۰ نفر
۲۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۱:۰۰

هادی معیری نژاد

نوسانات قیمت ارزهای خارجی در ماههای اخیر تاثیرات مختلفی در بخشهای گوناگون اقتصاد کشور ما گذاشته است.اما یکی ازمهمترین تاثیرات قیمت ارزدر بخش گردشگری کشور است.

ما در آستانه نوروز قرار داریم فصلی داغ در گردشگری داخلی و خارجی . اما امسال سال خاصی در عرصه گردشگری است.
گرانی تور های خارجی ، محاسبه با دلار، تهدید به گرفتن مابه تفاوت نوسانات ارزی توسط برخی ازآژانس ها و بالاخره مشکلات به دست آوردن دلار....همه و همه دست به دست هم داده است که آمار خروج گردشگر از کشور در نوروز امسال را همراه با رکود ارزیابی کنیم.
اما نکته اینجاست که آیا این رکود به ادعای مسئولان سازمان گردشگری موجب اعتلای و رشد گردشگری داخلی می شود؟
آیا چنان که رسم است با کاهش برابری ریال در برابر دلار سیل گردشگران خارجی وارد ایران می شود؟
پاسخ سئوالهای بالا اگرچه تلخ است ولی منفی است. البته ممکن است مسئولان امور گردشگری کشور با محاسبات روی کاغذ به این نتیجه برسند اما واقعایت صنعت گردشگری ما این محاسبات را به هم می ریزد.
باید گفت که رونق گردشگری در سایه کاهش ارزش ریال در صورتی باعث رونق گردشگری می شود که چند شرط اساسی برقرار باشد. اولین و مهمترین آنها زیر ساختهای گردشگری است ضعف ما در این صنعت قیمت بالای خدمات نیست بلکه اصلا نبود خدمات کارامد و جذاب است.

کشور ما حتی در اماکن توریستی آن مانند اصفهان وشیراز اصلا فاقد آن اراده عمومی برای جذب گردشگر است. از خدمات سطح پایین هتلها گرفته تا نوع ارایه خدمات در اماکن گردشگری ؛ در این مناطق تعداد افرادی که بتوانند به زبان انگلیسی یک توریست راه گم کرده را هدایت کنند از تعداد انگشتان دست تجاوز نمی کند.

البته در خبرها می شنویم که در یونان و اسپانیا علیرغم بحران اقتصادی ،، گردشگری هنوز دارای رونق است . اما آیا می توان زیرساختها و جذابیت های گردشگری یونان و اسپانیا را با کشورمان مقایسه کرد.

نکته دوم این است که رونق گردشگری با کاهش ارزش پول داخلی هنگامی به وقوع می پیوندد که این کاهش ارزش فکر شده و با برنامه ریزیهای مشخص برای برابری در تجارت خارجی به وقوع بپیوندد نظیر آن چه چین در پایین نگه داشتن عمدی قیمت یوان دنبال می کرد.

اما کاهش ارزش ریال متاسفانه به دلایل عارضه های اقتصادی و از سر اجباراست . وبا خود عارضه های دیگری مثل گرانی کالاها و خدمات و افزایش ریسک سفر را به همراه آورده است که اثرات مثبت کاهش ارزش ریال برای گردشگران خارجی را منتفی می کند.

در واقع باید گفت این نوسانات قیمت دلار تنها می تواند بر آمار سفرهای داخلی تاثیر بگذارد آن هم نه به دلیل جذابیت مقاصد داخلی بلکه از سر اجبار به دلیل گرانی تورهای خارجی ممکن است مسافرانی که برای نوروز دبی ، ترکیه ،مالزی و.....را در نظر داشتند با کمی اغماض به کیش و شیراز و رامسر و اصفهان راضی شوند اما پولی که این گردشگران داخلی خرج خورد و خوراک و گردش می کنند آیا واقعا به صنعت گردشگری ما تزریق می شود؟!
47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 198387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    12 1
    متاسفانه تمام تجزیه و تحلیلهای مسوولین ما مثل همین قضیه سرازیر شدن توریستهای خارجی به کشور ابکی و مبتنی بر خواب و رویای اقایون میباشد!!واقعا جای تاسف است که مسوول گردشگری مملکت ما از درک ساده ترین اصول و زیرساختهای صنعت گردشگری ناتوان است و حتی به اندازه یک نوجوان 12-13 ساله هم قدرت تجزیه و تحلیل مطالب و موقعیتها رو نداره
    • بدون نام IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
      0 0
      احسنت.
  • areash IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    13 1
    سلام ما که تو شمال هستیم از رونق گردشگری چیزی نمی بینیم . غیر از ترافیک . هرکی داره میاد یه چادر پشت ماشینشه و نهار و شام هم نهایت نیم کیلو گوشت یا مرغ می خورن . آخر خریدشون هم نوشابه و آب معدنیه . هتل ها همه خالی و پارکها پره . وقتی هم که تشریف می برن ولایت خودشون واسه ما چیزی جز پلاستیک و ظرف آب معدنی و نوشابه تو طبیعت بجا نمی مونه . اقتصاد منطقه هم هیچ تکون نمی خوره فقط گوشت و مرغ گرون میشه . آلودگی محیط زیست و زباله برای ما باقی می مونه . البته وقتی هیچ امکانات تفریحی وجود نداره اینطوریه
  • بدون نام US ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    10 0
    این کشوری های دبی و ترکیه و ... ده ها هزار توریست مقیم دائم هستند یعنی خانه ایی خریده اند یا اجاره کرده اند و هر روز دارند تمام هزینه های زندگی را پرداخت می کنند مثلا بازنشسته های انگلیسی که از بدی آب و هوای خود به این کشور ها برای گذران دوران بازنشستگی آمده اند و اینها سالانه بین 10 تا 20 هزار دلار هزینه می کنند یعنی برای آن کشور ها ارز آور هستند ما باید دنبال اینجور توریست های باشیم. باید امکانات و فرهنگ را جوری سر و سامان دهیم که توریست در مملکت ما اقامت دائم داشته باشد ، نه بیاد و زود بره و پشیون هم بشه که اینجا امده.
  • بدون نام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
    0 0
    چی عجب یکی پیدا شد این واقعیت تلخ ورنج آور را بگوید.در تمام کشورهای دنیا حتی افغانستانی که کلی از ایران ما عقب افتاده تر است به گردشگری بعنوان یک صنعت درآمدزا وسودآور نگاه میکنندوبه صنعت سپید معروف است اما در ایران ما باوجود این همه جاذبه های فرهنگی تاریخی وطبیعی حتی درحد یک کارگاه هم به اون توجه نمیشه.من خودم صدها تحصیلکرده دانشگاهی در رشته های مرتبط با جهانگردی ؛گردشگری وهتلداری را میشناسم که یا بیکار است یا در زمینه ای غیر از رشته تحصیلی اش کار میکنه این یعنی ما هم امکاناتش را داریم وهم علمش فقط یک گوشه نگاه مسئولین را کم داریم.