۰ نفر
۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۹

بسیاری از کشورهای دنیا که در سالیان اخیر سهم بالایی از ثروت ودرآمد ناخالص ملی را به خود اختصاص داده اند یا کشورهای صنعتی هستند و و یا کشورهایی با اقتصاد متکی به نفت .

اما در این میان کشورهایی هم وجود دارند که نه در قافله صنعتی شدن حرف نویی برای گفتن دارند ونه اقتصادی متکی به نفت دارند.

کشورهایی چون ترکیه و اسپانیا گرچه در شرایط بحران اقتصادی با مشکلاتی مواجه شده اند اما در شرایط عادی کشورهایی هستند که قسمت اعظم اقتصاد خود را بر صنعتی متمرکز کرده اند که به نظر می رسد دنیا آینده را در اختیار خواهد گرفت؛ یعنی صنعت گردشگری

این صنعت با اتکا به اقتصاد کشاورزی و صنایع مرتبط با کشاورزی و غذا از این کشورها چهره ای دگرگونه ساخته است.

در همان سالها که این کشورها به اهمیت گردشگری پی بردند ما به دلیل دارا بودن نفت ،صنعتی بودن را در تولیدات صنایع سنگین از قبیل ماشین آلات ،اتومبیل و...غیره دیدیم و تمرکز بر صنایع تبدیلی پتروشیمی نهایت تلاشمان بود برای بهره گیری از مزیت نسبی دارا بودن ذخایر نفتی.

گرچه نمی توان از اهمیت تولیدات صنعتی چشم پوشید و مزایای بهره گیری از ثروت خدادادی را نادیده گرفت ، اما گذشت زمان مشخص کرد که صنعت گردشگری و در کنار آن تکیه بر تولیدات غذایی وکشاورزی دارای مزایای بسیاریست که ما در این چند ساله از آن غفلت کرده ایم .

بر کسی پوشیده نیست که درسالیان اخیر صنایع مربوط به کشاورزی ما بسیار افت کرده اند و گردشگری از عرصه شعار و دادن آمار فراتر نرفته است.

مزیت داشتن پتانسیل برای اکوتوریسم ، توریسم پزشکی، ورزشی ، ادبی و تاریخی ، پاک بودن این صنعت برای محیطزیست و بالاخره استراتژیک بودن آن در مواقع بحران اقتصادی و تحریم ،گردشگری را به صنعتی رو به آینده برای کشور ما بدل کرده است.

اینروزها که اقتصاد ایران در شرایط تحریم به سر می برند شاید فرصت خوبی باشد برای کسانی که می توانند در عرصه اقتصاد کلان کشور تفکر کنند،کسانی که می توانند گره های کور صنعت گردشگری را بگشایند.

در چند سال اخیر اقدامات در حوزه گردشگری بیشتر منطقه ای و گاه تبلیغاتی بوده است. کشور ما برای آن که بتواند همگام با پیشرو ترین کشورها این صنعت وارد عرصه رقابت شود نیاز به باز نگری در مبانی اصلی جذب گردشگر دارد.

ورود گردشگر از چین و کشورهای آسیایی گرچه طرحی خوب است اما بدون توجه به زیر ساختهای گردشگری یک طرح بلند مدت سود آور نخواهد بود و حداکثر بعد از آمدن یکی دو تور گردشی به پایان می رسد. چرا که با این اوضاع خدمات گردشگری ما هیچ توانی برای رقابت در بازار جهانی این صنعت نداریم.
301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 200815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =