دعوت به تحریم انتخابات تبدیل به یک حرکت سیاسی معنادار نشد و لذا نمی توان توقع داشت برد اجتماعی پیدا کند.
رادیو فردا با انتشار این تحلیل، از قول علی افشاری - از تحکیمی های پناهنده به آمریکا- نوشت: از آنجا که جامعه ایران حالت سازمان یافته ندارد و اکثریت رای دهندگان به صورت غیر متشکل و براساس تشخیص فردی تصمیم می گیرند لذا نمی توان انتظار داشت که فراخوان تحریم گروه های سیاسی اپوزیسیون، برد اجتماعی زیادی پیدا کند. در واقع حوزه نفوذ دعوت به تحریم، کف رای سازمان یافته گروه ها و جریانات را پوشش می دهد.
وی می افزاید: در این انتخابات تقاضا برای تحریم تبدیل به یک حرکت سیاسی معنادار نشد تا توان بسیج کنندگی بالا پیدا کند.
افشاری در مطلب دیگری که برای سایت نیمه تعطیل رادیو زمانه نوشته، یادآور شده است: بیشترین نرخ مشارکت در انتخابات مجلس، 71 درصد بوده بنابراین دست کم 29 درصد از جمعیت رای دهندگان بالقوه هیچ گاه تمایلی به شرکت در انتخابات نشان نداده اند. البته انگیزه همه آنان در عدم شرکت، سیاسی نیست. جماعتی هستند که اصل انتخابات برای آنان جاذبه ندارد. آنها در همه جای دنیا هستند از این رو در طول تاریخ هیچ انتخاباتی را نمی توان یافت که صددرصد در آن شرکت کرده باشند به غیر از انتخابات های جعلی و دروغین.
وی می افزاید: حامیان حکومت تحت هر شرایطی در انتخابات شرکت می کنند تا نظام را تقویت نمایند و تهدیدات را از آن دور سازند. در میان این نیرو، کسانی هستند که شرکت در انتخابات را تکلیف شرعی می پندارند و براساس اعتقادات مذهبی شرکت در انتخابات را جزو ضروریات دین محسوب می کنند.
/29217
نظر شما