فعالان حرفه دامپزشکی کیفیت تولیدات استان را تضمین می‌کنند

استاندار گلستان در مراسم گرامیداشت روز دامپزشک که در گرگان برگزار شد، گفت: فعالان این حرفه با حفظ صیانت و نظارت بر تولید و سلامت فراورده‌های خام به تضمین کیفیت تولیدات کمک شایانی می‌کنند.

به گزارش خبرآنلاین علی‌محمد زنگانه در این مراسم ضمن قدردانی از زحمات فعالان این حوزه با اشاره به تقارن نکوداشت این هفته با ۱۰۰ سالگی این حرفه، اظهار کرد: همواره ناظر و مطلع از زحمات این قشر در حوزه‌های پیشگیری، مبارزه و کنترل بیماری‌های مشترک انسان و دام‌ و همچنین سلامت آبزیان و طیور و دیگر موارد در استان هستم.

دکتر زنگانه با اشاره به اینکه در استان بیش از ۳ هزار و۷۰۰ تن میگو تولید می‌شود، گفت: بیش از ۸۰ درصد از این مقدار به خارج از کشور صادر می‌شود و در واقع دامپزشکان در حوزه صادرات کمک می‌کنند محصولات صادره از استان سالم و باکیفیت و رقابت پذیر باشند.

دامپزشکان در امنیت و بهداشت پیشتاز هستند

دامپزشکان در امنیت و بهداشت پیشتاز هستند

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور در این مراسم گفت: دامپزشکی در دو بخش امنیت غذایی و امنیت بهداشت عمومی پیشتاز است.

حامد زارعی با تاکید بر اینکه امنیت همواره یکی از مسائل اصلی بشریت بوده است، افزود: فعالان دامپزشکی در واقع خط مقدم مبارزه در مواقع ظهور و بروز بیماری‌های نوظهور هستند.

وی توضیح داد: تولیدات برتر استان گلستان در زمینه دامپزشکی و کشاورزی در کنار کاردان‌ها، دامپزشکان، و تکنسین‌ها و خدمت خالصانه آنها به دست آمده است تا امنیت و کیفیت غذا فراهم شود و اکنون این استان به دلیل زنجیره‌های طیور بزرگ و دام‌های سبک و سنگین؛ یکی از استانهای شاخص در این زمینه به شمار می‌آید. 

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور با بیان اینکه ۸ هزار مرکز درمانی و دامپزشکی و حدود ۴۸ هزار دامپزشک در کشور مشغول فعالیت هستند، گفت: دامپزشکان کشورمان از جمله بهترین متخصصان در جهان هستند و نمود موفقیت‌هایشان ‌را می‌توان در رتبه‌هایی که تحقیقات و مقالات آنها در سازمان بهداشت جهانی کسب کرده است، مشاهده کرد.

۱۸۵ میلیون قطعه جوجه‌ریری سالانه در گلستان

۱۸۵ میلیون قطعه جوجه‌ریری سالانه در گلستان

مدیر کل دامپزشکی گلستان نیز در این مراسم استان گلستان را یکی از قطب‌های پرورش طیور عنوان کرد و افزود: در استان گلستان به واسطه شرایط اقلیمی مناسبی که دارد سالانه ۱۸۵میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام و سالانه هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود.

علی کاووسی ادامه داد: از این مقدار گوشت مرغ ۱۲۰ تن در گلستان مصرف شده و الباقی آن ۵۰۰ تن به استان تهران و ۱۶ استان دیگر ارسال می‌شود.

وی تعداد دام‌های استان گلستان را یک میلیون و ۴۰۰هزار راس دام برشمرد و گفت: این دام‌ها در استان خدمات دامپزشکی دریافت می‌کنند و همچنین گلستان هر ساله با خدمات رایگان میزبان دام‌های عشایر نیز هست.

در گلستان پنج برابر نیاز استان گوشت مرغ تولید می‌شود

در گلستان پنج برابر نیاز استان گوشت مرغ تولید می‌شود

در ادامه دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ کشور با تاکید بر اینکه استان گلستان تامین کننده ۴۵ روز غذای کشور است، توضیح داد: این استان ۱۱ درصد گوشت مرغ و ۸ درصد تخم مرغ کشور را تامین می‌کند و با توجه به اینکه تنها ۲/۵ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود، در واقعا پنج برابر نیاز استان گوشت مرغ تولید می‌شود که در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رضا مبصری خاطرنشان‌ کرد: در این میان دامپزشکان نقش بسیار موثری داشته‌اند اما این قشر نیز با مشکلاتی مانند تعرفه گمرکی و مسائل ارزی روبرو هستند. همچنین در مورد صنعت طیور نیز مسائل قیمت دستوری، مشکلات بازار و نهاده موجب ضرر و همواره مانع توسعه این صنعت است.

دامپزشکان با خاطری آسوده فعالیت کنند

دامپزشکان با خاطری آسوده فعالیت کنند

رئیس سازمان نظام دامپزشکی گلستان نیز در این مراسم ضمن قدردانی از تلاش فعالان حرفه دامپزشکی، اظهار کرد: امروز ما میراث‌دار ۱۰۰ سال تلاش بزرگان و پیشکسوتان حرفه دامپزشکی هستیم و لازم است به همه آنها در تمام سطوح از جمله دامپزشکان، مسئولان بهداشتی، تکنسین‌ها، کاردان‌ها و دیگر فعالان دامپزشکی، توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

علیرضا یوسفی خود را نماینده کاردانان و فعالان دامپزشکی عنوان کرد و افزود: امروز نماینده افرادی هستم که طی سال‌ها خدمت در این حرفه دچار بیماری یا تضعیف ناحیه چشم و گردن شده‌اند و اکنون دچار مشکلات معیشتی نیز هستند.

وی با تاکید بر اینکه همیشه مشکلات فعالان این حرفه را به مسئولان‌ انتقال داده‌ایم، گفت: امیدواریم مشکلات از سوی مدیران سازمان دامپزشکی استان و کشور پیگیری شود و دامپزشکان با دغدغه و نگرانی‌های متعدد برای تامین و واردات دارو از جمله بازرسی، تعرفه و تعزیرات روبه‌رو نشوند تا بتوانند با خاطری آسوده در مسیر ارتقای کیفی سطح درمان و سلامت دام و طیور و حیوانات خانگی و محیط زیست قدم بردارند.

کد خبر 1972180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =