علت وقوع حادثه معدن طبس چه زمانی اعلام می‌شود؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: باتوجه‌به حادثه معدن طبس، در حال بررسی علت و چرایی این حادثه هستیم و تا ده روز آینده علت مشخص شود.

به گزارش خبرآنلاین،رضا علیزاده  با اشاره به حادثه معدن طبس افزود: معدن طبس, معدن کاملاً خصوصی است و در آن زغال‌سنگ استخراج می‌شود. و این کار در این معدن کاملاً به شکل سنتی برداشت می‌شود

ایلنا در خبری نوشت:وی با اشاره به اینکه که از بیش از ۲۰۰ معدن زغال سنگ در ایران فقط یک مورد دولتی است, بیان کرد: اندازه این معادن کوچک و متوسط است و معدن طبس جزو شش معدن بزرگ در کشور محسوب می‌شود؛ اما بر اساس استانداردهای جهانی جزو معادن کوچک حساب می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در معادن استخراج ذغال‌سنگ به‌مرور گاز متان ایجاد می‌شود، گفت: در این معادن از طریق تهویه و دیگر امکانات، این گاز به خارج از معدن منتقل می‌شود و بعضاً حفره‌های بزرگی در این لایه‌ها وجود دارد که تحت‌فشار گاز متان هستند و وقتی کنده‌کاری انجام می‌شود دچار انفجار می‌شوند زیرا گاز متان با اکسیژن ترکیب شده است.

علیزاده در خصوص نظارت بر معادن هم افزود: ۴۵۶ ماده آیین‌نامه ایمنی معادن از سوی وزارت کار تصویب شده و موظف است اجرا و همچنین کنترل کند. متأسفانه این آئین‌نامه‌ها به‌درستی اجرا نمی‌شوند و نظارت کاملی در این باره وجود ندارد.

وی با اشاره به اختلاف بر سر مسئولیت نظارت بر معادن عنوان کرد: وزارت کار اعتقاد دارد نظام‌مهندسی معادن باید کار نظارت بر امنیت و ایمنی معدن‌ها را انجام دهد؛ اما نظام‌مهندسی می‌گوید چون حاکمیتی نیست نمی‌تواند این کار را انجام دهد و وزارت کار باید انجام دهد. وزارت کار هم عنوان می‌کند مأمور برای بازرسی ارسال می‌کند و کار گزارش در این زمینه را انجام داده است. متأسفانه نظارت بر عملکرد معادن از منظر امنیت و ایمنی وجود ندارد و آئین‌نامه‌های مصوب وزارت کار به‌درستی اجرا نمی‌شود و باتوجه‌به حادثه معدن طبس، در حال بررسی علت و چرایی این حادثه هستیم تا طی ۱۰ روز آینده علت مشخص شود.

۲۳۳۲۱۷

کد خبر 1964312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =