۷ نفر
۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۴
چرا انقلاب ۵۷ برای ایرانیان دموکراسی نیاورد؟

روشنفکران ایرانی با بهره‌گیری گسترده از مفهوم امپریالیسم فرهنگی به دنبال تجویز نسخه ای از بومی‌گرایی بودند. تهدید غرب صرفا تفوق صنعتی آشکار آن‌ها نبود بلکه خطر بزرگ تر در تلاش آن‌ها در کنترل رشد فکری ملل عقب‌افتاده خلاصه می‌شد. بر همین اساس رسالت روشنفکران جهان سومی معطوف به مبارزه با این خطر از راه تبلیغ فرهنگی جدید و آرمانی نو بود. دغدغه اصالت در آثار شریعتی، هزارخانی و کسمایی در حقیقت شکوه از توان‌مندی گذشته ما در ساختن چیزهایی بود که صرفا به ما تعلق داشت. محصولاتی که اگر چه بهترین نبودند ولی نشان اصالت ما را بر خود داشتند.

  انقلاب‌ها با نوید آینده‌ای درخشان و سودای آفرینش یک جامعه ایده‌آل فرا می‌رسند. توده‌ها نیز به امید فردایی بهتر که در آن آشتی دوگانه‌هایی مانند پیشرفت و عدالت، دین و دنیا، آزادی و برابری امکان‌پذیر باشد خیابان را تسخیر و به امواج انقلاب می‌پیوندند. اما واقعیت این است که تاکنون انقلاب‌ها نتوانسته‌اند به وعده‌های خود جامه عمل بپوشانند. البته انقلاب اسلامی هم از این قاعده مستثنی نبوده و قادر نشده با ارائه یک گفتمان دموکراتیک، برای ایرانیان دموکراسی به ارمغان بیاورد. دست‌کم شاید به دلایل زیر:  

تداوم انقلاب‌های جهانی: انقلاب اسلامی تداوم خروش دگرگونی‌هایی بود که در اواخر دهه ۱۹۶۰ جهان را فرا گرفت، از پایتخت‌های اروپایی که جولان‌گاه نسل جوان انقلابی شده بودند تا مستعمرات پیشین که جنگ‌های چریکی در دستور کار آن‌ها قرار داشتند. روشنفکران ایرانی هم از این الگو پیروی کرده و توجه خود را بیش از پیش متوجه جهان سوم ساخته بودند. تجربه موفق انقلاب‌های الجزایر و کوبا در کنار شکست اخلاقی امریکا در ویتنام این دسته از روشنفکران را تشویق می‌کرد که بخشی از این جنبش انقلابی فراگیر باشند.

تجویز خشونت از سوی برخی روشنفکران: در روزگاری که چپ گفتمان غالب بر کشورهای جهان سوم محسوب می‌شد روشنفکران ایرانی هم دغدغه آزادی از سلطه امپریالیسم‌ای را داشتند که توانسته بود با استعمار نو آن‌ها را به انقیاد بکشاند. در مواجهه با این دشمن فریب‌کار و با الهام از آموزه‌های سارتر و فانون، برخی از روشنفکران ایرانی کوشیدند تا بهره‌گیری از خشونت مشروع علیه حکومت پهلوی را به عنوان نماد این نوع از استعمار تئوریزه نمایند. به عنوان مثال حاج سید جوادی آشکارا بر ضرورت انبار کردن مهمات جهت پیروزی در مبارزه تاکید می‌کرد. 
  
غرب در مسیر انحطاط: روشنفکران این دوره با استناد به آثار توین‌بی و اشپنگلر مدعی بودند که غرب در مسیر انحطاط است و متفکران آن دیار این حقیقت را حتی پیش از ما دریافته‌اند. آوردن نقل قول هایی از سارتر، مارکوزه و فروم نیز بساط زوال فروشی غرب را در ایران پر رونق‌تر ساخته بود. از آل احمد و شریعتی تا داریوش آشوری و احسان نراقی هم روشنفکرانی بودند که در این کوره می‌دمیدند. پرسش اساسی این بود که؛ اگر غرب در حال زوال و انحطاط است چگونه می‌توان به دموکراسی آن تاسی جست و از آن به مثابه یک ارمغان بهره گرفت؟! شاید بازگشت به خویش تجویز بهتری باشد.

روشنفکران و دغدغه اصالت: در این دوره روشنفکران ایرانی با بهره‌گیری گسترده از مفهوم امپریالیسم فرهنگی به دنبال تجویز نسخه ای از بومی‌گرایی بودند. تهدید غرب صرفا تفوق صنعتی آشکار آن‌ها نبود بلکه خطر بزرگ تر در تلاش آن‌ها در کنترل رشد فکری ملل عقب‌افتاده خلاصه می‌شد. بر همین اساس رسالت روشنفکران جهان سومی معطوف به مبارزه با این خطر از راه تبلیغ فرهنگی جدید و آرمانی نو بود. دغدغه اصالت در آثار شریعتی، هزارخانی و کسمایی در حقیقت شکوه از توان‌مندی گذشته ما در ساختن چیزهایی بود که صرفا به ما تعلق داشت. محصولاتی که اگر چه بهترین نبودند ولی نشان اصالت ما را بر خود داشتند.

 نکته پایانی: جوانانی که  پرحرارت بر انتخاب نخست وزیر ضد امپریالیستی تاکید می ورزیدند مهدی بازرگان را نشانه رفته بودند. او که معتقد بود بر خلاف آیت الله خمینی، اسلام را برای ایران می خواهد و بیش از امت دغدغه ملت را دارد. کرین برینتون در کالبد شکافی چهار انقلاب کناره‌گیری میانه‌روها در دوران تکوین نظام پساانقلابی را با تاسی از تجربه انقلاب‌های انگلیس، امریکا، فرانسه و روسیه پیش بینی کرده است بنابراین شاید بتوان گفت که استعفای بازرگان نتیجه محتوم انقلاب بود.  

منبع: کانال نویسنده

بیشتر بخوانید:

 زنان چگونه به کابوس اقتدارگرایان تبدیل می شوند؟ / دمکراسی سازی با الگوی زنان تربیت کننده کودکان پرسشگر
صولتی: مسئولان خواهان نقد سنت برای گره گشایی نیستند / تمدن سازی نیازمند نظام نقد است
چرا حکومت در ایران از حل مسائل ناتوان است؟
موانع اجتماعی رشد علم در ایران!

216216

کد خبر 1967468

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۵
    0 0
    چون از اهدافش به مرور دور افتاد
  • علی IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۵
    0 0
    دمکراسی امروزی با قوانین اسلامی در تضاد است مگر میشود هر طور مردم میخواهند هر چند با اسلام سازگاری نداشته باشد مملکت را اداره کرد پس دین را کنار گذارید هر کاری میخواهید بکنید لااقل اسم دین و اسلام را خراب نکرده و از روی نظام بردارید مثل دوران قبل مردم دینشان را حفظ کردند امروزه نه دین دارند نه دنیا نه اخرت
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۵
    0 0
    متاسفانه نه انقلاب ایران و نه دیگر انقلاب ها هیچکدام موفق نبوده اند و همه اشان شکست خورده اند و این هم به ماهیت انقلاب برمیگردد چون انقلاب در یک فضای خوشونت آمیز به وقوع میپیوندد و فردای پیروزی از انقلابیونی که از در این فضا هستند انتظار دموکراسی و آزادی خواستند امری غیر موجه است
  • GB ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۵
    0 0
    باید روی این مسئله همه جانبه تر کار شود. با یک مقاله نمی توان مساله به این مهمی را کالبدشکافی کرد.
  • احمد IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۶
    0 0
    اولا هیچ کشوری مانند ایران از دمکراسی وازادی برخودار نیست ،ثانیا ،امثال شما آزادی و دموکراسی را برای آزادی بی حد و حصر می خواهید. به خاطر گرایش به سکولا رلیسم به جوانان این مملکت گرای آندلسی دادند ،دموکراسی وازادی بیان به وفور در کشور است ،که اگر نبود امثال شما به راحتی نمی نوشتید
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۶
    0 0
    براینکه سطح آگاهی مردم پایین هست فقر وبدبختی باعث شده به جای انتقاد از دولت مردان به پرستش آنها مشغول شوند ما ایرانیان اغلب از روی احساس نیاز مادی کار انجام می دهیم
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۶
    0 0
    دموکراسی فقط برای دوستان آمریکا مثل عربستان جمهوری باکو اردن و....است!!!!!
  • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۶
    0 0
    تجربه اقتدار کلیسا جلوی چشم بشریت هست که چه بلایی بر سر اروپا و جهان آورد. چون افراد دینی غیر خودش کسی را قبول ندارد.
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۶
    0 0
    ماموریت انقلاب ایران برای دمکراسی نبود.
  • ستاری IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۶
    0 1
    هرملتی لیاقت همان حکومت رادارد
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    0 0
    نباید همه مشکلات را بر سر انقلاب گذاشت
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    0 0
    فعلا که بحران نتیجه داریم.
  • فریدون IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    0 0
    بر عکس شد تحمیل عقیده تندروها به دیگران
  • IR ۰۴:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    0 0
    هیچ انقلابی دمکراسی نمی آورد . از انقلاب روسیه گرفته تا انقلاب در ایران و نیکاراگوئه و فرانسه و غیرو . همه ی این انقلابها منجر به روی کار آمدن حکومت های بسته شده اند. در این میان اما تنها انقلاب سالم و مردمی ، انقلاب مشروطیت ایران بود که می توانست الگوی جامعه ی جهانی باشد
  • IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    0 0
    واقعا با این دستاوردها که همه مردم در فقر هستند، نمی توان امروز با اقتدار وسربلند زندگی کرد
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    0 0
    برخی متاسفانه دموکراسی را فقط درابتذال وازادی جنسی میدونن.کجای دنیا آزادی کامل داره؟در اروپا به اسراییل انتقاد کنی، از نان خوردن می افتی.
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    0 0
    از چاله افتادیم تو چاه؟
  • رفعتی IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    0 0
    بسمه تعالی با توجه به مشکلات گذشته و پیش رو ، و تفکرات غربزده و غربگرایی ، نهایتا این انقلاب به تمدن نوین اسلامی می رسد و طهور محقق می شود ، ان شاالله.
  • حمید IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    0 0
    بنظربنده بزرگترین عاملی که باعث عدم تحقق دموکراسی بعدازانقلاب شد جنگ تحمیلی وارمان گرایی وبه گونه ای افکارتماماسمت وسوی جنگ وجبهه بود
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۸
    0 0
    چون پایه واساس آن درست ریخته نشد تئوری نداشتیم همچنین استراتژی و برنامه
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۸
    0 0
    دموکراسی یعنی رای اکثریت چیزی که در ایران به نظر می رسد نیست