصور میکرد سینمای ۱۴۰۳ بتواند به آن دست یابد.
سد بزرگی که سینمای ۱۴۰۴ باید آن را پشت سر بگذارد، آمار حدودا ۴۰ میلیونی مخاطبان در سال ۱۳۷۶ خواهد بود
سد بزرگی که سینمای ۱۴۰۴ باید آن را پشت سر بگذارد، آمار حدودا ۴۰ میلیونی مخاطبان در سال ۱۳۷۶ خواهد بود. با توجه به شروع طوفانی اکران فیلمها در نوروز و تداوم این روند در بزنگاههای مهمی چون نیمه دوم بهار، محرم و صفر، ابتدای پاییز و هفتههای قبل و بعد از جشنواره فجر، قطعا این امر محقق خواهد شد و سرانه سینمایی هر فرد ایرانی، به بالاترین میزان طی یک دهه اخیر خواهد رسید.
تنوع تولیدات در گونههای مختلف، تکثر سالنهای سینما و انگیزه بالای مدیران سینمایی برای تحقق چنین وضعیتی، این خودباوری را ایجاد کرده که سینمای ۱۴۰۴، موفق خواهد شد از مرز مخاطبان ۱۳۷۶ عبور کرده و گیشه پررونقی را رقم بزند.
گیشه ۱۹۰۰ میلیاردی
گیشه سینماها به ۱۹۰۰ میلیارد تومان رسید که این رقم، حدودا ۷۰۰ میلیارد تومان بیشتر از کل فروش سال گذشته است. گیشه امسال اما قطعا از مرز ۲۰۰۰ میلیارد عبور خواهد کرد و این، بالاتر از برآوردهایی است که برای گیشه امسال تخمین زده شده بود. با وجودی که سقف بلیتهای سینمایی برای امسال، ۸۰ هزار تومان و میانگین بلیت در کل کشور، حدود ۶۰ هزار تومان بود. بنابراین دست یافتن به این گیشه، دستاورد خوبی است که البته نیاز به یک آسیبشناسی جامع دارد تا نقاط کور و ضعف آن، در زیر این فروش کلی خوب مدفون نشود.
با توجه به اینکه میانگین قیمت بلیت برای سال ۱۴۰۴، حوالی ۸۵ هزار تومان خواهد بود، اگر همین تعداد مخاطب امسال، سال آینده به سینما بروند، گیشه به حوالی ۳ هزار میلیارد تومان خواهد رسید بنابراین طبیعی است انتظار داشته باشیم با مهندسی اکران، نهتنها مخاطبان بیشتری بهنسبت امسال به سینما بروند بلکه گیشه عبور قدرتمندانهتری از ۳ هزار میلیارد تومان داشته باشد و افقهای جدیدی را تصاحب کند.
شکسته شدن رکورد گیشه «فسیل»
۷ میلیون و ۵۰۰ هزار مخاطب «فسیل»، رکوردی است که باید مورد توجه فیلمهای اکران ۱۴۰۴ قرار بگیرد که آنها برای رکوردشکنی در زمینه جذب مخاطب، باید از این سطح فراتر بروند
سونامی خیرهکننده «فسیل» که سال گذشته رقم خورد، سطح انتظارها را در برخی عوامل سینمایی بالا برد. نخستین مورد آن، گذر از فروش ۳۰۰ میلیاردی بود که به یک تابو در سینمای ایران تبدیل شد. امروز اما «۷۰سی» موفق میشود از مرز ۳۲۵ میلیارد تومان عبور کرده و به لحاظ گیشه، رکورد «فسیل» را بشکند.
البته در این زمینه باید به یک موضوع مهم نیز توجه کنیم و آن، اکران ۱۲ ماهه «فسیل» است. «۷۰سی» اما طی ۳ ماه به این رکورد دست یافت. فیلم بهرام افشاری کارگردان اما به لحاظ مخاطب، بسیار عقبتر از فیلم بهرام افشاری بازیگر است. «۷۰سی» تا امروز، ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار مخاطب کمتر از «فسیل» دارد و با توجه به اینکه اکران این فیلم طی هفته جاری به پایان میرسد، باید با قطعیت اعلام کرد که «۷۰سی» نتوانست به رکورد مخاطبان «فسیل» نزدیک شود و این ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار مخاطب، رکوردی است که باید فیلمهای اکران ۱۴۰۴ نیز به آن توجه کنند و برای رکوردشکنی در زمینه جذب مخاطب، باید از این سطح فراتر بروند.
این ۳ دستاورد خوبی که در آخرین ماه امسال رخ داد، در مسیر تقویت نگاه صنعتی در سینما رقم خورده است. تاسیسات پشتیبانی و توان سختافزاری سینما که به موازات این میزان استقبال رشد کرده، نوید میدهد سینمای ایران اگرچه هنوز تا ایدهآلهای بینالمللی مسیر زیادی را در پیش دارد؛ آمارها، در سالهای پس از کرونا که سینماهای بسیاری کشورها هنوز نتوانستهاند موقعیت قبلی خود را احیا کنند، گواه رشدی چشمگیر و فراگیر در این حوزه است که امیدواریم با تصمیمهای مدیریتی هوشمندانه، رشدی جهشگونه را به خود دیده و فراتر از سطح آمایشها و تخمینها عمل کند.
۲۴۴۵۷
نظر شما