۱ نفر
۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۰
به وقت انتقام!

ایران و قطر برای اولین بار پس از نیمه نهایی جام ملت های آسیا به مصاف هم خواهند رفت.

ایمان گودرزی؛ بالاخره زمان رویارویی یوزهای ایرانی با تیم ملی قطر فرا رسید و شاگردان امیر قلعه‌نویی ساعت 19:30 به مصاف شاگردان مارکس لوپس اسپانیایی خواهند رفت. ملی‌پوشان کشورمان در حالی به مصاف قطر می‌روند که پیش از برگزاری این دیدار صحبت‌هایی در خصوص میزبانی ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد مطرح بود اما اتفاقات غیرفوتبالی باعث شد تا تیم ملی در ورزشگاه راشد امارات میزبان قطری‌ها باشد. دیدار تیم ملی مقابل قطر اهمیت زیادی برای تیم ملی کشورمان دارد چرا که تیم ملی در دیدارهای گذشته به 2 پیروزی مقابل قرقیزستان و امارات و یک تساوی مقابل ازبکستان دست یافت و با این نتایج در جدول گروه A پس از ازبکستان با 7 امتیاز در جایگاه دوم قرار دارد.


 آخرین دیدار تیم ملی با قطر تداعی‌کننده یکی از تلخ‌ترین روزهای تاریخ فوتبال ایران است و اکنون شاگردان امیر قلعه‌نویی فرصت دارند ۲۵۱ روز پس از شکست عجیب ۳ بر ۲ در نیمه‌نهایی جام ملت‌ها، تا حدی آن باخت را جبران کنند. هرچند تلخی آن شکست به قول مهدی طارمی به شکلی است که با پیروزی در بازی سه‌شنبه هم از بین نمی‌رود. با وجود این بردن تیم قطر ثابت خواهد کرد حذف در نیمه‌نهایی جام ملت‌ها حق ایران نبود و حریف با خوش‌شانسی به فینال و در نهایت دومین قهرمانی متوالی‌اش در جام ملت‌ها رسید. یکی از کلیدهای برتری در این بازی مهار اکرم عفیف است که در دیدار اخیر به کابوس تیم ملی تبدیل شد و انتظار می‌رود کادرفنی تیم ملی تدابیر ویژه‌ای را برای این مهم به کار بگیرد. قطر اکنون در جایگاه ۴۴ دنیا و پنج آسیا قرار گرفته و با ایران به عنوان تیم دوم قاره در دنیا اختلافی ۲۵ پله‌ای دارد.
 

 تردیدها در ترکیب

به وقت انتقام!

 علیرضا جهانبخش که در دیدار اخیر تیم ملی ایران مقابل ازبکستان یکی از مهره‌های ثابت بود و حضور 78 دقیقه‌ای در زمین داشت، در دو تمرین اخیر در جمع شاگردان امیر قلعه‌نویی دیده نمی‌شد ولی در آخرین تمرین تیم ملی در روز گذشته بدون مشکل تمرین کرد. کاپیتان تیم ملی ایران با وجود اینکه فعلا باشگاه ندارد، اما در دیدار با ازبکستان شرایط خوبی نشان داد که غیبتش می‌توانست امیر قلعه‌نویی در مسابقه برابر قطر دچار چالش کند، ولی ظاهرا مشکل این بازیکن برطرف شده و امروز می‌تواند در جمع ملی پوشان حاضر باشد. قلعه‌نویی امشب در چهارمین دیدار تیم ملی ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی مقابل قطر نمی‌تواند از سامان قدوس و صالح حردانی به دلیل محرومیت بهره ببرد و سید ابوالفضل جلالی نیز به علت مصدومیت از فهرست خارج شده که غیبت جهانبخش نیز می‌توانست برای ایران مشکل‌ساز شود که اکنون این مسئله رفع شده است.

 
یک سال و نیم جوان‌تر از قبل

تیم ملی فوتبال کشورمان در جام ملت‌های 2023 با میانگین سنی ۲۹ سال، دومین تیم مسن جام لقب گرفت اما پس از پایان تورنمنت نفرات جوان و جدیدی به جمع شاگردان امیر قلعه‌نویی دعوت شدند تا این میانگین برای اردوی فعلی حدود یک سال و نیم نسبت به جام ملت‌های قطر کم شود. امید ابراهیمی 36 ساله پس از پایان آن تورنمنت از تیم ملی خداحافظی کرد و احسان حاج‌صفی 33 ساله هم دیگر به تیم ملی دعوت نشد. رامین رضاییان، دفاع راست 33 ساله هم در اردوهای اخیر حضور نداشته است. دعوت نشدن این 3 نفر که در ترکیب اصلی دیدار با قطر حضور داشتند و کریم انصاری‌فرد 33 ساله از مهم‌ترین دلایل کاهش میانگین سنی تیم ایران است. در حال حاضر امین حزباوی، محمد مهدی زارع، محمد قربانی، محمدجواد حسین‌نژاد و امیرحسین حسین‌زاده بازیکنان ۲۳ و زیر ۲۳ سالی هستند که برخلاف جام ملت‌ها در اردوی تیم حضور دارند. در این اردو میانگین سنی تیم ملی 27/4 است.

قاضی ژاپنی
به وقت انتقام!
با اعلام فدراسیون جهانی فوتبال داورانی از کشور ژاپن قضاوت دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و قطر را بر عهده گرفته‌اند. یوسوکو آراکی به عنوان داور و یون میهارا و کوتو واتانه‌به به عنوان کمک داور قضاوت این دیدار را برعهده خواهند داشت. هیروکی کاساهارا به عنوان داور چهارم برای این مسابقه انتخاب شده است. نماینده مسابقه از کشور هند و ناظر داوری از کشور مالزی است. آراکی تاکنون دو بازی برای تیم ملی قضاوت کرده که در هر دو خوش یمن بوده، برد 1-0 مقابل قرقیزستان و برد 5-0 مقابل ترکمنستان دو بازیی است که این داور برای تیم ملی قضاوت کرده است.
 
سورپرایز ویژه قلعه‌نویی در قطر
در بازی مقابل ازبکستان، خیلی‌ها وقتی ترکیب اصلی ایران را دیدند، سؤال‌هایی درباره دلیل غیبت مهدی قایدی پرسیدند. اینکه چرا ستاره اتحادکلبا در ترکیب قرار نگرفته و محمد محبی جانشین او شده است. با توجه به حساسیت بازی و همچنین حضور مستمر محبی در امور تدافعی، سرمربی تیم ملی تصمیم گرفت از او استفاده کند اما حالا و برای دیدار مقابل قطر احتمالاً باز هم قایدی را در ترکیب ثابت خواهیم دید. قایدی این فصل در ترکیب اتحاد کلبا درخشیده و همچنین در تیم ملی بازی‌های درخشانی انجام داده است. او به شرایط امارات و ورزشگاه‌های این کشور آشنایی دارد و مهمتر از همه می‌تواند فشار تهاجمی تیم ملی را بالاتر ببرد. بنابراین قایدی در تفکرات قلعه‌نویی برای حضور در ترکیب اصلی و جانشینی محمد محبی قرار دارد و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، باید شاهد حضور او از ابتدای بازی باشیم.

بهترین گلزنان تقابل با قطر را بشناسید
 با نگاهی به تاریخ تقابل ایران با قطر در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی می‌توان گفت که تیم ملی برتری بیشتری نسبت به حریف خود دارد. ایران و قطر در مقدماتی جام جهانی ۱۰ بار به مصاف یکدیگر رفته‌اند که شش دیدار با پیروزی ایران و تنها یک دیدار با پیروزی قطر همراه بوده است. حاصل این ۱۰ رویارویی ۲۴ گل است که ۱۶ گل برای ایران و هشت گل برای قطر به ثمر رسیده است. در این بین 24 بازیکن به قطر گل زدند که در بین آنها علی دایی و سردار آزمون با چهار گل زده، بهترین گلزنان ایران به‌شمار می‌روند. علیرضا نیکبخت واحدی و علیرضا جهانبخش نیز با سه گل زده به قطر در رده بعدی حضور دارند. در این بین آزمون این شانس را دارد تا با گلزنی بهترین گلزن ایران به قطر شود.

به وقت انتقام!

  4 گل: علی دایی و سردار آزمون

  3 گل: علیرضا نیکبخت و علیرضا جهانبخش

  2 گل: کریم باقری، وحید هاشمیان، میلاد میداودی، هادی عقیلی، احسان حاج‌صفی، اشکان دژآگه، رضا قوچان‌نژاد، مهدی طارمی و محمدحسین کنعانی‌زادگان

  یک گل: کریم باوی، فرشاد پیوس، ادموند اختر، ابراهیم تهامی، علیرضا حکیم‌زاده، جواد نکونام، جواد کاظمیان، میلاد زنیدپور، مهدی مهدوی‌کیا، آرش برهانی، احمد آل نعمه، جلال رافخایی و غلامرضا رضایی

ایران در کشور ثالث، قطر را می‌برد!

به وقت انتقام!

ایران و قطر قرار است برای سومین‌بار در کشور ثالث مقابل یکدیگر به میدان بروند. ملی‌پوشان در جام ملت‌های 2015 استرالیا موفق شدند با تک گل سردار آزمون از سد قطر بگذرند و صعود خود به دور حذفی را مسجل کنند. 8 سال بعد و در فینال تورنمنت چهارجانبه اردن بازهم شاهد دوئل ایران و قطر در جایی به جز ایران و قطر بودیم که مجددا پیروزی نصیب ملی‌پوشان شد. تیم تحت هدایت امیر قلعه‌نویی با نتیجه پرگل 4 بر صفر، قطر را با هدایت کارلوس کی‌روش درهم کوبید و عنوان قهرمانی این تورنمنت جانبه را به‌دست آورد. حالا باید دید در مصاف پیش رو، آمار 100 درصدی ایران از این حیث برابر قطر حفظ خواهد شد یا قرار است اتفاق دیگری رخ دهد.

257 251

کد خبر 1970902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =