ضرورت سهام‌داری شرکت ملی مس ایران در "مس باهنر" به یک مطالبه عمومی از سوی مسئولین و مردم کرمان تبدیل شده است

مدیرعامل شرکت صنایع مس شهید باهنر کرمان گفت : یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های این شرکت که تبدیل به یک مطالبه مردمی نیز شده ، ترکیب سهام‌داری آن با شرکت ملی مس ایران است که موجب انقطاع این شرکت با صنایع بالادست مس شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ؛ احسان نمازی زاده مدیرعامل شرکت صنایع مس شهید باهنر کرمان در جمع خبرنگاران ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های صورت گرفته در این شرکت صنعتی گفت: متأسفانه رویکرد غیرملی در بعضی از شرکت‌های ملی باعث شده است، زنجیره تولید تکمیل نشده و از منافع فراوان آن بی‌بهره بمانیم.

او خاطرنشان کرد : با وجود اینکه بیشترین حجم معادن مس در استان کرمان قرار دارد؛ اما به علت عدم پیوستگی میان صنایع بالادستی با بقیه حلقه‌های زنجیره تولید ، متأسفانه بهره کمی از این نعمت خدادادی می‌بریم.

نمازی‌زاده، علت این امر را شکل‌نگرفتن زنجیره ارزش در شرکت صنایع مس به علت مشکلات سهام‌داری عنوان کرد و افزود: درحالی‌که تولید یک میلیون تن کاتد مس در کشور هدف‌گذاری شده،  اما متأسفانه صنایع پایین‌دستی که می‌توانند ارزش‌افزوده جدی برای اقتصاد کشور ایجاد کنند؛ آن‌چنان که شایسته است مورد توجه قرار نگرفته است.

چالش سهامداری مس

او ضمن اشاره به مشکل تأمین مواد اولیه گفت: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها مس شهید باهنر ترکیب سهام‌داری آن است که موجب انقطاع این شرکت با صنایع بالادست مس شده است.

وی تاکیدکرد: با سهام‌داری شرکت ملی مس در شرکت مس شهید باهنر کرمان ، این انقطاع برطرف خواهد شد و این موضوع اکنون به یک مطالبه عمومی از سوی مسئولین و مردم کرمان تبدیل شده است و می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در ایجاد ارزش‌افزوده، اشتغال مولد و در نهایت رونق اقتصادی منطقه‌ای داشته باشد.

مدیرعامل شرکت صنایع مس شهید باهنر گفت: در همین زمینه جلساتی برگزار و استاندار کرمان مکاتباتی را با مسئولین مرتبط با این حوزه داشته و معاون اقتصادی استاندار نیز به طور موکد و مستمر پیگیر این موضوع است تا ظرفیت مجموعه‌هایی مانند مس شهید باهنر افزایش یابد.

او بیان داشت : همچنین دکتر مدرس خیابانی ، مدیرعامل شرکت ملی مس هم شخصاً نگاه بسیار مثبتی به این موضوع دارند.

نمازی زاده سپس بر تربیت و پرورش نیروهای ماهر ، متخصص و جانشین‌پروری برای عبور از موانع تولید تأکید کرد و افزود: دراین‌خصوص نیز برنامه‌هایی در دستور کار شرکت قرار دارد.

تکیه‌بر فنآوری‌های دانش‌بنیان

وی همچنین گفت: به علت تحریم‌های ظالمانه دشمنان، برای تأمین قطعات دستگاه‌های تولیدی با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودیم، لذا تصمیم گرفتیم با بهره‌گیری از توان فنی نیروهای شرکت، تولید قطعات مورد نیاز را در دستور کار قرار داده و به حمدالله با تکیه‌ بر فنآوری‌های دانش‌بنیان توانستیم گام بلندی در این زمینه برداریم.

او بیان داشت: این ظرفیت در شرکت مس شهید باهنر وجود دارد که قطعات تولیدی ما تکثیر صنعتی شود و نیازهای صنایع دیگر کشور را نیز تأمین کند.

راه‌اندازی خط تولید گرده مس

نمازی زاده در ادامه راه‌اندازی خط تولید گرده مس برای صنایع دستی را در راستای مسئولیت‌های اجتماعی این شرکت خواند و اظهار داشت: صنایع دستی در کرمان به عنوان یک شهر تمدنی و فرهنگی و دارای صبغه هنری ، اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی اظهار کرد: مهمترین و مرغوب‌ترین صنایع دستی بر پایه مس در کرمان تولید می‌شود و هنرمندان کرمانی حق دارند مواد مورد نیاز خود را از کرمان تهیه کنند.

حکایت از هنرمندان صنایع دستی

مدیرعامل شرکت صنایع مس شهید باهنر ،  کرمان را یکی از معدنی‌ترین استان‌های کشور خواند و با تاکید بر اینکه در کنار همه معادن، مس چشمگیرتر است، گفت: با استفاده از ظرفیت‌های موجود، شرایط را فراهم کرده‌ایم تا هنرمند صنایع دستی بتواند مواد اولیه خود را با کیفیت بهتر و ارزان‌تر تهیه کند.

وی با تاکید بر اینکه در تامین مواد اولیه برای هنرمندان صنایع دستی بر پایه مس، هیچ کمبودی نداریم، گفت: ۸۰ تن گرده مس در ماه تولید می‌کنیم، با توجه به پیشنهاداتی که از استان‌های دیگر و حتی خارج از کشور داریم، این میزان به تولید۲۰۰ تن گرده در ماه هم خواهد رسید.

نمازی زاده از سفارشات استان‌های اصفهان و زنجان و همینطور کشور ترکیه سخن به میان آورد و خاطرنشان کرد: اگر استقبال همینطور خوب باشد، برای تامین بازار داخلی و صادرات، نیاز داریم سالیانه ۱۵۰۰ تن گرده برای صنایع دستی تولید کنیم.

ایفای مسئولیت اجتماعی

وی در بخش دیگری از سخنان خود مسائل فرهنگی و صنایع دستی را یکی از شاخصه‌های مهم خواند و با تاکید بر اینکه همه بنگاه‌های اقتصادی اعم از دولتی، عمومی، نیمه دولتی و خصوصی باید مسئولیت‌های اجتماعی خود را نسبت به محیط پیرامون‌شان انجام دهند، گفت: مس شهید باهنر آمادگی خود را در راستای حرکت در این مسیر اعلام می‌دارد ، هر چند که قبل از این هم پررنگ و پرقدرت حاضر بودیم.

مدیرعامل شرکت صنایع مس شهید باهنر افزود : نگاه ما توسعه فعالیت‌های فرهنگی خاصه در حوزه صنایع دستی در محیط خودمان به ویژه در مناطق محروم است.

شایان ذکر است شرکت صنایع مس شهید باهنر از صنایع برجسته و فعال در زمینه تکمیل زنجیر تولید مس در سطح کشور می باشد.

کد خبر 1971236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =