تجلیل از اسماعیل همتی، شاعر، نویسنده، نمایشنامه نویس، پژوهشگر و هنرمند سمنانی

در مراسمی با حضور رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر و سرپرست سازمان فرهنگی ورزشی اجتماعی شهرداری سمنان از اسماعیل همتی، شاعر، نویسنده، نمایشنامه نویس، پژوهشگر و هنرمند سمنانی تجلیل شد.

به گزارش خبرگزاری و خبرآنلاین استان سمنان ،رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر و سرپرست سازمان فرهنگی ورزشی اجتماعی شهرداری سمنان در این دیدار که در منزل این نویسنده سمنانی برگزار شد، ضمن جویایی سلامتی استاد همتی، موضوعاتی از قبیل پیشتیبانی از هنرمندان و نویسندگان، عنوان "سمنان، پایتخت کتاب ایران"  و چگونگی برنامه‌های شهرداری در این راستا، گفت و گو شد.

در این آیین لوح سپاس موسوی شهردار سمنان توسط عزیزالدین از مشاوران کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر سمنان قرائت و به این شاعر، نویسنده، نمایشنامه نویس، پژوهشگر و هنرمند سمنانی اهداء شد.

اسماعیل همتی، زاده‌ی ۲۴ تیر ۱۳۳۴ در سمنان، شاعر و نمایشنامه نویس، دارای مدرک کارشناسی ارشد کارگردانی نمایش و پژوهشگر و نیز سابقه تدریس ادبیات دراماتیک در دانشگاه است.

ریاست انجمن اهل قلم استان سمنان،  عضویت در هیئت علمی و مدیریت دپارتمان رشته نمایش در دانشگاه آزاد اراک و مدیریت مؤسسه فرهنگی سمنگان نیز از دیگر فعالیت های وی در حوزه نشر و آموزش است.

وی تاکنون بیش از ۵۰ اثر شامل نمایشنامه، شعر و آثار پژوهشی و آموزشی در زمینه شاهنامه و ادبیات کهن و کودکان تالیف و منتشر کرده است. از مطرح ترین نمایشنامه های او می توان به "شب بارانی"، "سفری برای آرش" و "خاطرات یک گاو جنون زده" اشاره کرد. خاطرات یک گاو جنون زده توسط اتحادیه ناشران عرب به زبان عربی نیز چاپ و منتشر شده است.

مطرح ترین دفتر شعر او نیز "حتی باد در خدمت عاشقان است" و "از عشق و نگرانی و وطن" است که "حتی باد..." در سال ۱۳۶۸ منتشر شد اما در سال ۱۳۷۳ اجازه چاپ دوم را نگرفت؛ در عوض کتاب "از عشق و..." در ماههای نخست انتشارش به چاپ دوم رسید و در سال ۹۴ چاپ سوم آن در قطع جیبی عرضه شد.

او همچنین ویراستاری تعدادی از کتاب های منتشر شده در ایران را بر عهده داشته است. همچنین چند اثر تجربی آموزشی در زمینه داستان و نمایشنامه از وی منتشر شده که از میان آن ها می توان از کتاب "دعوت به روایت" نام برد که دیماه ۱۳۸۷ در مراسمی در سمنان، رونمایی شد.

او افزون بر عضویت در انجمن نمایش، انجمن نمایشنامه نویسان ایران و انجمن نویسندگان کودک و نوجوانان ایران به مدت دو سال رئیس انجمن اهل قلم سمنان بود.

وی در این مدت افزون بر تشکیل کارگاه های داستان نویسی، نسبت به گردآوری آثار جوانان سمنانی و چاپ و انتشار آن ها اقدام کرد. این آثار در قالب دو کتاب "داستان هایی برای سه شنبه" (نشر آبرخ - کتاب سمنگان) و "شنبه ها ۵ عصر؛ فرهنگسرای کومش" (نشر بوستان اندیشه) منتشر شده است.

همتی در کلاس های فوق برنامه داستان نویسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک نیز در سال های ۷۵ تا ۸۰ خورشیدی اقدام به چاپ و انتشار مجموعه داستان های دانشجویان با نام "داستان های دوشنبه" کرده بود.

او علاوه بر سال ها تدریس ادبیات دراماتیک در در دوره های مختلف دانشگاهی، چهار سال عضویت در هیئت علمی و دو سال مدیریت دپارتمان رشته نمایش در دانشگاه آزاد اراک را در کارنامه خود دارد.

استاد همتی علاوه بر مدیریت موسسه فرهنگی سمنگان، دبیری "جایزه ادبی آهوی کومش" را به عهده داشته که چندین دوره آن برگزار شده است.

کد خبر 1964298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =