عبدالکریمی: یاری ام کنید / با توهین به امثال رایگانی نمی توان با منطق عمیق آنان مواجهه کرد /  اندیشه هم تراز با منطق رایگانی، در منتقدان نمی بینم

آنان که خواهانند با وی (فاطمه رایگانی) و جوانانی مثل او به مقابله برخیزند باید، اگر نه با منطقی والاتر و عمیق تر لااقل، با منطقی در همان سطح و در افقی هم تراز آن با وی به چالش برخیزند. متأسفانه من یک چنین سطحی از منطق و یک چنین افقی هم تراز را در نیروهای منتقد وی نمی بینم. آیا کسانی هستند که در این جامعه مرا برای نیل به منطقی والاتر از منطق او و دست یابی به افقی هایی متعالی تر از افق حرکت او، به منظور مبارزه با وی یاری دهند؟

فروزان آصف نخعی: به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بیژن عبدالکریمی استاد دانشگاه و فیلسوف ایرانی، اخیرا در کانال تلگرامی خود اقدام به انتشار متنی کرده راجع به سخنرانی خانم فاطمه رایگانی در پژهشکده فرهنگ و هنر اسلامی. سخنرانی ای که بسیار متفاوت از سخنرانی تندروها است. از نظر عبدالکریمی، سخنان مذکور، بسیار عمیق است که با توهین و ... نمی توان به مواجهه با او رفت. عبدالکریمی می گوید: «این دختر یکی از صدهاهزار فرزندان خمینی و در کنار "مهسا امینی‌"ها یکی از میلیون‌ها دختران جوان این دیار و لذا یکی از فرزندان و دختران من است. او در این کلیپ از ایده‌ هایی چون "آغازگری دوره‌ای جدید"، "برپایی عالَم و انسانی تازه"، "نظم جدید جهانی"، "آرایش جدید نیروهای جهانی"، "پاسخ های جدید به مسائل عمیق انسانی" و ... سخن می گوید.»

عبدالکریمی در ادامه می افزاید: «بی تردید با اوصافی مثل احمق، اُمل، دختر سنتی، رانتخوار، ساندیس خوار، عقب افتاده، کودن و غیره نمی توان وی را توصیف کرد. می توان با تمام ایده های او مخالف بود اما بی انصافی است که وی را با اوصافی این چنینی توصیف کنیم. این به معنای از دست دادن پدیدار و پشت کردن به واقعیت ها و حقایقی است که قرار است با آن ها مبارزه کنیم. سخنم به هیچ وجه در خصوص درستی یا نادرستی و نیز موافقت یا مخالفت با این  ایده ها نیست، سخنم در سطح منطق و افقی است که این دختر به مسائل می نگرد.»

او افزود: «لذا آنان که خواهانند با وی و جوانانی مثل او به مقابله و مبارزه برخیزند باید، اگر نه با منطقی والاتر و عمیق تر لااقل، با منطقی در همان سطح و در افقی هم تراز آن با وی به چالش برخیزند. متأسفانه من یک چنین سطحی از منطق و یک چنین افقی هم تراز را در نیروهای منتقد وی نمی بینم. آیا کسانی هستند که در این جامعه مرا برای نیل به منطقی والاتر از منطق او و دست یابی به افقی هایی متعالی تر از افق حرکت او، به منظور مبارزه با وی یاری دهند؟»

فاطمه رایگانی چه می گوید؟

فاطمه رایگانی در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، در سخنانی تحت عنوان «دوگانه "انسان" و "استکبار"، انگاره مقاومت را خلق می کند» می گوید: « نیاز به آغاز گری عصر جدید، چیزیه که در تاریخ فلسفه و تاریج جامعه شناسی بسیار سابقه دارد، و خیلی ها در باره این مفهوم صحبت کردند، که چه موقعی می توانیم بگیم که عصر جدیدی در عالم آغاز شده چه اونجایی که حالا در نظریه دوران محوری در باره اش صحبت می شد، چه اون جایی که حرف از روح جهان زده می شه، و چه اون جایی که بحث از آغاز های بزرگه، مسئله این که کسانی با جهان بینی جدید پاسخی به مسائل عمیق انسانی می دهند و این پاسخ به شرایط سیاسی اجتماعی زمانه یک نظم جدید و یک الگوی جدیدی از زیستن را داره فراهم می کنه ، این جا ما می توانیم مدعی بشویم که عصر جدیدی آغاز شده است. اگر بخواهیم دنبال این آرایش جدید بگردیم، شاید بهترین رمزگشایی اون در بیانیه گام دوم باشد. اون جایی که می گن که "درپی حرکت انقلاب اسلامی پیش چشم دنیا دوگانه جدیدی قرارگرفت، و آن دوگانه جدید اسلام و استکبار بود.»

عبدالکریمی: با توهین به امثال رایگانی نمی توان با منطق عمیق آنان مواجهه کرد /  اندیشه هم تراز با منطق رایگانی، در نیروهای منتقدنمی بینم
دکتر فاطمه رایگانی

او سپس به ویژگی این آرایش پرداخت و گفت: «ویژگی این آرایش چیه؟ وقتی ما حرف از اسلام و استکبار می زنیم به عنوان یک دوگانه جدید، جدید بودنش کجاست؟ این که یک تمایز جدی با دوگانه سنتی اسلام و کفر دارد، و دارد در باره یک دوگانه ای صحبت می کنه که دیگری بزرگتری داره، نسبت به دیگری قبلی، اسلام و کفر. و در عین حال یک "ما"ی بزرگ تری داره. این "ما" در برابر اون داره شکل می گیره. و در این تقابل و در این دوگانه ، انگاره مقاوئمت خلق می شه. استکبار در برابر شما به نحوی عمل می کند که شما رو وادار به مقاومت کند. و مقاومت برای شما، وضع وادار شدگی نیست، اون وقت این جا، از اون "ما"ی قدرتمند داره ریشه می گیره. و اون جایی خودش رو بزرگ می کنه ، که می خواهد اثبات بکنه، این "ما"ی قدرتمند و این ایستادگی و مقاومت در برابر استکبار با فطرت انسانی پیوند خورده. و در واقع این دوگانه، دوگانه اسلام و استکبار نیست، دوگانه انسان و  استکبار است. و هر کجا انسانی هست، این سوی ماجرا باید قرار بگیرد.» 

رایگانی حرکت سیدحسن نصرالله را در مسیری که تبیین می کند، می داند و می گوید: «سیدحسن نصرالله و تجربه جبهه مقاومت یک گام بسیار مهم در همین مسیره. این جایی که می خواهد توضیح بدهد به عالم که این در واقع یک دوگانه انسانی است، نه یک چیزی که صرفا مرزبندی قدرت های سیاسی باشه.او پاسخ به نیاز زمانه رو ، از میراث خودش می آره، اون جایی که سراغ میراث تاریخی خودش میره، از حافظه تاریخی خودش استفاده می کنده، و سراغ انگاره هایی میره، از شهادت و فداکاری، که آن انگاره ها در میدان جدید معنا دارند و دارند این مبارزه را معنا بخشی می کنند. حرکت به سمت آینده مشترک زمانی واقعا یک پیوند عمیق  در باره اش ایجاد می شه که یک گذشته مشترکی وجود داشته باشه، و گذشته های ملی ، نژادی و قومی، نمی تونن عهده دار این اشتراک باشند. برای همین حرکت های مشترک شکل نمی گیره.»

رایگانی می افزاید: «سیدحسن نصرالله با ارجاع به تشیع  داره این گذشته مشترک رو ممکن می کنه، حتی برای کسانی که به ظاهر التزامی به این گذشته ندارند. و اون جایی که سید حسن نصرالله در باره معنی لبیک یا حسین صحبت می کنه، در واقع داره با ارجاع به یک گذشته مسیر حرکت به سمت این آینده رو نشون می ده، و این داره مرز جدید باز می کنه، برای افرادی که شاید هرگز مخاطب  این سخنان نبودند، ولی الآن ضرورت ایستادن در کنار فلسطین، پیدا کردن  این گذشته را داره برای اون ها هم ضروری می کنه، و توجه اون ها رو به این جلب می کنه و چتر فراگیری از این گذشته رو داره ایجاد می کنه و اتفاقا بعد از شهادت او، شاید این چتر گسترده تر هم می شود. چون حالا دیگه امضای مهمی پای این قرارداد آمده.»

216216

کد خبر 1988087

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۴
    12 11
    جالبه که یک فیلسوف مفاهیم دهه هفتادی چپ گرایانه با قشربندی و ویترین کلمات خالی از معنی و بدون چارچوب بندی نظری دقیق رو به عنوان مفاهیمی والا و دقیق بازنمایی و تبلیغ میکند و جالبتر آن است که از سایرین برای تقابل نظری با این مفاهیم والا درخواست استمداد میکند. با کمال احترام برای جناب دکتر من حرکت ایشان را اقدامی نادرست برای احیای یک سری صرفا گزاره هایی که خود دلبستگی به آن دارند و ارزیابی میکنم
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۴
    1 10
    نظر خانم رایگانی کاملا درست است در جهان امروز تقابل اسلام در مقابل استکبار ریشه در تقابل فطرت انسانهای آزاده در برابر استکبار دارد و این مطلب تازه ای نیست بلکه پیام امام حسین علیه السلام در عاشورا است
  • کریم IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۴
    7 1
    بیتفاوت ازین خبر رد شدم بعدی چی بود؟ توقیف موتور ده میلیاردی در شهر قدس از امثال خانم رایگانی که دوگانه اسلام و کفر رو معرفی میکنن و طبعا خودشون رو در جبهه برحق میبینن انتظار منطق و علم نداریم. پیشگوییها و پیش‌بینی‌ها و تبیین و تبشیرشون هم بخوره توی سر ما. همین فقط بگن جبهه حقشون چجوریه که یه موتور یک‌میلیارد قیمت میخوره. تازه اگه مجوز داشت که قیمتش چهار برابر میشد!
  • علی IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۴
    1 7
    اگر همه اخلاص سید حسن نصرالله را داشته باشند و همچنین به قول شهید بهشتی شیفتگان خدمت باشند نه تشنگان قدرت مسایل حل شده است افسوس که چنین نیست پس نظریات هم مشکل پیدا می کنند
  • مهدی IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۵
    1 7
    سلام چه عجب دکتر عبدالکریمی اذعان ضمنی کرده که انگ زدن و توهين کردن و افترا بستن هنر نیست؟!!
  • IR ۰۴:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۵
    1 8
    امل و کودن کسانیند که زن را فقط در بزک کردن برای نمایش می بینند. بجز حرف مزخرف نمی توان توقعی از اونها داشت.
  • مجید IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۵
    7 1
    این حرفها در جامعه امروز ایرانی هیچ توجهی را به خودش معطوف نمیکند.این دست بودجه ها را در اختیار نخبگان قرار دهید که مملکت را از بن بست درآرند نه حرفهای بی خریدار عرضه کنند.
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۵
    7 0
    انگار جامعه‌ ایرانی دچار خود ویرانی شده است.درون حاکمیت جنگی داخلی است و تندروها مثل نقل و نبات انگ و برچسب می‌زنند. صدا و سیما و تریبون داران نماز جمعه بجز نفرت پراکنی هنر دیگری دارند. در کوچه و خیابان و هنگام رانندگی با کم‌ترین حرکتی، ناسزا و دشنام به طرف حواله می‌شود.دریغ از اندکی منطق و خویشتن‌داری. ایران نیاز به انسان‌هایی مانند گاندی و ماندلا دارد.
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۵
    3 2
    ايشون زيباكلام جديد نظامن با خلال دندون نميشه فولاد رو ذوب كرد
  • حسن IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۵
    1 5
    چه خوب است در همان ساحت فلسفه گام بردارید و وارد عالم سیاست نشوید استاد
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۵
    1 7
    البته که جبهه مقاومت در میان مردم، مانند پارتیزانها و مقاومت در جنگ دوم جهانی حتی بیشتر قابل احترام هستند
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۵
    2 0
    ۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝ ﴿الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْداءَهُم﴾ ۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝ ﴿اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج﴾ ۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝ یا الله به حقِّ محمَّد و آل محمَّد از ""اختلاس"" و ""تورم"" نجاتمون بده. ۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝ از دست جنایتکارای جنگی، مردم مظلوم جنگزده (فلسطین، اوکراین، لبنان و ...) که ""امنیت""، ""آب""، ""غذا""، ""دارو-درمان"" و ""سرپناه"" ((دمپایی، جوراب، مداد، دستمال کاغذی، سیب، نارنگی)) ندارن رو نجات بده. ۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝ ﴿الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْداءَهُم﴾ ۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝۝ ""گرونی"" داره بیداد می‌کنه.
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۵
    3 1
    چرا خود آقای عبدالکریمی بحثی را که مطرح می کنه دیگران یاری اش کنند، باز نمی کنه تا بفهمیم موضوع چیه؟
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۵
    7 2
    آقای دکتر عبدالکریمی این خانم حرف جدیدی نزده همین ها را مرتبا رادیو تلویزیون داره میگه
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۵
    5 0
    ای کاش آقای عبدالکریمی بیشتر توضیح می داد.
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۵
    6 1
    شاید بعضی به دلیل ناآگاهی در برخی کشورها اشتباه سال ۵۷ را دارند مرتکب میشوند.
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۵
    2 2
    به نظر می رسه آقای عبدالکریمی از شان فیلسوفی مدتی است خارج شده اند و به شان سیاسی ورود پیدا کرده اند. دلیل اش چیست؟
  • حسین IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۵
    5 1
    واقعا این حرف های خانم رایگانی تا این اندازه مهم هستند. ای کاش آقای عبدالکریمی این موضوع را بشکافند ما هم فهمیم قضیه چیه؟
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۵
    5 0
    شورای انقلاب فرهنگی را منحل کنید . چرا آقای عبدالکریمی علاوه بر این مسایل به ارتباط توسعه کشور و عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین وضعیت وخیم آموزش در کشور اشاره ای نمی کنند؟
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۵
    7 1
    خود عبدالکریمی منطقش تلفیقی از اسلامی سنتی و مارکسیسمه که الان در قشر جوان خریداری نداره