حکمرانی هخامنشیان و ساسانیان؛ مغزها از کدام فرار می کردند و به کدام پناه می بردند؟/ هنر یونانی و رومی در تخت جمشید و مهاجرت مذهبی در ساسانیان

ویسی: می‌توان به معماران یونانی که از آسیای صغیر به پاسارگاد کوچانده شدند تا بنای پاسارگاد را بسازند اشاره کرد که امضای آن ها هم بر بنای پاسارگاد و هم تخت جمشید برجا است رایگانی: درساسانیان گاهی پیروان مذهب زرتشت تمایل به مسیحیت پیدا می‌کردند  ولی از ترس تعقیب و آزار مذهبی ،  ناچار از مهاجرت به سرزمین‌های تحت حاکمیت امپراتوری روم می‌شدند

گروه اندیشه: شاید بتوان گفت شیوه حکمرانی در دو سلسله هخامنشیان و  ساسانیان، همواره مورد مطالعه جدی جامعه شناسان و تاریخ نگاران بوده است. از روی سنگ نبشته ها و الواح گلی، می توان به وضعیت میزان رضایت مردم، و اندیشمندان در این دو دوره پی برد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فصلنامه شماره ۲۶ میدان فرهنگ، در باره این موضوع دو گفت و گو با خانم دکتر مهسا ویسی باستان شناس، و  عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، و آقای دکتر سید ابراهیم رایگانی در باره فرهنگ مهاجرت در دو امپراتوری هخامنشیان و ساسانیان انجام داده است. مصاحبه کننده آقای محمد نجاری، در گفت وگو با مهسا ویسی تاکید می کند که «معماری و ساخت و سازهای دوران هخامنشیان به ویژه تخته جمشید و نقش و نگارهای موجود در این مکان پرشکوه تلفیقی است از هنر یونانی و رومی. اما پرسش اینجاست جامعه ایران در دوران هخامنشی فرهنگ مهاجر پذیری داشته یا فرهنگ مهاجرت در این دوران همسو با جنگ و تبعات پس از پیروزی و یا شکست در جنگ‌ها است؟» در گفت و گو با رایگانی نیز نجاری پرسش هایش را حول «دلایل شکل‌گیری فرهنگ مهاجرت در ایران دوره ساسانی و مشکلات معیشتی، مسائل سیاسی- مذهبی» سامان داده است. این دو گفت وگو در زیر از نظرتان می گذرد:

***

فرهنگ مهاجرت در امپراتوری هخامنشی

خانم دکتر ویسی، آیا می‌توان پرسید در ایران دوره هخامنشیان فرهنگ مهاجرت وجود داشته است؟

در دوره هخامنشی ما با یک گستره وسیع حکومتی مواجه هستیم که به طور کلی شامل یک کشور است، اما متشکل از اقوامی گوناگون. چنانچه مهاجرت را به معنای جابه‌جایی از یک کشور به کشور دیگر در نظر بگیریم چنین نبوده است. یعنی کسی از خارج از مرزهای امپراتوری به داخل ورود کند یا بالعکس. اما در درون این گستره جابه‌جایی هایی صورت می‌گرفته است.  و از آنجا که هویت قومی افراد گوناگون و متنوع بوده به یک معنا می‌توان از فرهنگ مهاجرت در این دوره سخن گفت.

حکمرانی هخامنشیان و ساسانیان؛ مغزها از کدام فرار می کردند و به کدام پناه می بردند؟/ هنر یونانی و رومی در تخت جمشید و مهاجرت مذهبی در ساسانیان
خانم دکتر مهسا ویسی

مهاجرت در میان چه افراد و در کدام طبقات و گروه‌های انسانی  و در چه حوزه‌های تخصصی رایج بوده است؟

جابجایی‌ها در این دوره عموماً در حوزه صنعتگران بوده است. صنعتگران با تخصص‌های گوناگون از استان‌های مختلف برای همکاری در ساخت و سازهای شاهی آورده می‌شدند. از نوع دیگری از مهاجرت  نیزمی‌توان سخن گفت و آن کوچ ساتراپ‌ها یا ماموران شاهی از استان پارسه به سایر استان‌ها برای انجام پست‌های حکومتی بوده است که اغلب خانواده خود را نیز به همراه می‌بردند 

چه ویژگی‌هایی برای این مهاجران می‌توان برشمرد؟

این مهاجران اغلب افرادی بودند که در حوزه هنر و معماری بومی سرزمین خود قابل بوده‌اند که جهت انجام این امور جابجا می‌شدند و یا در کارگاه‌های شاهی آموزش می‌دیدند  و یا افرادی از طبقه خاص که به عنوان ماموران حکومتی جهت انجام پست‌های دولتی به استان‌های دیگر می‌رفتند و در آنجا ساکن می‌شدند.

مهمترین دلیل این مهاجرت‌ها در دوره هخامنشیان چه بوده است؟

 اجرای فرمایشات شاه، جابجایی‌های درون گسترده‌ای که صورت می‌گرفته است اغلب خاص نبوده ،بلکه به دستور شاه افراد متخصص برای همکاری در ساخت و سازها از دیگر استان‌ها به پارسه می‌آمدند و با جهت انجام پست‌های اداری از پارسه به سایر استان‌ها می‌رفتند.

آیا می‌توان در اسناد ، کتیبه‌ها و سنگ نوشته‌ها مدارکی یافت که بتوان به تعریف یا نکته مشخص در مورد مهاجرت در دوره هخامنشیان اشاره کرد؟

بله در کتیبه‌ها و نیز نوشته‌های مورخان صراحتاً به جابجایی افراد در دو حوزه ای که پیشتر گفته شد، اشاره شده است. می‌توان به کتیبه داریوش اول در شوش اشاره کرد که در مورد چگونگی ساخت آپادانای شوش است و در آنجا به صنعت گرانی از قومیت‌های مختلف که برای ساخت کاخ آمده‌اند اشاره شده است. می‌توان به معماران یونانی که از آسیای صغیر به پاسارگاد کوچانده شدند تا بنای پاسارگاد را بسازند اشاره کرد که امضای آن ها هم بر بنای پاسارگاد و هم تخت جمشید برجا است. برخی اشارات در متون مورخان یونانی یا سکه‌ها و کتیبه‌های آسیای صغیر نیز حاکی از حضور و سکونت پارسیان در مناطق دیگر مانند قفقاز آسیای صغیر مصر و برای مناسب حکومتی است. 

 فرهنگ مهاجرت در امپراتوری ساسانیان

 آقای دکتر رایگانی، آیا می‌توان پرسید در ایران دوره ساسانیان فرهنگ مهاجرت وجود داشته است؟

نه به آن منظور که در عصر مدرن مورد توجه قرار گرفته است، لیکن مهاجرت به معنای عام کلمه وجود داشته است.  

مهاجرت در میان چه افراد و در کدام طبقات و گروه‌های انسانی و در چه حوزه تخصصی رایج بوده است ؟

واقعیتش این است که در روزگار حاکمیت شاهنشاهان ساسانی بیشتر مهاجرت‌ها به صورت اجباری و موسوم به "دیاسپورا" بوده است. و تمامی قشرها و هم  چنین صنوف تنوعی را در بر می‌گرفت.  این مهاجرت بیشتر به سمت داخل بود تا بیرون از قلمرو حاکمیت این پادشاهان.

حکمرانی هخامنشیان و ساسانیان؛ مغزها از کدام فرار می کردند و به کدام پناه می بردند؟/ هنر یونانی و رومی در تخت جمشید و مهاجرت مذهبی در ساسانیان
دکتر سیدابراهیم  رایگانی

چه ویژگی‌هایی برای مهاجران می‌توان برشمرد؟ 

تخصص‌ها و همچنین مسائل سیاسی از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این مهاجران بوده است. گاهی نیز مباحث معیشتی مورد توجه مهاجرانی قرار می‌گرفت  که به دلیل وضعیت بهتر معیشتی ناچار از صحاری بیابانی بین النهرین  شمال عربستان و دیگر حوزه‌های جنوب خلیج فارس  به سرزمین‌های نسبتاً خوش آب و هوا در مناطق شمالی مهاجرت می‌کردند. و صاحب زمین می‌شدند یا دست کم روی زمین‌های  موات کار می‌کردند و صاحب آنها می‌شدند.

حجم این مهاجرت‌ها به داخل امپراتوری ساسانی بوده یا به خارج؟

از آنجا که میزان مهاجرت ناشی از لشکرکشی‌های مداوم شاهنشاهان ساسانی ارتباط مستقیم داشته است حجم مهاجرت نیز پس از هر لشکرکشی بسته به پیروزی یا شکست شاهنشاه در نبرد مذکور بوده است. ولی مهاجرت بیشتر به درون شاهنشاهی بوده است. تعداد مهاجرانی که در متون تاریخی می‌توان در هر مرحله محاسبه کرد  کمتر از ۵۰ هزار نفر نبوده است.  این موضوع به نوبه خود منجر به شکل‌گیری شهرهای جدید، پیشه‌های جدید یا دست کم پیشرفت پیشه‌های موجود می‌شد. حتی در برخی حوزه‌ها نیروی کار و همچنین متخصص وارد عرصه بازار کار می‌شده  است.  از جمله این‌ها متخصصانی در زمینه صنایع نساجی همچنین مهندسی سازه‌های آبی بوده است.

مهترین دلیل این مهاجرت‌ها در دوره ساسانیان چه بوده است؟

معیشت،  اجبار و در نهایت مسائل سیاسی مذهبی؛  گاهی نیز اعتقادات مبتنی بر فلسفه.  پیش از این دلیل معیشتی را توضیح دادیم دلایل مذهبی نیز ناشی از اختلاف بنیادین دو دین زرتشتی و مسیحی در زمینه مسائلی چون خانواده، تدفین، خدا، فرشتگان آسمانی و غیره بوده است. گاهی پیروان مذهب زرتشت تمایل به مسیحیت پیدا می‌کردند  ولی از ترس تعقیب و آزار مذهبی ،  ناچار از مهاجرت به سرزمین‌های تحت حاکمیت امپراتوری روم می‌شدند. عکس این جریان نیز در موارد بسیار نادری صادق بود. اما اختلافات مذهبی میان فرق مختلف دین عیسوی نیز موجبات مهاجرت بسیاری از پیروان مذهب مسیحیت را به درون قلمرو ساسانی فراهم کرد. از جمله پیروان فرقه نستوری از این موارد به شمار می‌رود.

 مباحث علمی و فلسفی نیز در این زمینه قابل ذکر است.  مدارس پزشکی و فلسفه در روزگار شاپور دوم تا خسرو اول از جمله مهم‌ترین دلایل مهاجرت علمی و فلسفی روزگار حاکمیت ساسانیان در پهنه ایرانشهر به شمار می‌رفت. پزشکان متعددی از اقصا نقاط جهان به درون مدارس پزشکی جهت تدریس پزشکی و همچنین مداوای بیماران به مناطقی چون گندی/  جندی شاپور مهاجرت می‌کردند.  محصلان متعددی نیز به این مدارس جهت تحصیل دانش پزشکی آمد و شد داشتند. فلاسفه بزرگی به دلیل عدم پذیرش از سوی امپراتوری روم( عدم تطابق با اندیشه امپراتوری)  ناچار به مهاجرت به دربار خسرو اول (انوشه روان) شده‌اند.

آیا در دوره ساسانیان نظارت حکومتی در این ورود و خروج‌ها وجود داشته است؟

 بسیاری از موارد مرتبط با سیاست دیاسپورا با نظارت حاکمیت ساسانی و عمال آن ها مقاطع پایین‌تر انجام می‌گرفت.  در زمینه مهاجرت‌های مذهبی نیز این ورود مهاجران تا حدودی زیر نظر حاکمیت بود ولی گاهی خروج از طریق "فرار" صورت می‌گرفت.

