تجمع چندین‌باره معلولان/ معاش معلولان در لایحه بودجه سال آینده سرکوب شده

مدیر کمپین معلولان هدف از برگزاری تجمع معلولان مقابل ساختمان مجلس را اعتراض به سرکوب معاش معلولان در بودجه سال  ۱۴۰۴ توسط دولت اعلام کرد.

رویا بابائی: بهروز مروتی با تأکید بر اینکه دولت در تدوین لایحه بودجه سال آینده معاش افراد دارای معلولیت را سرکوب کرده، گفت: ما با تجمع امروز خواستار حذف ردیف ۲ بند پ تبصره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۴ و منع ادامه بدعت‌های تبعیض‌آمیز در قالب قانون علیه معلولان هستیم‌.

وی مجلس یازدهم را بدعت‌گذار تصویب اما به حاشیه راندن حقوق معلولان خواند و افزود: مجلس یازدهم در حالیکه خود اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان را تصویب کرده بود اما در بند پ تبصره ۱۲ قانون بودجه سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ این قانون را عملا به حاشیه برد.

این فعال حوزه معلولان توصیح داد: دولت در سال ۱۴۰۲ برای اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان آیین‌نامه‌ای تصویب نکرد و در سال جاری هم آیین‌نامه اجرای آن چند ماه پیش تصویب شد و با گذشت ۸ ماه از تصویب آن متأسفانه هنوز این مصوبه اجرایی نشده‌ است.

به گفته مروتی طبق این مصوبه دولت مکلف است کمک هزینه معیشتی را بر اساس سقف اعتبارات تدوین شده در آیین‌نامه هیأت وزیران پرداخت کند و در این آیین‌نامه، کمک هزینه معیشتی برای معلولان شدید، خیلی شدید، فاقد شغل و نیازمندی که در ۳ دهک اول قرار دارند بر اساس بُعد خانوار از ۱ تا ۵ نفر ۱ تا ۳ میلیون تومان و برای معلولان کمتر از معلولیت شدید و بالاتر از دهک‌ ۴ فقط ۵۰۰ هزار تومان‌ آن هم بدون در نظر گرفتن بُعد خانوار در نظر گرفته شده است‌.

تجمع چندین‌باره معلولان/ معاش معلولان در لایحه بودجه سال آینده سرکوب شده

مروتی با بیان اینکه ردیف ۲ بند پ تبصره ۱۲ قانون بودجه سال آینده کشور یک ابزار قانونی است برای اینکه دولت این ماده قانونی را اجرا نکند، اذعان داشت: بعد از ۶ سال که ماده ۲۷ یا اجرا نشده و یا مورد تفسیر سلیقه‌ای قرار گرفته این اقدام ظلم مضاعف و آپارتاید علیه معلولان و سرکوب معاش آنها محسوب می‌شود.

مدیر کمپین معلولان در ادامه افزود: بدترین رهاورد این اقدام دولت این است که از این‌ پس بهزیستی با استناد به همین مصوبه در محاکم قضایی و در دیوان عدالت می‌تواند احکام قانونی منطبق با حق و حقوق معلولان را حتی از دادگاه تجدیدنظر هم برگرداند.

تجمع اعتراضی پس از بی‌توجهی دولت و مجلس

این مدافع حقوق معلولان بیان کرد: اول مهر ماه امسال با مجلس مکاتبه کردیم اما جوابی نگرفتیم، همچنین طی نامه‌ای درخواست خود را به دولت اعلام کردیم و از دولت هم پاسخ و حتی واکنشی دریافت نکردیم بنابراین برگزاری تجمع اعتراضی در چهارچوب قوانین را تنها راه باقیمانده برای خود دیدیم‌.
 
صحبت‌های رئیس‌جمهور ویترینی بود

وی تأکید کرد: عیار هر رئیس‌جمهوری در توجه به حوزه افراد دارای معلولیت در اقداماتی مانند تدوین لایحه بودجه مشخص می‌شود و آقای پزشکیان هم با لایحه بودجه ۱۴۰۴ نشان داد همه کلیدواژه‌هایی که درباره محرومان و عدالت اجتماعی به کار می‌برد جنبه شعاری دارد و وی اعتقاد عملی به اجرای گفته‌های خود ندارد.

مروتی اضافه کرد: لایحه بودجه سال آینده کشور بر خلاف شعارها و مانیفستی است که آقای پزشکیان درباره حقوق معلولان، برابری فرصت‌ها و عدالت اجتماعی ارائه داده بود درحالیکه اولین اقدام بودجه‌ای او کاملا به دور از آن شعارهاست‌. پس این اقدام گواهی می‌دهد که صحبت‌های وی منحصر به ایام انتخابات‌ و تنها جنبه ویترینی و تبلیغاتی داشته است.

تجمع چندین‌باره معلولان/ معاش معلولان در لایحه بودجه سال آینده سرکوب شده

اصول مطروحه رئیس‌جمهور در تدوین لایحه بودجه، صادق نیست

وی ابراز داشت: رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه در تحویل لایحه بودجه به مجلس گفت این لایحه بر اساس ۴ اصل تنظیم شده و اصل اول‌ این است که در لایحه دقت شده احکام برنامه توسعه هفتم اجرا شود، در حالیکه لایحه بودجه برخلاف این گفته رئیس‌جمهور است و بر اجرای برنامه هفتم توسعه دلالت ندارد.

مروتی ادامه داد: طبق قانون، مستمری مددجویان نهادهای حمایتی باید برابر با ۲۰ درصد حداقل دستمزد باشد که ۲۰ درصد حداقل دستمزد امسال که ۷ میلیون و ۱۶۶ هزار تومان است، می‌شود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و اگر سال بعد هم حداقل دستمزد ۲۰ درصد افزایش داشته‌ باشد مستمری مددجویان تازه به ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خواهد رسید و این نشان می‌دهد پزشکیان در زمینه توجه به اقشار آسیب‌پذیر برخلاف گفته‌های خود عمل کرده است.

مدیر کمپین معلولان همچنین افزود: اصل دوم مورد اشاره رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس مبنی بر توجه به همه اقشار و محرومین در تنظیم لایحه بودجه هم صحت ندارد و همین ردیف ۲ بند پ تبصره ۱۲ لایحه بودجه این گفته را نقض
می‌کند و نشان می‌دهد وی در تدوین لایحه بودجه به محرومان، معلولان و برنامه هفتم توجه نکرده است.

می‌خواهیم سربلند باشیم

مروتی در پایان گفت: امروز به اتفاق جمعی از شهروندان دارای معلولیت در مقابل ساختمان مجلس تجمع کرده‌ایم تا ضمن اعتراض به نادیده گرفته شدن معلولان توسط دولت، وظیفه قانونی و اجتماعی دولت و مجلس در قبال معلولان را یادآوری کنیم و اگر روزی هر یک از مسئولان از ما گلایه کردند و گفتند بخشی از تصمیمات نادرست ما ناشی از سکوت، غفلت، ندادن مشاوره و عدم آگاهی‌رسانی هر یک از شماست آن‌روز ما سرمان بلند باشد و بگوییم ما در چهارچوب قوانین کشور به تکلیف انسانی و اجتماعی خود عمل کرده‌ایم.


 

کد خبر 1976350

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =