۰ نفر
۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۱

تهران امروز نوشت:

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور می‌گوید که قرار است 7 میلیون گردشگر به کشور وارد شوند! هرچند این اعداد و ارقام، کمتر از 300 میلیون نفر گردشگری است که روح‌الله احمدزاده کرمانی رویای تحقق آن را در سر می‌پروراند،اما سوال اینجاست که آیا لغو روادید برای 70 کشور جهان می‌تواند سیل گردشگر را به ایران سرازیر کند؟ 70 دولتی که کشور چین هم در میان آنها وجود دارد. چین که به‌گفته مسئولان سابق سازمان، پتانسیل صدور 300 میلیون نفر گردشگر در سال را به ایران دارد!


البته سید حسن موسوی نخستین فردی نبود که در خصوص ورود 7میلیون گردشگر به ایران صحبت کرد. پیش از او نیز منوچهر جهانیان، معاون جدید گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور وعده ورود هفت میلیون گردشگر خارجی به کشور را داده بود، اگر به خبرهای چند سال قبل هم رجوع کنیم، می‌بینیم که اسفندیار رحیم مشایی هم چنین برنامه‌هایی داشت،
اما همانطور که منوچهر جهانیان چرایی و چگونگی وقوع این اتفاق را بیان نمی‌کند، سید حسن موسوی هم نمی‌گوید که چطور هفت میلیون گردشگر خارجی می‌خواهند در سال آینده به کشور بیایند که در خوش بینانه‌ترین حالت براساس آمار سازمان توسعه تجارت ایران، عدد گردشگران ورودی به کشور از 300 هزار نفر تجاوز نمی‌کند. اما او می‌گوید: «من تکلیف کرده‌ام که این اتفاق بیفتد و از رسانه‌های داخلی می‌خواهم که به این موضوع کمک کنند. ما را تحریم می‌کنند تا گردشگر به ایران وارد نشود. ما این کار را تکلیف کرده‌ایم که بشود و باید انجام شود. برای این کار باید از همه ظرفیت‌های کشور کمک بگیریم، چون ما به‌تنهایی قادر به این کار نیستیم.»
به اعتقاد او، ایران جزو کشورهایی است که یک مسافر هنگام ورود به آن احساس امنیت 25 درصدی دارد، ولی در زمان خروج از کشور، احساس امنیت 95 درصدی دارد. حسن موسوی با اشاره به در دستور کار قرار داشتن موضوع تسهیل صدور روادید، می‌گوید: «پیگیری‌هایی با وزارت امور خارجه در این زمینه انجام داده‌ایم و معاون کنسولی این وزارتخانه قول‌های خوبی به ما داده است. دولت در همه‌ زمینه‌ها در حال کمک به این سازمان است.» همچنین سید حسن موسوی درباره امکان لغو روادید بین ایران و چین، می‌گوید: «این امر به سیاست‌های همه بخش‌های کشور بازمی‌گردد. ما در حال صحبت با وزارت امور خارجه هستیم. دستگاه‌های ذی‌ربط نیز باید در این زمینه اقداماتی را انجام دهند. وزارت امور خارجه با حساسیت در حال تعقیب این قضیه است و نظرها درباره‌ آن مثبت است.»
او پیش از این هم گفته بود که گران شدن ارز باعث حضور گردشگران خارجی می‌شود.فرصتی که به ناگاه تغییر و تحولات عجیب در قیمت سکه و ارز یک بازار ارزان را در اختیار آنها قرار داده است.

 
متضرر شدن گردشگران داخلی

امروز همانطور که زیرساختی وجود ندارد تا گردشگران خارجی با فراغ بال وارد ایران شوند، خروج مسافر هم به دنبال سیاست‌های اقتصادی به گذر از هفت خان رستم تبدیل شده است. بانک مرکزی پس از نوسان‌هایی که در بازار خرید و فروش ارز ایجاد شد، تصمیم گرفت ارز دولتی را به مسافران خارجی در فرودگاه‌های بین‌المللی تحویل دهد. بنابر این ضوابط، اگر مسافری بخواهد ارز با نرخ دولتی تهیه کند،‌ بانک‌ها او را به شعبه‌های خود در فرودگاه ارجاع می‌دهند. این در حالی است که آژانس‌ها به‌خاطر ثابت بودن نرخ ارز در بازار و تأثیر آن بر هزینه سفرهای خارجی‌ تصمیم گرفته‌اند، نرخ تورهای خارجی را ترکیبی و به‌صورت «دلار + ریال» و «یورو + ریال» اعلام کنند.
این تصمیم هم مثل تمام اتفاقات و تصمیماتی که برحسب شرایط به‌وجود می‌آید از سوی سازمان میراث فرهنگی به فال نیک گرفته شده است. معاون گردشگری معتقد است که فروش ارز دولتی هنگام خروج از کشور در فرودگاه‌ها به نفع مسافران واقعی است‌، اما اعتقاد رئیس هیات مدیره‌ انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران این است که این ارز دولتی، صرف خریدن سوغات می‌شود‌ نه سفر، چون مسافر قبلا تورش را با ارز آزاد خریده است. این درحالی است که به گفته کارشناسان حوزه گردشگری در این شرایط، گردشگر مجبور است برای خریدن تور که باید به ازای بخشی از هزینه‌های آن‌، دلار یا یورو بپردازد،‌ ارز را با نرخ آزاد از بازار بخرد.
اما به گفته اکبر غمخوار، با توجه به ضوابط جدید، انتقال بیش از پنج‌هزار دلار، قاچاق محسوب می‌شود اما اگر آژانس‌ها از مسافران ریال بگیرند، چگونه می‌توانند آن را به ارز تبدیل کنند و پرداخت‌های خود را انجام دهند؟ دفاتر سفر و گردشگری استان تهران برای حل این مشکل در نامه‌ای دست به دامان فرزین معاون وزیر اقتصاد ـ و بهمنی ـ مدیرعامل بانک مرکزی شدند و از این دو خواستند تا که بانک عاملی را مشخص کنند تا آژانس‌ها قرارداد هتل‌ها و چارت‌های هوایی را بر مبنای ارز 1226 تومانی ببندند تا پرداخت‌های آن‌ها از طریق این سیستم بانکی انجام شود.
این درحالی است که منوچهر جهانیان، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی می‌گوید: «آژانس داران ارز 1226 تومانی دریافت می‌کنند.»
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بی‌توجه به آنچه مسافر داخلی را آزار می‌دهد، منتظر معجزه‌ای است تا افزایش قیمت دلار و لغو روادید بتواند سالانه 7 میلیون گردشگر را به ایران بکشاند. اما این سازمان نمی‌گوید برای اینکه بتوان گردشگران پولدار چین و ژاپن را از آمریکا و کشور‌های حوزه خلیج‌فارس به ایران کشاند چه تمهیدی اندیشیده است. رئیس سازمان فقط اعتقاد دارد که این اتفاق باید بیفتد!
47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 200131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۳
    2 2
    من تو آژانس مسافرتی کار میکنم وضعیت مسافرت نسبت به سال قبل خیلی افت کرده.تازه اگه هم خوب بشه این وضع .فقط دلار که از گشور خارج میشه