آیا می‌توان در اسناد، کتیبه‌ها و سنگ نوشته‌های ساسانیان مدارکی یافت که بتوان به تعریف یا نکته مشخص در مورد مهاجرت اشاره کرد؟

مطالبی که در این داده‌های موسوم به کشفیات باستان شناسانه قابلیت لمس و گاهی رویت را دارد ناشی از مسائل دیاسپورایی است که توسط شاهنشاهان ساسانی به عنوان افتخارات بر کتیبه‌ها مورد اشاره مستقیم قرار  می‌گرفت که تاسیس شهرها و فتح ایالات را به صورت ضمنی یادآوری می‌کرد.

۲۱۶۲۱۶

کد خبر 2003104

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 27
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۸
    0 0
    با این فصلنامه آشنا نبودم با این که 26 شماره منتشر شده، مطلب خوبی ازش منتشر کردین ممنون
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۸
    0 0
    یعنی این این همه دو تمدن ایرانی و رومی از همدیگه تاثیر گرفته اند؟
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۸
    1 0
    دکتر علیرضا شاپور شهبازی موسس «بنیاد تحقیقات هخامنشی»، با توجه به الواح کشف شده در خزانه تخت جمشید در مورد نقش یونانیان در ساخت پارسه می‌نویسد: در این اسناد نشانی از کارگران و هنرمندان یونانی که در تخت جمشید سکونت داشته و در ساخت کاخ‌ها سهمی داشته باشند نمی‌یابیم. بنا بر این، فرضیه غربیانی که می‌گویند یونانیان در ساختن تخت جمشید همکاری و بلکه نظارت داشته اند، بی پایه است (شهبازی، 1389: ص 198).
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۸
    1 2
    این بنده خدا گفته که معماران از خارج از شاهنشاهی ایرانی می آمدند من میخوام از ایشان بپرسم که نظرشون رو در مورد معماری ماد بفرمایند؟یا نقش برجسته ها و معماری ایلامیان را هم خارجی ها درست کردند؟معماری جیرفت چی؟معماری شهر سوخته چی؟تپه سیلک چی؟سیراف چی؟
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۸
    2 0
    مغزها از شما فرار می کنند
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۸
    0 2
    زمان ساسانیان از شهرهای تحت تسلط مغها بسیاری اندیشمندان و ... خارج شده مخفی می شدند
  • پویا IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۸
    0 3
    واقعا این یونانی ها چه انسانهای باهوشی هستند من فکر میکردم این سازها (تخت جمشید)ساخت خودایرانیهاست قبلا یه مقاله خونده بودم که سازه های یونانیها شبیه سازه های تخت جمشید هست
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۹
    1 0
    چرا بدون سند میگین سند تاریخی رو کنید
  • IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۹
    2 0
    مردم این سرزمین مملو از خلاقیت بوده اند و همچنین مدیریت، خلاقیت مردم در فتوحات. کشتن و اسارت گرفتن و تجاوزات ناموسی را در اسکندر ومغول‌ها وآمریکا دول غرب و اسرائیل می‌توان دید..به وفور.
  • محمد IR ۰۶:۰۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۹
    2 0
    تخت جمشید نماد هنر و فرهنگ ایران زمین است و نگارنده این مطلب شاید به اشتباه یا به عمد و دشمنی با ایران زمین هنر دوران پرشکوه هخامنشی را یونانی و رومی می داند ، در ضمن در زمان هخامنشی رومی وجود نداشته باید بر اساس مستندات حرف زد
  • IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۹
    1 0
    چرا احساس می کنم هرچه که در نوشتارهای درون جغرافیای سیاسی ایران نوشته میشه فقط رنگ و بوی خودزنی ست .
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۹
    2 0
    کاش اون موقع به دنیا میومدم ، لااقل مملکت قانون و قرار داشت !
  • بهنام سلطانی IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۹
    0 2
    سلام این دکترا چرا هی مینویسن اسیای صغیر چرا بجای این جمله نمیگن اسیای کبیر و سعی بر کوچیک کردن امپراتوریهای بزرگ را دارن چرا دارین تاریخ بزرگ و کهن ایران رو تحقیر و کوچیک می کنید
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۹
    1 2
    هخامنشی سلسله بزرگ و متمدنی بوده اند اما در سلسله ساسانیان آن تمدن دیگر از میان رفته بود
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۹
    1 2
    بسیاری سعی دارند هخامنشیان و ساسانیان را ایرانی توصیف کنند در صورتی که ویژه گی ایرانی بودن یکسانی ندارند . اگر نژاد و قومیت ملاک باشد هیچکدام از این دو قوم اصالت بومی اینجا را ندارند بخصوص هخامنشیان که مهاجر بودنشان محرز است . و اما اگر ملاک پایتخت در درون ایران کنونی بدانیم .. که هخامنشیان پایتخت شان در انشان و پاسارگاد بوده ولی ساسانیان در عراق قرار دارد . و اگر زبان را ملاک ایران بودن بدانیم زبان ساسانیان و هخامنشیان و قومیت این دو با زبان فارسی یا دری یا تاجیکی تفاوت ماهوی دارد ...‌و موارد دیگر
  • اکبر عباسزاده IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۹
    0 1
    مطلب جالب و دارای حقایق تاریخی زیادی بود
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۰
    0 2
    آریایی‌ها غیر از این دو حکومت در ایران هیچ حکومتی ندارند در ایران بیشتر تورکها و ترکمنها حکومت میکردند
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۰
    1 0
    اینا که اسمش گذاشتید مهاجرت ،مهاجرت نبوده ،اینا اسرا جنگی بودند که بعد از شکست‌هایی که از پادشاهان هخامنشی و ساسانی می‌خوردند، به اسارت گرفته می‌شدند و پادشاهان ساسانی به جای قطع کردن سر مردان و تجاوز به زنان آنها کاری که اعراب با ایرانیان کردند از هنر و نبوغ معماری انهااستفاده میکردند و در جهت پیشرفت و ترقی حکمرانی شان استفاده می‌کردند.بعد قبور یهودی،مسیحی،گبر ها نشان می‌دهد که در ایران باستان همه اقوام در کنار هم با صلح و دوستی زندگی می‌کردند و هیچ کس به خاطر دین و مذهب ترس نداشته،چیزی که بعد از ورود مسلمانان به ایران وجود داشته
  • مرتصی نوروزی IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۰
    0 0
    به نظرم بحث تاریخ قبل از اسلام را بیشتر منتشر کنید. ما چیزی از هویت تاریخی خودمان نمی دانیم
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۰
    0 0
    این مطالب جز تحریف چیزی نیست هنر سنگتراشی و ساخت بناهای سنگی در زمان هخامنشیان در ایران به بلوغ خودش با معماران پارسی رسیده بوده و گاهی هم از هنر و سبک یونانی برداشتی میشده اینکه از یونان و روم کسانی برای این کار اورده شدن درست نیست چون هنر سنگتراشی پیکر تراشی از زمان ایلامیها وجود داشته و در زمان هخامنشیان به تکامل رسیده و در زمان ساسانیها هم کامل بوده و آثارش موجوده
  • حبیب IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۰
    0 0
    با سلام ؛ عالی بود آشنا کردن مردم با تاریخ پر افتخار ایران بسیار ضروری است از گرد آورندگان این مقاله بی نهایت سپاسگزارم.
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
    0 0
    اقایان کارشناس چرا درباره زبان سخن نمیگید پارسی شده فارسی؟
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
    0 0
    کاش ازسلسله باشکوه اشکانی که ۴۸۰سال حکومت کردند هم بگید.
  • محمدعلی احراری IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
    1 0
    ازدی که گذشت هیچ ازاو یاد مکن..... افسانه های گذشته راول کنیدوباگذشته زندگی نکنید. فکرامروز خودبا دنیا باشید. تاوقتی سرنوشت کشوررا گذشتگان تعیین کند. فردابدتر از امروزه